Gå till innehåll

Hur gör man en recovery-cd?


Mange_86

Recommended Posts

Hejsan har ganska mycket problem små problem med min dator och skulle vilja formatera om den.

Nuförtiden är dem ju så snåla så man inte en får en sådan skiva med när man köper en dator med färdig installerat operativsystem.

Har hört att det skall finnas någon speciell mapp på datorn för att bränna ut en skiva. Men vart och hur gör man?

Mycket tacksam för svar, Mvh Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej. :) Jag vet ju inte hur det är med din dator men det bör ju stå i instruktionsboken du fick med.Själv har jag en HP dator och på den gjorde jag följande:

Jag gick till START sedan ALLA PROGRAM,RECOVERY MANAGER,öppna RECOVERY MANAGER och där klickade jag på AVANCERADE ALTERNATIV och sedan på RECOVERY DISC CREATION. Men som sagt.Det var på min dator det. :D Men kolla också om du inte har fått med sådana skivor när du köpte datorn..DELL brukar skicka med det eller så kan man beställa sådana från dom.Kolla också om du kan använda både DVD- eller DVD+.Och till sist så kan det ta lite tid att göra skivorna och en del skivor kan det vara fel på som datorn hittar.Men i så fall är det bara att börja om med en annan skiva.

Lycka tii

joj

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är så att jag hade det på min dator men dum som jag var så glömde jag bort den och installerade om dator.. finns det nått sätt att skaffa ett sånt program som man gör en recovery cd?

Att alla inte orkar med att läsa manualen vid inköp och start av ny dator etc.

Nu är det väl visserligen olika från olika fabrikörer.

Men min info ang. återställning, skapande av skivor, boot osv. Detta var på ett knallrött papper.

Med texten:

READ THIS!

Then the installation of windows it is suggested to make recovery cd's blabla....bla..bla

Har du tagit bort en ev. partion som återställning låg på?

Kommer du inte åt ett återställnigsalternativ vid uppstart av datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej utan när jag hade installerat om dator så fick jag bort min recovery disk. har en HP laptop.

Fick virus på datorn och fick helt enkelt panik och startade ominstallation.

så det är helt borta. Men det måste väll finnas program som skapar en recobery disk eller cd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej utan när jag hade installerat om dator så fick jag bort min recovery disk. har en HP laptop.

Fick virus på datorn och fick helt enkelt panik och startade ominstallation.

så det är helt borta. Men det måste väll finnas program som skapar en recobery disk eller cd?

Har du en nyare HP så ska det ev. finnas en sk. dold partition(en liten dold hårddisk).

Med allt på. Kolla igenom manualen(något avsnitt som heter återställning eller något sådant), det står där i så fall. Men jag har för mig du kommer åt

återställningen via tangent F12 vid start av datorn. Alt Tangent: F1, F2, DEL....

/Anderzzon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I den tidiga betaversion av Service Pack 1 till Windows Vista fanns ett förträffligt verktyg för att skapa en "Recovery-CD". Av någon anledning har den funktionen tagits bort i den slutliga SP1-versionen.

Ännu lustigare är att programmet faktiskt finns kvar... det är bara det att det inte går att starta, men detta kan lösas genom att använda programmet från betaversionen i stället. Den fil det handlar om heter recdisc.exe och finns i mappen windows\system32. För att kunna radera eller byta namn på den krävs att du först ändrar rättigheter på den.

Högerklicka på filen och välj "Egenskaper". Byt till fliken "Säkerhet", klicka på knappen "Avancerat" och byt till fliken "Ägare". Du ser att ägaren till filen är TrustedInstaller och du måste ändra detta till dig själv.

Klicka på knappen "Redigera" och sedan på "Ändra användare eller grupper". Klicka på "Avancerat" och sedan på "Sök nu". Välj ditt eget namn och klicka på OK. Stäng med OK tre gånger.

Klicka på knappen "Redigera". Markera ditt namn bocka sedan för fullständig behörighet i fältet nertill. Stäng med OK två gånger.

Nu har du rätt att hantera filen och kan byta namn på den (det är bättre än att ta bort den, så har du den kvar i reserv). Hämta sedan ersättningsfilen här om du har 32-bitars Vista:

http://www.istartedsomething.com/uploads/recdisc_x86.zip

Eller här om du har 64-bitars Vista:

http://www.istartedsomething.com/uploads/recdisc_x64.zip

Packa upp zipfilen och lägg recdisc.exe i windows\system32. Nu kan du dubbelklicka på den för att köra igång

programmet som med några klick fixar en reparationsskiva åt dig.

Källa: PChemma

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack e-son! Men hur går man tillväga när man har gjort en sådan skiva och ska köra igång recovern?

Jag har en köpt Vista Retail och det verkar som det här tricket endast fungerar med OEM-installationer, eftersom jag bara får hänvisningar till min Vista-DVD när jag försöker! Jag har alltså inte kunnat göra någon sådan här recovery-cd själv.... så jag vet inte ens hur den ser ut! Sorry!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag kan se på sajten som tillhandahåller ersättningsfilen "recdisc.exe", så skall det vara en vanlig ordinär recovery-cd, och i så fall är det bara att boota upp datorn på cd´n och välja vad man vill göra i menyn! Det finns en kort beskrivning på engelska på sidan!

http://www.istartedsomething.com/20070929/...-recovery-disc/

Edit:

Den här cd´n går alltså inte att använda till ominstallation, såvida du inte har sparat en fullständig systembackup sedan tidigare. Den kan då bara användas till reparationer! Har du inte kört Vistas backupprogram så måste du nog ha din recoverypartition intakt, för att kunna göra en fullständig återställning.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej utan när jag hade installerat om dator så fick jag bort min recovery disk. har en HP laptop.

Fick virus på datorn och fick helt enkelt panik och startade ominstallation.

så det är helt borta. Men det måste väll finnas program som skapar en recobery disk eller cd?

Om du startade ominstallationen genom att trycka F12/F11 så gjordes den ominstallationen från datorn.Det vill säga från en partion på datorn.Kolla om du inte har en partion som heter typ Recovery.Jag har själv en HP laptop och där finns det en partion som heter "HP recovery (D)" :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...