Gå till innehåll

Prestanda....


Byvander

Recommended Posts

Ang. Vistas Prestandaklassificering..

Ja har ett grafikkort nvidia gefirce 8500GT

och har i betyg:

Grafik 5.0

Spelgrafik 5.3

Sen min pappa har ett sämre grafikkort ett

nvidia geforce 7900 han har HÖGRE betyg i både

Grafik och Spelgrafik men kom ej ihåg vad han hade..

mina fråga lyder nu hur det kan komma sig??

ja borde väl ha högre än honom??

ja har lixom ett bättre grafikkort...

Jo ja har uppdaterat directx och nvidias drivers..

någon som kan svara på detta??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första siffran är väl typ generationen medan dom följande är lite mer hur bra kortet är? Jag har också 8500GT och det ska vara ett budgetkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt rätt!

Mange

hmmm ok då vet ja...

men fick hem mitt nya grafikkort idag...

ett XFX Geforce 9500 GT

men nu blev ja riktigt fundersam..

ja har satt i kortet hämtat senaste drivisarna

på nvidia, startat om osv...

körde samma test sen igen...

men får SAMMA värde....

Grafik 5.0

Spelgrafik 5.3

hur kan detta nu komma sig...

Geforce 9500 GT är la bättre än 8500 GT som ja hade innan???

här kommer också en länk till grafikkortet:

https://www.inet.se/datorkomponenter/grafik...b-pcie/5408307/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ju köpt samma kort som du hade, fast i en nyare generation. Detta kortet har förmodligen bara bättre caps (maximal texturstorlek, directx-version mm..). Kanske är kortet lite bättre prestandamässigt, men det behöver det inte vara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ju köpt samma kort som du hade, fast i en nyare generation. Detta kortet har förmodligen bara bättre caps (maximal texturstorlek, directx-version mm..). Kanske är kortet lite bättre prestandamässigt, men det behöver det inte vara?

hmmm ok :-/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ju köpt samma kort som du hade, fast i en nyare generation. Detta kortet har förmodligen bara bättre caps (maximal texturstorlek, directx-version mm..). Kanske är kortet lite bättre prestandamässigt, men det behöver det inte vara?

Ja, tyvärr är det som al6 skriver och som vi förklarade för dig ovan. Du har fått en liten prestandavinst men i det hela är det samma kort men "nyare årsmodell".

Jag kör själv en dator med ett 9600 GT... har fin grafik i spel och klarar en del upplösningar med det utan att det laggar. Men i en annan dator har jag kvar mitt 8800 Ultra och det piskar fortfarande sk**en av mitt 9600-kort. I dotterns dator sitter det ett 7900-kort... t o m det kortet slår 9600 med hästlängder men där har hon fått tumma på DirectX 10. Ingen större fara då hon kör XP på den maskinen.

Slutligen... stirra dig inte blind på ditt grafikkort, eller rättare sagt värdet som Vista ger det. Du kommer ändå kunna köra en del spel på bra upplösning utan större förluster. När allt kommer omkring så har du fått ett hyfsat kort för ganska lite pengar.

// Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, tyvärr är det som al6 skriver och som vi förklarade för dig ovan. Du har fått en liten prestandavinst men i det hela är det samma kort men "nyare årsmodell".

Jag kör själv en dator med ett 9600 GT... har fin grafik i spel och klarar en del upplösningar med det utan att det laggar. Men i en annan dator har jag kvar mitt 8800 Ultra och det piskar fortfarande sk**en av mitt 9600-kort. I dotterns dator sitter det ett 7900-kort... t o m det kortet slår 9600 med hästlängder men där har hon fått tumma på DirectX 10. Ingen större fara då hon kör XP på den maskinen.

Slutligen... stirra dig inte blind på ditt grafikkort, eller rättare sagt värdet som Vista ger det. Du kommer ändå kunna köra en del spel på bra upplösning utan större förluster. När allt kommer omkring så har du fått ett hyfsat kort för ganska lite pengar.

// Mange

jo precis, de har du rätt i....

men nu börjar ja fatta lite ;)

men som sagt, de va ju inte det dyraste grafikkortet så

ja kanske inte kan kräva så mycke eller ha för höga förväntningar..

men för mig är det nog det viktigaste att ja kan spela de nyaste spelen

som har kommit ut å kommer nu under året på hyfsad bra grafik :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... att tillägga på min dator med 9600-kortet är att det som får de tyngsta spelen att hacka där är att jag kör enkelkärnig processor på den... det är INTE grafikkortet som står för laggningen.

Du kommer säkert kunna köra de nya spelen även om du får hålla ner "finliret" en del...

// Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... att tillägga på min dator med 9600-kortet är att det som får de tyngsta spelen att hacka där är att jag kör enkelkärnig processor på den... det är INTE grafikkortet som står för laggningen.

Du kommer säkert kunna köra de nya spelen även om du får hålla ner "finliret" en del...

// Mange

ok, i processor kör jag: https://www.inet.se/datorkomponenter/proces...2-3ghz/5308607/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast GTA IV till PC var ingen höjdare precis; laggar och är buggigare än få. Far Cry 2 var dock ett väldigt optimerat spel som flöt på i 40+ fps på Medium på mitt fattiga 8500GT :)

Redigerad av Malou
Svordom bortredigerad
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...