Gå till innehåll

MP3-låtar utan mellanrum


Recommended Posts

Hejsan,,,,,när jag bränner min musik som består av mp3 formatet. Så kan jag inte få låtarna utan mellanrum,,,utan

det blir ett kort tyst ögonblick mellan låtarna. Men av de brännarprogram jag tittat på så går det att bränna utan

mellanrum om musiken är i orginalformat. Men finns det inget program där man ka bränna mp3 låtar utan mellanrum.

Det är ganska trevligt om det är en liv-inspelning. Hoppas att någon vet.

MvH Nybörjare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Nero kan man få vadsomhelst utan mellanrum, bara man talar om att man vill det innan man bränner.

Nero8 kan fortfarande hämtas fritt från www.nero.com .

Men om det är Live-låtar, så är det ju inget 'tystnad' mellan, då är det ju snack eller surr eller ... ?!

Iallafall om man har Live-musik i en enda stor fil

Isåfall får du först editera MP3-filen, och ta bort ev. 'mellanrum' manuellt, och det kan man oxå göra i Nero, OM man vet vad man gör ...

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CDBurnerXP kan du testa.

Skapa ljud-cd

skapa ljud-cd från mp3-, wav-, ogg-, flac- och wma-filer

lägga till ett eller flera spår direkt från existerande ljud-cd utan att först rippa dem (lägga till cda-filer)

spela upp ljudfiler med den integrerade mediespelaren

stödjer ljud-cd utan tystnad mellan spåren (disc-at-once-läge)

importera spelningslistor i M3U- eller WPL-format

stöd för ReplayGain

importera CUE-sheets

skapa mixed mode-skivor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns väl ingen Wav/MP3-Editor i den, och det måste han ju ha, OM han har en enda stoooor MP3-fil med t ex en Live-konsert på.

/LbL!

nissenisse får väl svara på om det gällde att ta bort tystnad, eller att inte lägga till tystnad. Jag tolkade det som det senare alternativet. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för era svar,,,,,, :D ja jag hade ju tänkt att bränna ner låtarna utan mellanrum direkt. det där med att lägga till eller ta bort tystnad.

Det vet jag inte ens vad det är eller hur man gör :rolleyes: . Men jag använder cdburnerxp,,,och i den kan man bränna direkt utan mellanrum

men de filerna blir ju så stora,,,,,så det får ju bara plats en 10 stycken ungefär.

Vill ju helst behålla mina mp3 filer som de är,,,,,,för då får man ju plats med massor med låtar.

Jag bränner ju låtarna för att spela i min bilstereo. O den live-musiken jag har,,,den är det mellanrum på redan från början.

det är inte en sådan där stor fil,,,där allt är med,,,,utan de var skilda åt i mp3 format från början.

Så därför var ju min ide att man skulle bränna ner de utan mellanrum.?

Men jag tackar för tipsen,,,,ska prova dessa,,,,,,,men fler förslag är välkommna.

MvH Nybörjare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, om man bränner en CD såsom MUSIK-cd (vilket är samma sak som en köp-cd med musik på), så får det ju bara plats typ max 25 låtar, oftast mindre.

Bränner du däremot en CD såsom MP3 = DATA-cd, så får du ju plats lika mycket som filerna är stora delat med storleken på CDn.

Alltså, är varje MP3-fil/låt ca 3Mb, så får det plats 233 låtar på CDn, OM den rymmer 700Mb, finns 650Mb CD oxå.

650Mb är det som är 'standard', men på senare år är de flesta brännbara CD på 700Mb istället, men det är inte alla spelare som klarar sådana.

Sen är det bara frågan om din bilstereo är så ny att den kan spela MP3-cd ?! TESTA! Annars är det ju bara att spela den CDn enbart hemma sen.

IBLAND så kanske bilstereo som klarar MP3-cd, bara kan läsa CD som är max 650Mb, så tänk på det oxå!

http://www.internetsvar.com/article/71/bra...r-till-musik-cd

http://windowshelp.microsoft.com/Windows/s...ca31e81053.mspx

http://www.pchemma.se/artiklar/cd-dvd/article265418.ece

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog din bilstereo som inte klarar ”gapless” uppspelning. Har erfarit det vid uppspelning av mp3-filer på ett usb-minne, kopplat till en hemstereo.

