Gå till innehåll

Snabba upp start av datorn ytterligare


Recommended Posts

Vad jag menade var att om nu Win7 kan SE hela 4Gb - vilket INTE XP kan! - varför kan den då inte ANVÄNDA hela 4Gb ??

DET tycker jag är klart skumt! B)

/LbL!

Har för mig att informationen är medvetet fel, för att användare inte skall undra vart en del av minnet tar vägen. Är det inte lika i Vista, med SP, om det nu är 1 eller 2?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig att informationen är medvetet fel, för att användare inte skall undra vart en del av minnet tar vägen. Är det inte lika i Vista, med SP, om det nu är 1 eller 2?

I Vista RTM rapporterades precis som i XP mängden minne som kan utnyttjas. Detta fick användare att undra vart minnet tagit vägen då det faktiskt finns 4GB RAM i datorn. Med anledning av det ändrade Microsoft detta i SP1 där mängden minne i datorn visas. I Windows 7 förtydligas detta med mängd installerat minne och mängd minne som faktiskt kan användas.

Att 32-bitarsversioner av XP eller Vista kan se att det finns 4GB installerat i datorn är inget konstigt eftersom det är det BIOS "rapporterar" till OS:et. Men som sagt, på grund av begränsningar i arkitekturen för 32-bitarsplattformen kommer en den aldrig att kunna utnyttja alla 4GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle bara kolla vad som hände när jag ändrade detta i msconfig på min dator. Det vart lite snabbare med min enkel kärniga processor. Omstarten gick lite snabbare än förut.

//DAson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> Att 32-bitarsversioner av XP eller Vista kan se att det finns 4GB installerat i datorn

Men.... det är ju DET inte XP kan!

I XP står det ju bara >>DenHärDatorn>Egenskaper att det är 3,25Gb.

Men i Win7 står det alltså 4Gb där.

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> Att 32-bitarsversioner av XP eller Vista kan se att det finns 4GB installerat i datorn

Men.... det är ju DET inte XP kan!

I XP står det ju bara >>DenHärDatorn>Egenskaper att det är 3,25Gb.

Men i Win7 står det alltså 4Gb där.

Windows XP vet att det finns 4GB RAM i datorn men kan bara använda 3,25GB i ditt fall och visar därför det som mängden RAM. Jag citerar mig själv nedan:

I Vista RTM rapporterades precis som i XP mängden minne som kan utnyttjas. Detta fick användare att undra vart minnet tagit vägen då det faktiskt finns 4GB RAM i datorn. Med anledning av det ändrade Microsoft detta i SP1 där mängden minne i datorn visas. I Windows 7 förtydligas detta med mängd installerat minne och mängd minne som faktiskt kan användas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 ^ 32 = 4GB adresserbart minne (tänk på att även grafikkortet och andra minnen ska adresseras)

2 ^ 64 = 17 miljarder GB adresserbart minne

Använd 64-bitarsversionen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 månader senare...

En mycket trevlig tråd som jag själv funderar på testa med. W7s uppstart går för mig verkligen inte snabbt (ungefär lika segt som angående bugg-tråden om inloggningstiden med solid färg). Kör 32-bit om det har stor betydelse.

Men jag 2 frågor kring det här.

Jag har en Intel core 2 CPU, ska jag då välja 2 som inställning?

samt om Windows eventuellt tycker inställningen är felvalt loggas jag då in oavsett?

Sistnämnda funderar jag för om jag behöver göra en backup innan jag testar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men denna funktion fanns även på XP jag såg det på msconfig > BOOT.ini > Advancerade Alternativ.

kolla här >

och vad ska man sätta på och vart exakt om man har intel core duo 2 ?

Hej Elin22

På dina ovanstående bilder ser allt shysst ut. Processorn har ju två kärnor i ditt fall och mycket riktigt kan man se siffran 2 i Number of processors och likadant i den nedre bilden där man börjar räkna ifrån noll och uppåt.

Ett ställe där det kan tänkas va möjligt & ändra inställningar förutom i exemplet ovan blir isåfall inne i Bios. Nås direkt i samband med datorn bootar upp och via någon av funktionstangenterna. Mest handlar dem inställningarna omkring särskilda hanteringsfunktioner som processorn ska aktiveras eller inaktiveras för.

Gäller då på enskilt förval att det finns stöd för detta i både processorn som i bios.

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...