Gå till innehåll

Vista frågar vilket OS jag vill starta


janus44

Recommended Posts

Hej

Har haft Obuntu på en disk, men raderat detta. Vid uppstart stannar datorn och den frågar vilket oOSjag vill starta. Det står Vista, Ubuntu sen något om ursprunglig vista eller liknande. Nu vill jag ändra i starten så inte datorn frågar vilket os jag vill starta. Var gör jag det? :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ändra det i boot.ini, så att det är standardinställt.

boot.ini är inte så lätt att hitta i Vista! ;)

Skriv "msconfig" i startmenyns sökfält och tryck Enter... under fliken "Systemstart" kan du plocka bort dom operativsystem du inte vill ha kvar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skriv "msconfig" i startmenyns sökfält och tryck Enter... under fliken "Systemstart" kan du plocka bort dom operativsystem du inte vill ha kvar!

Frågan är om det syns där?

Jag har en tripple-boot, XP x64 - Vista Ultimate x64 - Windows 7 x64. XP syns inte i Systemkonfiguration -> Systemstart.

Med EasyBCDedit eller VistaBootPro fixar man detta annars.

post-591-1235286706_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är om det syns där?

Jag har en tripple-boot, XP x64 - Vista Ultimate x64 - Windows 7 x64. XP syns inte i Systemkonfiguration -> Systemstart.

Med EasyBCDedit eller VistaBootPro fixar man detta annars.

Ja, EasyBCD är ett bra alternativ för att få ordning på systemstarten!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där programmet kräver ju både e-mailadress, den går väl att fejka?) och att man öppnar brandvägg och virusprogram. Är företaget pålitligt?

Var har du fått det ifrån? Jag installerade snabbt för att kolla, och det enda som hände var att programmet ville ha utgående Internetaccess, troligen för att kolla efter uppdateringar, vilket jag nekade utan några problem. Någon begäran om e-mailadress såg jag inte röken av!

NeoSmart Technologies är ett välrenomerat företag som mig veterligen aldrig har ifrågasatts vad gäller nedladdningar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladda ALLTID ner direkt ifrån källan, när du hämtar program från nätet.... om det nu var så att du lyckades hitta någon länkad omgjord historia, så har du direktlänk här!

http://neosmart.net/downloads/software/Eas...BCD%201.7.2.exe

Tack så väldigt mycket. Detta gjorde susen. Jag hade nog kommit fel.

Ha det bra :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...