janus44 Posted February 21, 2009 Share Posted February 21, 2009 Hej Har haft Obuntu på en disk, men raderat detta. Vid uppstart stannar datorn och den frågar vilket oOSjag vill starta. Det står Vista, Ubuntu sen något om ursprunglig vista eller liknande. Nu vill jag ändra i starten så inte datorn frågar vilket os jag vill starta. Var gör jag det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted February 21, 2009 Share Posted February 21, 2009 Du kan ändra det i boot.ini, så att det är standardinställt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted February 21, 2009 Share Posted February 21, 2009 Du kan ändra det i boot.ini, så att det är standardinställt. boot.ini är inte så lätt att hitta i Vista! Skriv "msconfig" i startmenyns sökfält och tryck Enter... under fliken "Systemstart" kan du plocka bort dom operativsystem du inte vill ha kvar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted February 21, 2009 Share Posted February 21, 2009 Sorry... tänkte inte på att det var vista... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Japanmannen Posted February 22, 2009 Share Posted February 22, 2009 Skriv "msconfig" i startmenyns sökfält och tryck Enter... under fliken "Systemstart" kan du plocka bort dom operativsystem du inte vill ha kvar! Frågan är om det syns där? Jag har en tripple-boot, XP x64 - Vista Ultimate x64 - Windows 7 x64. XP syns inte i Systemkonfiguration -> Systemstart. Med EasyBCDedit eller VistaBootPro fixar man detta annars. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted February 22, 2009 Share Posted February 22, 2009 Frågan är om det syns där?Jag har en tripple-boot, XP x64 - Vista Ultimate x64 - Windows 7 x64. XP syns inte i Systemkonfiguration -> Systemstart. Med EasyBCDedit eller VistaBootPro fixar man detta annars. Ja, EasyBCD är ett bra alternativ för att få ordning på systemstarten! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janus44 Posted February 23, 2009 Author Share Posted February 23, 2009 Ja, EasyBCD är ett bra alternativ för att få ordning på systemstarten! Det där programmet kräver ju både e-mailadress, den går väl att fejka?) och att man öppnar brandvägg och virusprogram. Är företaget pålitligt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted February 23, 2009 Share Posted February 23, 2009 Det där programmet kräver ju både e-mailadress, den går väl att fejka?) och att man öppnar brandvägg och virusprogram. Är företaget pålitligt? Var har du fått det ifrån? Jag installerade snabbt för att kolla, och det enda som hände var att programmet ville ha utgående Internetaccess, troligen för att kolla efter uppdateringar, vilket jag nekade utan några problem. Någon begäran om e-mailadress såg jag inte röken av! NeoSmart Technologies är ett välrenomerat företag som mig veterligen aldrig har ifrågasatts vad gäller nedladdningar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted February 23, 2009 Share Posted February 23, 2009 Ladda ALLTID ner direkt ifrån källan, när du hämtar program från nätet.... om det nu var så att du lyckades hitta någon länkad omgjord historia, så har du direktlänk här! http://neosmart.net/downloads/software/Eas...BCD%201.7.2.exe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janus44 Posted February 23, 2009 Author Share Posted February 23, 2009 Ladda ALLTID ner direkt ifrån källan, när du hämtar program från nätet.... om det nu var så att du lyckades hitta någon länkad omgjord historia, så har du direktlänk här!http://neosmart.net/downloads/software/Eas...BCD%201.7.2.exe Tack så väldigt mycket. Detta gjorde susen. Jag hade nog kommit fel. Ha det bra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts