Gå till innehåll

Kan ej inaktivera nätverkskortet


Recommended Posts

Hej

Har någon en aning om varför jag inte kan inaktivera nätverkskortet - utan får upp denna meddelande:

"Anslutningen kunde inte kopplas ifrån

Det går inte att inaktivera anslutningen just nu. Den här anslutningen kanske använder ett eller flera protokoll som inte stöder Plug and Play, eller kanske har initierats av en annan användare eller systemkontot"

Jag är inte säker om jag postat inlägget på rätt tråd.

Är det mjukvaroproblem? Malware eller annat skit?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag bara visste var jag kollar dessa protokoll - hjälp en novis.

Jag har iaf hittills varit den enda som "administrerar" på denna burk - men jag vet vissa program har en benägenhet att ställa till även sånt.

Har XP Pro sp3 - Zyxel P-355 router på kabel - gubben har oxå en burk inkopplad i samma router och hans nätverkskort går att inaktivera som sig bör med en musklick.

Jag har kluddat en hel del med olika program på siståne om det kan vara det.

Senast upptäckte AVG pro att installatioenn inte var laglig så jag har tagit bort den med Absolute Uninstaller. Har dessutom rensat i Registret med Comodo System Cleaner.

Och nu sist installerade jag Outpost Security Suite Pro 2009.

Får se om den får stanna då jag tycker datorn är långsammare nu.

Men var kollar jag protokollen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja- det gick att inaktivera kortet genom enhetshanteraren - men inte genom ikonen i meddelandefältet längst ner till höger.

Ok - löste dock mystriet själv.

Av en "händelse" beslöt jag mig för att formatera burken igen. Efter det fanns denna fenomen kvar - nätverkskortet tycktes vara upptaget av "nåt annat" - som jag tolkade det. Samma meddelande kom upp även efter formateringen och nyinstallation av XP...

Så jag tolkade det som att själva kortet tagit sig en törn. Förmodligen för att jag denna omgång av formatering (efter typ fem år) och instalationer har RIKTIGT tagit mig tid att undersöka och prova mig fram med allt möjligt inkulderat program och inställningar och dittan och dattan, fram och tillbax. Ibland blev det helskutta fel och fick formatera igen. Ibland använde jag mig av Systemåterställning.

Och det är där jag tror problemet låg.

Någon gång tidigare upptäckte jag att på WIN Update fanns en hårdvara uppdatering - för nätverkskortet så jag hämtade hem den.

Men efter denna hämtning har jag gjort sedan Systemåterställning och nu har jag lärt mig att den grejen är inget för mig - den ställer bara till det! Förmodligen blev något kvar från uppdateringen men resten försvann... därmed problem även efter formateringen.

Kan det vara så?

Nu när jag till slut hittade en uppdatering som gick att genomföra så funkade det att inaktivera nätverkskortet med högeklick på ikonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...