Gå till innehåll

Ny bordsyta för Tv-Bänk


lbl

Recommended Posts

Har en tv-bänk som varit med ett tag, ingick när jag köpte en svindyr (9.000:- , DÅ!) Philips 'monitor' 28" TV runt 1990.

Sen har den bänken även klarat av en 32" Panasonic WiiiiiiiiiideScreen tjock-tv, och nu en Sony Platt-Tv, men då syns märken efter Panasonicens fötter, inte alls snyggt, och dessutom har den då ändrat färg lite grann här o där ovanpå där den inte varit utsatt för direkt dagsljus.

Så jag tänkte mig nåt slags 'plast' eller nånting sånt, som man fäster / klistrar ovanpå, så det blir en ny snygg yta igen.

Men VAR köper man nåt sånt, och vad ÄR 'nåt sånt' ?? Jag har eg. inga andra ideér än nån typ av självhäftande plast, men det kanske inte blir snyggt, och jag vet ändå inte VAR man köper det, eller vad det ens kallas, så man kan söka efter det ... ?!

/LbL!

P.S. Den är svart, så det är välan bäst att den nya ytan oxå är svart då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en tv-bänk som varit med ett tag, ingick när jag köpte en svindyr (9.000:- , DÅ!) Philips 'monitor' 28" TV runt 1990.

Sen har den bänken även klarat av en 32" Panasonic WiiiiiiiiiideScreen tjock-tv, och nu en Sony Platt-Tv, men då syns märken efter Panasonicens fötter, inte alls snyggt, och dessutom har den då ändrat färg lite grann här o där ovanpå där den inte varit utsatt för direkt dagsljus.

Så jag tänkte mig nåt slags 'plast' eller nånting sånt, som man fäster / klistrar ovanpå, så det blir en ny snygg yta igen.

Men VAR köper man nåt sånt, och vad ÄR 'nåt sånt' ?? Jag har eg. inga andra ideér än nån typ av självhäftande plast, men det kanske inte blir snyggt, och jag vet ändå inte VAR man köper det, eller vad det ens kallas, så man kan söka efter det ... ?!

/LbL!

P.S. Den är svart, så det är välan bäst att den nya ytan oxå är svart då.

Plast ser ut som skit och ändrar färg snabbt i solljus.

Om din TV-bänk är i lackat trä av bra kvalitet då bör du zickla den, dvs med en kring 15ck bred rak stålspackel/zieklinge frå mitten skrapa av gammal lack i träets åderriktning, alltså från mitten och ut mot båda änder av bordet.

När du är nera i rent trä (någon timmes arbete) kan du med vatten eller spott blöta ner de gamla märken och med ett lagom varmt strykjärn och en lätt fuktig trasa "resa träet" igen.

Sen är det bara att lacka ett pargångar med en bra möbellack med en lätt mellanslipning och din TV-bänk är som ny.

mvh.Fredrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är säkerligen gjord i Spånplattor, men ytan är täckt med nåt, som INTE är bara färg, utan nåt annat.

Så att hålla på och skrapa bort nåt går inte.

Hade det bara varit rent trä, hade man ju kört med Tar Väck bara, några minuters bubblande, sen hade färgen vart väck! :-)

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är säkerligen gjord i Spånplattor, men ytan är täckt med nåt, som INTE är bara färg, utan nåt annat.

Så att hålla på och skrapa bort nåt går inte.

Hade det bara varit rent trä, hade man ju kört med Tar Väck bara, några minuters bubblande, sen hade färgen vart väck! :-)

/LbL!

Låter inte bra då det då är ett laminat där är limmat på ytan och det är ganska tunnt, kanske bara en en enhalv mm tjockt.

Då hade jag nog bara målat om den efter rengöring med sprayfärg i samma nyans, att lägga på en självhäftande plastyta blir aldrig bra om man inte är van, det är mycket lätt att få luftbubblar under plasten är då är det kört.

Eller gör som jag gjorde, köp en gammal trampsymaskin på second hand för en hundring, ta bort symaskinen och ha din TV på stället, det är snyggt som fan med gjutjärns-underredet och TVn kommer upp en en bra höjd faktisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske dags för något helt nytt efter 19 år? Förändringar är inte alltid fel och jobbigt.

Annars skulle jag nog också satsa på en omlackering av skivan som frederik var inne på. För spänningens skull kanske med en helt annat kulör än resten av möbeln eftersom man antagligen kommer se skillnad ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Löste det genom att tjacka lite självhäftande plast i färgaffären.

23:- för 60cm av en 42cm bred rulle, klart överkomligt!

Exakt samma svarta nyans som bänken, var det ju oxå, attans röta!

Tog bort TVn, tvättade rent, sprayade ut en vattenhinna, la på plasten, och strök ut den med en fönsterskrapa, en sån där med ett gummiblad, blev skitbra, och var dessutom lätt, sen bara lite renskärning runt kanterna med rakblad, lika lätt det.

Syns ingen som helst skillnad mot resten av bänken, allt ser nytt ut!

Fingeravtrycken på ytan på bilden är mina, och är numera borttorkade, såg dem inte i solskenet ... :lol:

index.php?act=attach&type=post&id=250

/LbL!

post-5273-1234780487_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...