Lösning: Öppna alla mp3-filer tillhörande ett album i t.ex. Audacity (mp3-kodare hämtas separat) och spar dem som en fil. Spar med högsta kvalitet, eftersom kvaliteten försämras var gång du spar i ett förstörande format. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan alla,,,, :D Jodå min bilstereo klarar av mp3 och 700 MB cd-skivor,,,jag var noga med att stereon ska klara bränd musik

när jag köpte den,,,,,däremot vet jag ju inte om den inte kan hantera gapless,,,,som någon skrev.

jag föredrar absolut mp3 format,,,just pga storleken,,,,de andra lossless o allt vad de heter de är så stora

o tar en sån plats. Och det där med ljudupplevelsen,,,,,,,jaa,,,jag tycker att mp3 är klart godkänt.

Jag har ju högsta bitrate på mina mp3 filer så de är ungefär 10mb stora.

När man bränner i ett brännarprogram då är det ljud-cd det oftast står o det innebär alltså att då är

det orginal format,,,,typ,,musik-cd. Rätta mig gärna om jag har fel.......det är bara bra att man lär sig.

Verkar som jag får försöka o få allt i en enda stor fil,,,,,,,,mp3 fil och använda Audacity,,,,,,som JoWa skrev. finns den på svenska?

Är ju så skral på Engelska.

Tackar alla för svaren,,,,,, :D

MvH Nybörjare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som arkiv- eller arbetsformat är mp3 undermåligt, helt klart. Men om jag, vid noggrann lyssning med bra lurar inte kan skilja en mp3-kopia från ett okomprimerat original, och jag inte skall göra annat än lyssna på det, på vilket sätt är det då ”skit”?

Gör några blindtest och återkom med resultatet!

Rippa en liveskiva i mp3format. Det räcker med ett blindtest så hör man vid första låtbytet att ett låtbyte har skett. Det blir

inte ett rent flöde mellan låtarna. Därför är det skit i mina öron!

Som bootlegsamlare är allt vad lossy är väldigt förbjudet. Bara lossless som gäller. Allt för att inget ljud ska gå förlorat i copy-spåret

som kommer att ske genom åren. Ungefär som att få tag på kassetbandskopia i sjunde generationen...hur roligt är det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan alla,,,, :D Jodå min bilstereo klarar av mp3 och 700 MB cd-skivor,,,jag var noga med att stereon ska klara bränd musik

när jag köpte den,,,,,däremot vet jag ju inte om den inte kan hantera gapless,,,,som någon skrev.

jag föredrar absolut mp3 format,,,just pga storleken,,,,de andra lossless o allt vad de heter de är så stora

o tar en sån plats. Och det där med ljudupplevelsen,,,,,,,jaa,,,jag tycker att mp3 är klart godkänt.

Jag har ju högsta bitrate på mina mp3 filer så de är ungefär 10mb stora.

När man bränner i ett brännarprogram då är det ljud-cd det oftast står o det innebär alltså att då är

det orginal format,,,,typ,,musik-cd. Rätta mig gärna om jag har fel.......det är bara bra att man lär sig.

Verkar som jag får försöka o få allt i en enda stor fil,,,,,,,,mp3 fil och använda Audacity,,,,,,som JoWa skrev. finns den på svenska?

Är ju så skral på Engelska.

Tackar alla för svaren,,,,,, :D

MvH Nybörjare

Bränner du allt till en enda stor fil så kan du inte byta låt. Men du lär ju få ett rent flöde mellan låtarna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rippa en liveskiva i mp3format. Det räcker med ett blindtest så hör man vid första låtbytet att ett låtbyte har skett. Det blir

inte ett rent flöde mellan låtarna. Därför är det skit i mina öron!

Som bootlegsamlare är allt vad lossy är väldigt förbjudet. Bara lossless som gäller. Allt för att inget ljud ska gå förlorat i copy-spåret

som kommer att ske genom åren. Ungefär som att få tag på kassetbandskopia i sjunde generationen...hur roligt är det?

Då använder du en dålig spelare. Jag har många album utan avbrott mellan låtarna. Oavsett format spelas de upp utan avbrott i foobar2000.

Som sagt, skall man arbeta med materialet och spara flera gånger, skall det vara förlustfritt.

Konvertera några flac-filer till mp3 med olika dataflöde. Blindtesta! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rippa en liveskiva i mp3format. Det räcker med ett blindtest så hör man vid första låtbytet att ett låtbyte har skett. Det blir

inte ett rent flöde mellan låtarna. Därför är det skit i mina öron!

