Gå till innehåll

Utrymme "äts upp" i Vista?


ron

Recommended Posts

Ena veckan har jag ca 40GB ledigt på disken, 4-5 dagar senare hoppar diskrensningen igång för att det är nere på 0 i ledigt utrymme.

Som jag ser det verkar det vara en temp-mapp som fylls på i rent absurda proportioner, snor allt ledigt utrymme, varför? Hur begränsa detta?

Hade jag haft mer ledigt utrymme på disken hade även detta försvunnit i tempfiler. Idag, ca 5 dagar efter jag tömde mappen var det 12829 filer och ett hundratal mappar i denna temp-mapp.

Så hur lösa detta? Det är fruktansvärt irriterande att man ska behöva tömma en mapp så ofta för att datorn ska fungera som man vill.

Sökvägen till denna mapp är C:\Users\mindator\AppData\Local\temp

Använder Vista och firefox, kikar rätt ofta på bilder och filmer i datorn, är på nätet en hel del och läser, ganska normalt användande.

Men hur ska man få bukt med detta, enl. mig, stora problem? Någon mer som har det på samma sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ena veckan har jag ca 40GB ledigt på disken, 4-5 dagar senare hoppar diskrensningen igång för att det är nere på 0 i ledigt utrymme.

Som jag ser det verkar det vara en temp-mapp som fylls på i rent absurda proportioner, snor allt ledigt utrymme, varför? Hur begränsa detta?

Men hur ska man få bukt med detta, enl. mig, stora problem? Någon mer som har det på samma sätt?

Jo CCleaner har laddats ner lite över 200 000 000 gånger pga liknande problem. B)

MS Diskrensning är ju sedan en "handikappad" mjukvara som inte rör 3:e partssoptippar, skräp !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo CCleaner har laddats ner lite över 200 000 000 gånger pga liknande problem. B)

MS Diskrensning är ju sedan en "handikappad" mjukvara som inte rör 3:e partssoptippar, skräp !

Så CCleaner tar hand om detta? Får ta och ge det en test, hoppas det går att lägga på "timer".

Tack för svaret, uppskattas. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> Som jag ser det verkar det vara en temp-mapp som fylls på i rent absurda proportioner, snor allt ledigt utrymme, varför?

Att installera prg som rensar är ju bara en TEMPorär lösning ... <_<

Du ska ju ta reda på var filerna kommer ifrån istället, så du kan hindra att de skapas öht!

Sök alltså på några av filnamnen hos Fajbjoj Göbbels, så kan du sen radera prg'et som skapar filerna ifråga!

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så CCleaner tar hand om detta? Får ta och ge det en test, hoppas det går att lägga på "timer".

Om du med ”timer” menar att CCleaner kan städa automatiskt, är svaret ja. CCleaner kan städa vid varje uppstart. Dock får du varje gång släppa fram programmet i UAC, så helautomatiskt är det inte i Vista…

Vista självt äter ju också upp en hel del utrymme: http://www.alltomxp.se/windows-vista/87-wi...cket-plats.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du med timer menar att CCleaner kan städa automatiskt, är svaret ja. CCleaner kan städa vid varje uppstart. Dock får du varje gång släppa fram programmet i UAC, så helautomatiskt är det inte i Vista

Vista självt äter ju också upp en hel del utrymme: http://www.alltomxp.se/windows-vista/87-wi...cket-plats.html

Tack. :)

UAC är avaktiverat så det lär inte störa mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så CCleaner tar hand om detta? Får ta och ge det en test, hoppas det går att lägga på "timer".

Jo du kan bocka i att soptippen ska tömmas vid start.

Sen brukar det räcka 1/vecka för rimlig "sophantering".

CCleaner kan också köras med lite "finess"....eftersom jag är av naturen lat

så behåller jag kakor, senaste inskrivna URLer samt kompettera automagiskt.

Både för IE och foxen.. OBS att du har 2 flikar !!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...