Gå till innehåll

Rensa bort onödiga förinstallerade program


Recommended Posts

Hej!

Jag håller på att göra i ordning en ny HP-dator. Som rubriken lyder, så vill jag avinstallera allt som inte är nödvändiga för datorn.

Mitt problem är att jag känner inte dessa och vet således inte vilka jag vågar ta bort. Hoppas på hjälp av som känner till HP:s medprackade grejor.

post-1531-1235756220_thumb.jpg

post-1531-1235756220_thumb.jpg

//Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 83
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Bilder i tråden

Hej!

Jag håller på att göra i ordning en ny HP-dator. Som rubriken lyder, så vill jag avinstallera allt som inte är nödvändiga för datorn.

Mitt problem är att jag känner inte dessa och vet således inte vilka jag vågar ta bort. Hoppas på hjälp av som känner till HP:s medprackade grejor.

//Mickilina

Kan inte påstå att jag känner till alla HP´s grejer, men av det jag kan se i dumpen så hade allt från HP + Cyberlink åkt, om datorn vore min! Inget av det är nödvändigt för att datorn skall fungera... det handlar mer om vad du själv tror att du kommer att använda, och om du kanske har andra bättre program för det du gör med datorn! HP Wireless Assistant kanske du kan ha användning för. Möjligen kanske HP update också skulle kunna vara behändigt att ha kvar... förutsatt att man kan stänga av autostart, och bara använda den när den behövs! Så länge programmen sover, och inte startar massa processer i onödan, gör dom ingen skada.... förutsatt att du har plats på disken!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte att svara Ja eller nej....

HP gör inte det här för att jävlas utan det beror ju på många användares "analfabetism".... :P

Sen kan ju många idag hur det funkar och då är det bara att röja...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

det handlar mer om vad du själv tror att du kommer att använda,

Kommer nog inte att använda något, eftersom jag har inte en aning om vad dessa är för program.

HP Wireless Assistant kanske du kan ha användning för. Möjligen kanske HP update också skulle kunna vara behändigt att ha kvar...

Sparar dessa iaf än så länge... och stänger av från autostart.

Sen blir det nog enklare att lista ut resten i autostart, för där finns massor...

Återkommer sen, när jag är färdig med denna etapp.

//Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder emellanåt en bärbar HP med XP. HP Wireless Assistant är installerat, men är aldrig i gång. Trådlös anslutning fungerar utmärkt, och knappen för att aktivera/inaktivera den trådlösa anslutningen fungerar också som avsett.

I den datorn har jag avinstallerat/inaktiverat nästan allting, men det som behöver fungera, fungerar. Och snabb är den. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

God lördagmorgon på er!

Nu har jag startat nästa etapp med denna dator och det gäller program som körs som service i bakgrunden:

O23 - Service: Com4QLBEx - Hewlett-Packard Development Company, L.P. - C:\Program Files\Hewlett-Packard\HP Quick Launch Buttons\Com4QLBEx.exe

O23 - Service: FSGKHS (F-Secure Gatekeeper Handler Starter) - F-Secure Corporation - C:\Program Files\F-Secure Internet Security\Anti-Virus\fsgk32st.exe

O23 - Service: F-Secure Automatic Update Agent (FSAUA) - F-Secure Corporation - C:\Program Files\F-Secure Internet Security\FSAUA\program\fsaua.exe

O23 - Service: F-Secure Anti-Virus Firewall Daemon (FSDFWD) - F-Secure Corporation - C:\Program Files\F-Secure Internet Security\FWES\Program\fsdfwd.exe

O23 - Service: F-Secure Management Agent (FSMA) - F-Secure Corporation - C:\Program Files\F-Secure Internet Security\Common\FSMA32.EXE

O23 - Service: GameConsoleService - WildTangent, Inc. - C:\Program Files\HP Games\My HP Game Console\GameConsoleService.exe

O23 - Service: HP Health Check Service - Hewlett-Packard - c:\Program Files\Hewlett-Packard\HP Health Check\hphc_service.exe

O23 - Service: hpqwmiex - Hewlett-Packard Development Company, L.P. - C:\Program Files\Hewlett-Packard\Shared\hpqwmiex.exe

O23 - Service: InstallDriver Table Manager (IDriverT) - Macrovision Corporation - C:\Program Files\Common Files\InstallShield\Driver\1050\Intel 32\IDriverT.exe

O23 - Service: LightScribeService Direct Disc Labeling Service (LightScribeService) - Hewlett-Packard Company - C:\Program Files\Common Files\LightScribe\LSSrvc.exe

O23 - Service: NVIDIA Display Driver Service (nvsvc) - NVIDIA Corporation - C:\Windows\system32\nvvsvc.exe

O23 - Service: Recovery Service for Windows - Unknown owner - C:\Windows\SMINST\BLService.exe

O23 - Service: Cyberlink RichVideo Service(CRVS) (RichVideo) - Unknown ow har jag inaktiveradner - C:\Program Files\CyberLink\Shared Files\RichVideo.exe

O23 - Service: XAudioService - Conexant Systems, Inc. - C:\Windows\system32\DRIVERS\xaudio.exe

En del av dessa har jag inaktiverad och en annan del ändrat starten till manuellt, de som ska vara kvar har jag naturligtvis inte rört. Startat om datorn.

