Gå till innehåll

Användarkontots storlek


nipa03

Recommended Posts

Användarkontot hos svärfar på hans xp-dator ligger på om jag inte minns fel över flera hundra Mb (150-250Mb om jag inte minns fel). Jag inbillar mig att pga av detta tar det längre tid att starta datorn och att den måste ladda hela användarkontot innan man ser skrivbordet.

Så..

-Ligger det något i min inbillning?

-Var ligger filerna som tar upp platsen? Kan jag flytta dem till C: eller D: så dom inte ligger i "användarkontot"

Tacksam för era synpunkter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att det ligger mycket i det. Sådant som tar plats är alla filer i Mina Dokument, samt många andra filer (såsom inställningar för program, ikoner på startmeny och skrivbord) i Documents and Settings. Bara det faktum att webbläsare normalt sparar sin cache någonstans i Documents and Settings påverkar. Se till att det inte ligger en massa skräp i Application Data. Local Settings skall inte påverka storleken.

Själv har jag en profil på 3.23 MB just nu men rekordet är 542 KB. B)

Titta gärna mer i denna tråd på Comodos forum: http://forums.comodo.com/general_discussio...e-t27926.0.html - dock tyvärr utan bifogade bilder om man inte är inloggad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att det ligger mycket i det. Sådant som tar plats är alla filer i Mina Dokument, samt många andra filer (såsom inställningar för program, ikoner på startmeny och skrivbord) i Documents and Settings. Bara det faktum att webbläsare normalt sparar sin cache någonstans i Documents and Settings påverkar. Se till att det inte ligger en massa skräp i Application Data. Local Settings skall inte påverka storleken.

Själv har jag en profil på 3.23 MB just nu men rekordet är 542 KB. B)

Titta gärna mer i denna tråd på Comodos forum: http://forums.comodo.com/general_discussio...e-t27926.0.html - dock tyvärr utan bifogade bilder om man inte är inloggad.

Det är inte själva kontot som sväller med tiden utan profilen som ska läsas in. Det man kan göra när det tar tid att ladda systemet är att köra diverse rensverktyg, registerrensare och avinstallera program som du i vart fall inte använt på minst en månad. Flytta objekt i "Mina dokument" till DVD-skiva eller extern disk och ta bort dem från datorn. XP har en viss förmåga att samla på sig mängder med dynga som är svåra att få bort men med lite jobb så går det. Glöm inte att rensa autostart från saker som absolut inte behövs i uppstarten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mängden data på disken eller under användarprofilen "Mina Dokument" har inget med långsam uppstart att göra.

Filerna där bara ligger där tills något program vill se dem. Man kan visserligen städa där själv eller med program som

anses hjälpa till med det...

Registerfilen ligger på annan plats och den läses visserligen in under booten men inte ens den är skulden till trög start.

Det du skall titta efter är diskfragmentering och om där startas upp en massa program som ingen längre använder.

Det du också skall göra är att undersöka om mängden minne (RAM) kan byggas ut så att inte växlingsfilen utnyttjas.

Defragmentering: Inbygda verktyget eller IOBit gratis program. http://www.iobit.com/iobitsmartdefrag.html?Str=download

Minnesanvändning: Aktivitetshanteraren och CPU-Z http://www.cpuid.com/cpuz.php

Programrensning: MSCONFIG fliken Autostart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att mer "bös" i Documents and Settings leder till långsammare uppstart, inte minst om man har en massa ikoner på skrivbordet. Har läst att denna erfarenhet delas av andra också. Vet att detta även avspeglas i boot-prefetchen (Layout.ini, rena rama loggen över datorns filer!), men jag vet inte riktigt hur det hänger samman eller hur stor roll det spelar.

Vidare tycker jag att defragmentering är lite överskattad, har mest haft nytta av det för enstaka filer, såsom filmer.

Autostart håller jag dock med om, ett avgörande tips för att snabba upp saker. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...