Gå till innehåll

Ny hårdisk.


Gäst phmo

Recommended Posts

Hej alla !

Jag har för avsikt att installera en ny hårddisk i min stationära dator.

Det sitter nu en hårddisk på 300GB och jag vill installera en ny på 500GB.

Har SATA anslutning.

Jag undrar nu om man kan göra denna manöver utan att behöva ominstallera Vista ?

Alltså om jag bara monterar in den nya hårddisken i min datorlåda och startar datorn som vanligt vad händer då ?

Går detta bra ?

Kommer jag kunna använda den nya hdd som en spegel för den gamla hdd, så att den ligger som en backup ?

Hur gör man det ?

Ja, hoppas ni fattar ....

Tack för era svar ... :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla !

Jag har för avsikt att installera en ny hårddisk i min stationära dator.

Det sitter nu en hårddisk på 300GB och jag vill installera en ny på 500GB.

Har SATA anslutning.

Jag undrar nu om man kan göra denna manöver utan att behöva ominstallera Vista ?

Alltså om jag bara monterar in den nya hårddisken i min datorlåda och startar datorn som vanligt vad händer då ?

Går detta bra ?

Kommer jag kunna använda den nya hdd som en spegel för den gamla hdd, så att den ligger som en backup ?

Hur gör man det ?

Ja, hoppas ni fattar ....

Tack för era svar ... :rolleyes:

Ja, plugga in den.

Formatera den via utforskaren, eller diskhantering, identifiera disken, Välj sedan NTFS och "snabbformatering"

Hoppa över "spegling", kör ett backupprogram.. förslagsvis SecondCopy.

kent

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att spegla måste diskarna vara av samma storlek. Jag skulle rekommendera att du använder kommandot "robocopy" som följer med Vista till att backa upp och hålla datat snykat. Programmet är visserligen komandoradsbaserat men är mycket enkelt att använda. Kör exempelvis "robocopy c:\users\kalle\Documents e:\kalle\Documents för att synka dokumenten. Det finurliga med robocopy är att alla data endast kopieras första gången. Om du kör kommandot igen så kommer det att gå blixtsnabbt och bara ändringarna tas med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> "robocopy" som följer med Vista till att backa upp och hålla datat snykat.

Och vill man inte ha sina data snykade, :-) kan man ju istället får dem synkade, och då använder man med fördel det mycket enkla programmet SyncToy från Microsoft.

Kan:

Spegla,

kopiera höger>vänster,

vänster>höger,

höger<>vänster

Synka.

Skitenkelt att ställa in och använda!

SyncToy helps you copy, move, rename, and delete files between folders and computers quickly and easily.

Dynamic Drive Letter Assignment: Drive letter reassignment will now be detected and updated in the folder pair definition.

True Folder Sync: Folder creates, renames and deletes are now synchronized for all SyncToy actions.

Exclusion Filtering Based on Name: File exclusion based on name with exact or fuzzy matching.

Filtering Based on File Attributes: The ability to exclude files based on one or more file attributes (Read-Only, System, Hidden).

Unattended Folder Pair Execution: Addressed issues related to running scheduled folder pairs while logged off.

Folder Pairs With Shared Endpoints: Ability for folder pairs associated with the same or different instances of SyncToy to share end-points.

Command line enhancements: Added the ability to manage folder pairs via the command line interface.

Re-Architect Sync Engine: The SyncToy engine has been rearchitected to provide scalability and the ability to add significant enhancements in future releases.

Sync engine is also more robust insomuch that many single, file level errors are skipped without affecting the entire sync operation.

Sync Encrypted Files: Sync of Encrypted files works when local folder and files are encrypted, which addresses the common scenario involving sync between local, encrypted laptop PC folder and remote, unencrypted desktop PC folder.

64-Bit Support: SyncToy now has a native 64-bit build (x64 only) for 64-bit versions of Windows.

Folder pair rename

Sub-folder Exclusion Enhancements: Descendents created under excluded sub-folders are automatically excluded. Usability improvements for the sub-folder exclusion dialog.

Folder Pair Metadata Moved: Folder pair metadata removed from MyDocuments to resolve any issues with server-based folder pair re-direction setup.

Setup Improvements: Integrated setup with single self-extracting archive file and no extra downloads if you already have .NET Framework 2.0 installed. Enabled silent install for the SyncToy Installer file (see readme.txt file for more information). Removed combine and subscribe actions.

Removed combine and subscribe actions.

http://www.microsoft.com/downloads/details...;displaylang=en

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joodå... SyncToy från Microsoft är enkelt och välgjort! Det är bara ett fel... det saknas möjligheter att schemalägga! Så vill man slippa köra sync/backup manuellt, med allt vad det innebär av att "komma ihåg" o.s.v. så kan jag tipsa om ett par gratis StällInOchGlömBort-alternativ. Bägge är i princip lika enkla att hantera som SyncToy... lite fler inställningsmöjligheter bara, och som sagt schemaläggning! Själv använder jag SyncBack... mest på grund av att det var det jag hittade först! Annars är Cobian lika bra!

SyncBack V3.2.19.0

Cobian Backup v7-9

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> SyncToy från Microsoft är enkelt och välgjort! Det är bara ett fel... det saknas möjligheter att schemalägga!

BULL! AJA BAJA e-son, SKÄRPNING! :o

"C:\Program Files\Microsoft\SyncToy\SyncToy.exe" -R

Kör med det där i Schemaläggaren, så funkar det hur bra som helst, har använt det i åratal för att köra backups på ett företag!

http://www.pchell.com/support/synctoy.shtml

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...