Som bootlegsamlare är allt vad lossy är väldigt förbjudet. Bara lossless som gäller. Allt för att inget ljud ska gå förlorat i copy-spåret

som kommer att ske genom åren. Ungefär som att få tag på kassetbandskopia i sjunde generationen...hur roligt är det?

1. Du hör inte skillnad på mp3 och wav om du har 320 bitrate.

2. Du förlorar inte kvalitet av att kopiera ett losslessformat, det är ju bara när du återkomprimerar det.

3. Fixa en ordentlig musikspelare som kan spela upp seamless "gapless", har själv haft enorma problem med detta i mitt spel med löste det genom att programmera med OpenAL.

Jag hör upp till 21000 Hz.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då använder du en dålig spelare. Jag har många album utan avbrott mellan låtarna. Oavsett format spelas de upp utan avbrott i foobar2000.

Som sagt, skall man arbeta med materialet och spara flera gånger, skall det vara förlustfritt.

Konvertera några flac-filer till mp3 med olika dataflöde. Blindtesta! ;)

Jag får inte in foobar i min hemmabio :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får inte in foobar i min hemmabio :(

:lol: Illa! Då har du med den samma problem som nissenisse med bilstereon, och som jag beskrev om en hemstereo. Att din hemmabio hanterar olika format olika innebär ju inte att formaten är olika bra/dåliga.

Förlustfria och förstörande format har olika för- och nackdelar, och olika användningsområden. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HALLÅ HALLÅ ALLA NI SOM SNACKAR OVIDKOMMANDE FILFORMAT HÄR; SLUTA MED DET!

Vi ska bara hjälpa Nissenisse att få på så många MP3 som möjligt på en enda CD, så detta handlar BARA om MP3!

-> Kan man inte byta låt,,,,kan man inte heller snabb-spola?,,,,,,,ja det var ju inte så kul.

(Varför har du en massa KOMMAn där för hela tiden, vad gör de för 'nytta' ??)

Alltså, du måste börja LÄSA inläggen - även om de blev onödigtvis många plötsligt...

Jag skrev ju att:

===========

Bränner du däremot en CD såsom MP3 = DATA-cd, så får du ju plats lika mycket som filerna är stora delat med storleken på CDn.

Alltså, är varje MP3-fil/låt ca 3Mb, så får det plats 233 låtar på CDn, OM den rymmer 700Mb, finns 650Mb CD oxå.

650Mb är det som är 'standard', men på senare år är de flesta brännbara CD på 700Mb istället, men det är inte alla spelare som klarar sådana.

===========

Dvs är dina MP3-låtar ca 10Mb/st., så får du alltså plats med 69st. i bästa fall, OM du bränner CDn som DATA-cd.

Starta alltså ett nytt Projekt i vilket prg du än använder, och välj då DATA-CD projekt.

Sen adderar du bara de MP3 du vill ha med, genom att DRA in dem, eller genom att klicka på nån knapp i ditt prg, typ VäljFiler, eller nåt sånt.

Det är ju bra om du har en CD-RW att testa med, dvs en OMskrivbar CD, så du slipper slösa CD på felbränningar.

Bränn helst INTE på snabbaste (52x), det är som gjort för att det ska bli fel nånstans.

Använd hellre max 24x som hastighet (tar ju fortfarande bara nån minut att bränna!), och använd VerifieraEfterBränning, eller vad det nu heter i det program du använder, så är du säker på att CDn kommer att funka även i bilstereon.

Tänk på att ALLA hembrända skivor ALLTID är MYCKET MYCKET känsligare för Fingeravtryck, Fett o.dyl, än vad fabrikstillverkade är, och ska man tvätta en CD/DVD, så gör man det medelst lita vatten&tvål bara, och INTE runt runt längs med 'spåren' som man gjorde på en Singel/Lp, utan Inifrån och Ut!

/LbL!

P.S. Och vill du ha så LITE mellanrum som möjligt, så EDITERAR du filerna först i Nero, så att du kanske klipper bort 2-3 sek. i slutet av varje låt, så hör du ändå inte att slutet har klippts i bilstereon!

Och dessutom så behöver du inte köra så 'hög kvalité' på dina MP3 när du ändå bara ska spela dem i bilstereon, för där är det ändå så bullrigt, så kvalitén kommer ändå inte fram, du kan mao dra ned t ex en 256kb/s MP3, till kanske 192kb/s istället, och därmed minska storleken med kanske 25-35%, dvs du får plats med många fler låtar på samma CD!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...