Gå till innehåll

Har liten förståelese till att folk får in "skit" i datorn?


Recommended Posts

Har läst denna avdelning och folk får in både det ena och det andra på sina datorer?

Vad jag undrar lite över är vad de gör för att få in det?

För en del år sedan krävdes det iaf att man aktivt besökt porrsodor och s.k. "waressidor" för att "skita ner" datorn med diverse saker som man inte vill ha...

Den enda gången jag haft virus i en dator var när jag hade en Commodore Amiga 500 runt 1986, sedan dess har jag aldrig fått virus i en av mig ägd dator. Övriga saker som worms, spyware malware m.m. vet jag inte vad det är.

Kör min Nod32 och för den goda sakens skull kör jag igenom en hitman pro typ varannan månad och inget hittas. Gnälls lite över en del ofarliga "cookies" det är det enda.

Datorn jag har nu är med Vista, har stängt windows bandvägg samt windows defender, de behövs inte. Har en brandvägg i routern som troligtvis sköter det den ska.

Klickar aldrig på filer bifogade i mail om det är från okända avsändare om det inte specifikt är filer jag själv efterfrågat. Klickar aldrig på filer som kommer på msn, besöker inga porr- eller waressajter.

Så vad gör folk egentligen? Är de för naiva? Eller är detta folk som enbart har ett modem, vilket gör att grejer på internet har lättare tillgång till datorn jämfört om man har sin uppkoppling via router och modem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, det MÅSTE vara någon MEGAPORRSIDA dom besöker. Tycker likadant som du och har ingen koll på vad alla dom här nya virusen heter eller vad dom gör för jag har aldrig behövt bry mig eftersom jag aldrig har virus. Ändå kör jag inget mer än standardinställningarna från Vista / 7, dvs UAC och en skrutten Windows Firewall och Windows Defender. Jag besöker cracksidor och trycker på exakt allt jag kan trycka på, minst en gång i månaden. Även när man letar torrent-filer kan man bli skickad till diverse sjuka porrsidor men jag skiter i vilket; har som sagt inte behövt bry mig. Kan bero på att jag har Opera som webbläsare och uppdaterat Windows. Att köra crack, vilket jag gör ofta, är absolut inget säkerhetshot för mig eftersom jag vet att INGA crack ska behöva eleveras till admin, så om något crack behöver det så slänger jag det. Dock har det aldrig heller hänt eftersom jag inte laddar ner crack som fått typ -52345234 i betyg ;) Helt enkelt måste man klanta till det så enormt för att få virus i dagens moderna och säkra OS, jag har som sagt inte lyckats ännu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns många anledningar att skit tar sig in på en dator. Det vanligaste skulle jag påstå är att det följer med saker som laddas hem från nätet, vanliga program från skumma sidor samt med cracks eller saker som laddas ner via diverse torrentsajter.

Antivirus och brandvägg är ett bra skydd att ha men är inga garantier för att något inte tar sig in. Attackerna numera skiljer sig markant från tidigare och det kan vara så att det räcker med att öppna en PDF-fil, strömmad video eller en bild för att man ska bli infekterad om man inte har de senaste uppdateringarna för ALLA program på sin dator.

Något annat som man bör tänka på är att mängden skadliga programmen som döljs för systemet ökat och ökar ständigt och dessa program är svåra att upptäcka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man behöver inte aktivt söka sig till skräpsidor för att få in otyg i datorn. Klicka på en till synes ofarlig länk på t.ex. Facebook, MySpace och liknande, och hamna på en sida som använder ”drive-by download”. Då gäller det att ha ett väl fungerande skydd. Efter att ha tittat på denna statistik, får man intrycket att antivirus står sig rätt slätt i kampen mot skräpet.

Vista- och 7-användare har UAC, och vi med XP får ta till HIPS, eller åtminstone ”beteendeblockerare” som ThreatFire eller SONAR i NIS.

Och så har vi buffertöverskridningen, som utnyttjar brister i program och OS. Här är en pdf från McAfee: http://www.mcafee.com/us/local_content/whi...briefbuffer.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Numera så kan även ett "demo" av ett spel vara spyware. Trymedia är ett ökänt exempel, med alla dessa gulliga barnspel som t ex finns på trygames m fl:

Se denna sida:

http://www.pctools.com/se/mrc/infections/id/Adware.Trymedia/

Och hur många barn sitter och spela små gulliga spel med hästar och magiska feer????

det är enligt min mening mycket av speldemon som också för med sig skräp in i datorn, som i sin tur växer som en snöboll i nerförsbacke... :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

+1 på Stenis inlägg

Jag vill även rekommendera skydd mot bufferöverskridningsattacker. Då slipper man vara beroende av signaturer (som ständigt ligger steget efter) och sena programpatchar.

Faktum är att bufferöverskridningsattacker är vanliga, trots att åtminstone jag hör talas om dem ganska sällan. Men det beror ju på var man letar. Titta gärna på följande länkar.

Secunia, resultat för 2008

Sökningar på några sidor:

Kaspersky

Symantec

Security Focus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drive-by download är en term som har flera betydelser, sammanfattande för dem alla är att något laddats ner (vanligtvis från Internet till användarens dator) utan att först göra användaren uppmärksam om detta. Nerladdningen består påfallande ofta av så kallad adware eller spyware[1].

