Gå till innehåll

Nytt program installerat står det men...


Ylvahedin

Recommended Posts

Inget ÄR instalerat PLUS att datorn verkar gå seeeeeeeeegt! Alltså varje gång jag trycker på "start" så kommer det upp en ruta "nytt program har instalerats".... :angry: Jag har gjort två olika genomsökningar av datorn o de hittar inte ngt virus eller annat strunt, men ngt är ju lurigt o klurigt! Jag är ingen datavetare eller något o jag har gjort allt jag kunnat... JAg blir GALEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Tacksam för hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Om du trycker på Start, Alla program, är något program, eller någon programmapp, markerat med annan färg? Det indikerar nyinstallerat program.

Angående att datorn är seg, har det uppstått plötsligt? Är det många program som startar automatiskt? Det kan du se om du skriver msconfig i Kör… på Startmenyn, och tittar på fliken Autostart. Om det finns en mängd program där, avmarkera alla utom ditt/dina säkerhetsprogram. Starta om datorn. Någon skillnad?

Brukar du rensa tempmapparna? Det kan du göra med Diskrensning, som finns i Windows, eller med t.ex. CCleaner (välj Slim). Både Filstädning och en rensning av registret med hjälp av CCleaner kan rekommenderas.

Att defragmentera kan också hjälpa. JkDefrag är ett bra program för det. Ladda ned och packa upp zip-filen på den sidan, och dubbelklicka på JkDefrag.exe så startar defragmenteringen. Defragmentera efter att du har rensat med Diskrensning/CCleaner.

Vad har du för hårdvara, i första hand processor och storlek på arbetsminne (RAM)?

Vilket program har du sökt igenom datorn med? Om du vill göra en kompletterande genomsökning, använd Malwarebytes' Anti-Malware.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mhm nu har jag gjort det där med "kör" o det var en hel hög med program som jag fatta nada av o så har jag startat om datorn. Japp jag rensar o defragmenterar rätt regelbundet ( typ en gån g mån) för denna dator har inte så stort minne så det behövs...

Programet som står att det är instalerat är "telia säker surf" men det har ju funnits på datorn sen vi fick internet här ute i obygden för 8 mån sen! Jag fattar nada....

Jag har en bärbar dator som är från 2006... o således inte särskilt snabb av sig själv men inte SÅHÄR långsam om du hajar... det står låt mig se...

Processor: 1.60GHZ o sen står det: 1.60 Ghz, 248 MB RAM. Vad det nu betyder.... :rolleyes:

Jag har sökt igenom datorn med ad-aware o spybot search and distroy och brandväggsgrejen från telia F-securityscan.... allt jag hittar är lite cookies här o där... Jag har dessutom tagit bort temp internetfiler o sånt bös i webläsaren under verktyg...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej. Om du via Start, Alla program klickar på det ”nyinstallerade” programmet, kommer det att avmarkeras som ”nytt”. Att det är markerat betyder således att du inte har startat (eller någon komponent av det) manuellt via startmenyn.

248 mb ram betyder att du har förfärligt litet arbetsminne. 512 mb kan fungera hyfsat, men helst bör du ha 1 024 mb (1 gb) ram, eller mer (beroende på vilka program du använder). Rekommenderar att du uppgraderar din dator med mer arbetsminne. Om du skriver exakt vilken datormodell du har, kan du få hjälp att välja passande minnesmoduler.

Telia Säker Surf är kanske inte det mest lättdrivna säkerhetspaket som finns, men se till att du har den senaste versionen (8.0). Om du har en äldre version, kan du hämta 8:an här: http://www.telia.se/privat/kundservice/sup...pportsakersurf/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sökt igenom datorn med ad-aware o spybot search and distroy

Hm… Låter du båda dessa autostarta? Med tanke på din dators begränsade arbetsminne, skulle jag avinstallera båda dessa program. Telia Säker Surf ger dig det realtidsskydd du behöver, och vill du komplettera det, rekommenderar jag Malwarebytes' Anti-Malware eller SuperAntiSpyware Free Edition för manuella skanningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Umhm nu har jag avinstalerat de där grejorna! o klickat runt lite på telia säker surf så får vi se.... TACK SÅ HEMSKT MYCKET!!!!!!!!!! :D