Nu kommer den bra frågan: hur kommer det sig, att dessa körs fortfarande i bakgrunden, vilket HJT visar?

Kan det ha något med Vista att göra?

//Mickilina

Edit: Ska dessa stoppas?

//Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

God lördagmorgon på er!

Nu har jag startat nästa etapp med denna dator och det gäller program som körs som service i bakgrunden:

O23 - Service: Com4QLBEx - Hewlett-Packard Development Company, L.P. - C:\Program Files\Hewlett-Packard\HP Quick Launch Buttons\Com4QLBEx.exe (KAN TAS BORT)

O23 - Service: FSGKHS (F-Secure Gatekeeper Handler Starter) - F-Secure Corporation - C:\Program Files\F-Secure Internet Security\Anti-Virus\fsgk32st.exe (KAN TAS BORT)

O23 - Service: F-Secure Automatic Update Agent (FSAUA) - F-Secure Corporation - C:\Program Files\F-Secure Internet Security\FSAUA\program\fsaua.exe

O23 - Service: F-Secure Anti-Virus Firewall Daemon (FSDFWD) - F-Secure Corporation - C:\Program Files\F-Secure Internet Security\FWES\Program\fsdfwd.exe

O23 - Service: F-Secure Management Agent (FSMA) - F-Secure Corporation - C:\Program Files\F-Secure Internet Security\Common\FSMA32.EXE

O23 - Service: GameConsoleService - WildTangent, Inc. - C:\Program Files\HP Games\My HP Game Console\GameConsoleService.exe (KAN TAS BORT)

O23 - Service: HP Health Check Service - Hewlett-Packard - c:\Program Files\Hewlett-Packard\HP Health Check\hphc_service.exe (KAN TAS BORT)

O23 - Service: hpqwmiex - Hewlett-Packard Development Company, L.P. - C:\Program Files\Hewlett-Packard\Shared\hpqwmiex.exe (KAN TAS BORT)

O23 - Service: InstallDriver Table Manager (IDriverT) - Macrovision Corporation - C:\Program Files\Common Files\InstallShield\Driver\1050\Intel 32\IDriverT.exe (KAN TAS BORT/INAKTIVERAS)

O23 - Service: LightScribeService Direct Disc Labeling Service (LightScribeService) - Hewlett-Packard Company - C:\Program Files\Common Files\LightScribe\LSSrvc.exe

O23 - Service: NVIDIA Display Driver Service (nvsvc) - NVIDIA Corporation - C:\Windows\system32\nvvsvc.exe

O23 - Service: Recovery Service for Windows - Unknown owner - C:\Windows\SMINST\BLService.exe

O23 - Service: Cyberlink RichVideo Service(CRVS) (RichVideo) - Unknown ow har jag inaktiveradner - C:\Program Files\CyberLink\Shared Files\RichVideo.exe (KAN TAS BORT)

O23 - Service: XAudioService - Conexant Systems, Inc. - C:\Windows\system32\DRIVERS\xaudio.exe (KAN TAS BORT)

En del av dessa har jag inaktiverad och en annan del ändrat starten till manuellt, de som ska vara kvar har jag naturligtvis inte rört. Startat om datorn.

Nu kommer den bra frågan: hur kommer det sig, att dessa körs fortfarande i bakgrunden, vilket HJT visar?

Kan det ha något med Vista att göra?

//Mickilina

Edit: Ska dessa stoppas?

//Mickilina

Jag har duttat på i din text med rött det jag anser du kan ta bort/inaktivera. F-secure's programsvit är så drygt och segar ner datorn enormt. Det finns bättre och snabbare program att använda, men det är som sagt en smaksak vad man vill ha.

Table manager behöver du inte såvida inte du använder dig av ett ritbord med teckenigenkänning på datorn. Inaktiveras enklast via: ta bort/lägg till program --> lägg till/ta bort windowsfunktioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en del processer som körs som tjänster. Misstänker att du inte använder något av det som kommer från HP. Enklaste sättet att bli av med dom är alltså att avinstallera programmen.