Tssssss.... För det första måste du ha en webbläsare som är programmerad i typ Game Maker för att vara sårbar. Nejdu, har man en säker läsare och en buggfi TCP/IP stack samt inga portar som avlyssnas av fattig mjukvara (har programmerat TCP/IP med winsock sen jag var 12) spelar det ingen roll hur hemskt viruset är; det kommer inte in. Jag antar att denna tråden urartar som allt annat här så jag leftar lite enkelt nu; behöver ändå inte bry mig eftersom jag inte får virus trots mina internetvanor - och detta kan ingen disskutera, det bara är så, spelar ingen roll vad statistiken eller vad någon siri säger B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Numera så kan även ett "demo" av ett spel vara spyware. Trymedia är ett ökänt exempel, med alla dessa gulliga barnspel som t ex finns på trygames m fl:

Nyhet år 19........ nej just det ja; det har aldrig varit en nyhet! Demon är program, virus är program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätt ok artikel faktiskt.

Kevin Berg i Aneby använde antivirus men hade oturen att gå in på en webbsida där det fanns en ny form av virus som programmet inte hittade.

Dock kan man ju redan här skydda sig totalt genom att ansluta med en säker webbläsare, Opera tex. Det är ju inte antiviruset som är det primära skyddet när du ansluter till sidor; det är ju självklart din webbläsare som måste faila först, vilket den inte gör om den är gjord av skapliga utvecklare.

En annan möjlighet är ju att när man ansluter till en sida får ju servern reda på ens IP och kan då försöka ansluta till datorns TCP/IP stack, vilken då måste vara säkerhetshålfri, vilket den är hos mig. Sen finns det inga fler invägar som inte beror på användaren. EDIT: För att ens vara mottaglig för anslutningar till TCP/IP stacken måste du ha öppnat portar till den, eller helt köra utan Router, vilket jag inte gör så även där är jag säker.

Att få ett virus på annat sätt kan bara ske om användaren på något sätt klantar till det, genom att som vi sa tex, ladda hem diverse codecs, demon, program, annat mög.

Så jag litar helt enkelt blint på min webbläsare och min TCP/IP stack. Det är ändå bara 2 invägar jag litar på och dom har inte svikit mig hittils. Dock har Windows Defender räddat mig nån gång när jag släppte genom ett crack genom UAC för jag var väldigt desperat, och ändå skulle installera om direkt efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tssssss.... För det första måste du ha en webbläsare som är programmerad i typ Game Maker för att vara sårbar. Nejdu, har man en säker läsare och en buggfi TCP/IP stack samt inga portar som avlyssnas av fattig mjukvara (har programmerat TCP/IP med winsock sen jag var 12) spelar det ingen roll hur hemskt viruset är; det kommer inte in. Jag antar att denna tråden urartar som allt annat här så jag leftar lite enkelt nu; behöver ändå inte bry mig eftersom jag inte får virus trots mina internetvanor - och detta kan ingen disskutera, det bara är så, spelar ingen roll vad statistiken eller vad någon siri säger B)
The most popular way to distribute malware currently is via "drive-by" downloads using an iframe exploit injected into a misconfigured or unpatched webserver.

Many large otherwise reputable websites have been crippled these malware injections into their webservers and that's why these attacks are so popular....malware distributors can reach thousands of people each day visiting a website they believe has always been benign in the past, however now it is redirecting them to malicious websites.

http://remove-malware.com/anti-malware-how...-to-prevent-it/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

can reach thousands of people each day visiting a website they believe has always been benign in the past, however now it is redirecting them to malicious websites.

...Vilket, som sagt, inte är ett problem om man har en välprogrammerad, uppdaterad och säker webbläsare samt en uppdaterad TCP/IP-stack samt inte har öppna portar till medioker mjukvara som inte ens kan vakta en enda port, som sagt har jag erfarenhet av TCP/IP då jag hållt på med det sedan barndomen.

EDIT: Dock har vi åter igen det här med att klanta till det; visst kan den omdirigerade sidan ha länkar till tillsynes vanliga program och det kan ju vara en miss att ladda hem och starta. Man får vara nog med att inte släppa genom saker i UAC eller liknande, i dessa fall kan ju även antivirus vara bra att ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har viss förståelse! Det finns massor med folk där ute i Sverige som har knappt rudimentära kunskaper angående datorer och program. Jag hjälper varje vecka personer som fått "skräp" i datorn. Vanligast är fejkade "antivirusprogram" som man blir helt skräckslagen av och klickar på allt som erbjuds i tron att man fixar sin dator. Dessutom har alltför många inget eller helt "out of date" virusprogram samt inget skydd mot annat skit som finns därute. Tänk om man kunde spåra allt bakåt till tillverkare av skiten. Då skulle jag ladda min gamla hagelbössa och göra processen kort med dem!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg precis en artikel som i allra högsta grad är relaterad till detta ämne. En användare påstår att han haft 12 000 virus i sin dator. Fråga honom hur han har lyckats med det :D

http://www.aftonbladet.se/pryl/article4419239.ab

Ännu konstigare är att han påstar att de kommer från en sida. Låter som ett fall av "För dum för att ha dator" :wacko:

Kevin Berg gick in på en webbsida om dataspel och fick över 12 000 virus i sin dator.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Ännu konstigare är att han påstar att de kommer från en sida. Låter som ett fall av "För dum för att ha dator" :wacko:

12.000 virus på en enda sida.

Mitt svar till Kevin?

Hej och godnatt. Dra den där om Nalle Puh också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...