En liten fråga till dock... jag är ett pucko inom detta område... men om man ska uppdatera med mer minne i en vanlig dator kan man ju köpa en extra hårddisk eller så där o sätta in i själva lådan. Men detta är en bärbar dator... o skruva upp den det törs jag inte... hur gör man då? Köper man ngt extra minne o sätter det i ett USB uttag eller vad???????? ( detta är kanske jordens dummaste fråga men som sagt...) O hur mycket typ kostar det?? Flera tusen...???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Umhm nu har jag avinstalerat de där grejorna! o klickat runt lite på telia säker surf så får vi se.... TACK SÅ HEMSKT MYCKET!!!!!!!!!! :D

En liten fråga till dock... jag är ett pucko inom detta område... men om man ska uppdatera med mer minne i en vanlig dator kan man ju köpa en extra hårddisk eller så där o sätta in i själva lådan. Men detta är en bärbar dator... o skruva upp den det törs jag inte... hur gör man då? Köper man ngt extra minne o sätter det i ett USB uttag eller vad???????? ( detta är kanske jordens dummaste fråga men som sagt...) O hur mycket typ kostar det?? Flera tusen...???

Läs här:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Arbetsminne

eller här:

http://www.nada.kth.se/dataterm/artikel-3.html

Minnespriserna är låga nu, så så dyrt behöver det inte bli. Viktigt är dock att du köper RÄTT minnen till just din dator, så lämpligen så bör du låta någon datakunnig antingen här på forumet hjälpa dig, eller så tar du kontakt med en datorbutik där du bor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var så god. :)

Ingen dum fråga alls, men du blandar ihop två saker: arbetsminne/internminne (RAM) och lagringsutrymme på hårddisk (eller annan lagringsenhet).

Nu är det alltså fråga om arbetsminne, som i en bärbar dator ser ut såhär:

Sodimm-rear.jpg

Du kan nog få hjälp med att sätta i mer minne i en datorbutik. Men det är egentligen inte så svårt. Hur som helst kan det vara bra att ta reda på hur mycket minne datorns moderkort stöder, och vilken typ det skall vara, samt hur många minnesmoduler det finns plats för. Detta står säkert i datorns manual, men sannolikt också på nätet, så om du skriver vilken modell det handlar om, kan du få mer hjälp.

Flera tusen kostar det inte, utan några hundra. ;) Vet nu inte exakt vilken minnestyp det är fråga om, men om det är ddr (PC3200) kan det kosta såhär: https://www.inet.se/datorkomponenter/intern...imm-ddr-pc3200/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej... hahah ja... du ser jag är ingen hejare på detta.. Det är en dell dator som heter Inspiron 1300... :) Vet inte alls om jag törs uppdatera den själv... hahah det vore i sådanafall ngt som borde filmas o läggas ut på Youtube...

:lol: Säg till när videon är upplagd!

Såhär går minnesmonteringen till: http://support.euro.dell.com/support/edocs...s.htm#wp1084976

Minnestypen är DDR2, och det finns två platser för minnesmoduler. Något oklart hur mycket minne som stöds:

On the Dell website it's indicated that the 1300 is upgradeable to 1GB of RAM, however some users report being able to successfully install and run the notebook with more. I'm not sure why Dell would short itself in their specs by saying 1GB is the max when it is not -- rather 2GB seems to be the max.

DDR2-minnen är inte jättedyra: https://www.inet.se/datorkomponenter/intern...mm-ddr2-pc4200/

Om du låter en datorbutik göra jobbet, kan du be dem att testa med 2×1 GB. Om datorn sedan hittar allt minne, och allt fungerar som det skall, behåll allt minne. Annars får du nöja dig med 2×512 MB, som stöds officiellt. I båda fallen kommer det att innebära ett rejält prestandalyft! :)

Specifikation: http://www.hardware.info/en-US/productdb/b...Inspiron_1300/#

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...