HP Quick Launch Buttons

HP Games

HP Health Check

CyberLink

Är du osäker, så starta programmen och undersök vad dom gör! Eller leta reda på dom i datorns manual och läs!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åtminsone dessa skulle jag inaktivera:

O23 - Service: Com4QLBEx - Hewlett-Packard Development Company, L.P. - C:\Program Files\Hewlett-Packard\HP Quick Launch Buttons\Com4QLBEx.exe

O23 - Service: GameConsoleService - WildTangent, Inc. - C:\Program Files\HP Games\My HP Game Console\GameConsoleService.exe

O23 - Service: LightScribeService Direct Disc Labeling Service (LightScribeService) - Hewlett-Packard Company - C:\Program Files\Common Files\LightScribe\LSSrvc.exe

O23 - Service: Cyberlink RichVideo Service(CRVS) (RichVideo) - Unknown ow har jag inaktiveradner - C:\Program Files\CyberLink\Shared Files\RichVideo.exe

O23 - Service: hpqwmiex - Hewlett-Packard Development Company, L.P. - C:\Program Files\Hewlett-Packard\Shared\hpqwmiex.exe

Detta är HP ProtectTools security manager.

O23 - Service: HP Health Check Service - Hewlett-Packard - c:\Program Files\Hewlett-Packard\HP Health Check\hphc_service.exe

Läs här.

O23 - Service: InstallDriver Table Manager (IDriverT) - Macrovision Corporation - C:\Program Files\Common Files\InstallShield\Driver\1050\Intel 32\IDriverT.exe

Behåll den, men IDriverT.exe skall inte vara igång hela tiden.

O23 - Service: NVIDIA Display Driver Service (nvsvc) - NVIDIA Corporation - C:\Windows\system32\nvvsvc.exe

Ditt grafikkort klara sig nog utan denna, tror jag. Har för mig att jag har inaktiverat den på dator med nVidia-kort.

O23 - Service: Recovery Service for Windows - Unknown owner - C:\Windows\SMINST\BLService.exe

Vet inte vad det är. :unsure:

O23 - Service: XAudioService - Conexant Systems, Inc. - C:\Windows\system32\DRIVERS\xaudio.exe

Hör tydligen till SoftK56 Modem. Används det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Wheninrome

O23 - Service: Com4QLBEx - Hewlett-Packard Development Company, L.P. - C:\Program Files\Hewlett-Packard\HP Quick Launch Buttons\Com4QLBEx.exe (KAN TAS BORT) Inaktiverad

O23 - Service: FSGKHS (F-Secure Gatekeeper Handler Starter) - F-Secure Corporation - C:\Program Files\F-Secure Internet Security\Anti-Virus\fsgk32st.exe (KAN TAS BORT)

O23 - Service: F-Secure Automatic Update Agent (FSAUA) - F-Secure Corporation - C:\Program Files\F-Secure Internet Security\FSAUA\program\fsaua.exe

O23 - Service: F-Secure Anti-Virus Firewall Daemon (FSDFWD) - F-Secure Corporation - C:\Program Files\F-Secure Internet Security\FWES\Program\fsdfwd.exe

O23 - Service: F-Secure Management Agent (FSMA) - F-Secure Corporation - C:\Program Files\F-Secure Internet Security\Common\FSMA32.EXE

O23 - Service: GameConsoleService - WildTangent, Inc. - C:\Program Files\HP Games\My HP Game Console\GameConsoleService.exe (KAN TAS BORT) Inaktiverad

O23 - Service: HP Health Check Service - Hewlett-Packard - c:\Program Files\Hewlett-Packard\HP Health Check\hphc_service.exe (KAN TAS BORT) Inaktiverad

O23 - Service: hpqwmiex - Hewlett-Packard Development Company, L.P. - C:\Program Files\Hewlett-Packard\Shared\hpqwmiex.exe (KAN TAS BORT) Inaktiverad

O23 - Service: InstallDriver Table Manager (IDriverT) - Macrovision Corporation - C:\Program Files\Common Files\InstallShield\Driver\1050\Intel 32\IDriverT.exe (KAN TAS BORT/INAKTIVERAS) Inaktiverad

O23 - Service: LightScribeService Direct Disc Labeling Service (LightScribeService) - Hewlett-Packard Company - C:\Program Files\Common Files\LightScribe\LSSrvc.exe Manuellt

O23 - Service: NVIDIA Display Driver Service (nvsvc) - NVIDIA Corporation - C:\Windows\system32\nvvsvc.exe Manuellt

O23 - Service: Recovery Service for Windows - Unknown owner - C:\Windows\SMINST\BLService.exe Manuellt

O23 - Service: Cyberlink RichVideo Service(CRVS) (RichVideo) - Unknown ow har jag inaktiveradner - C:\Program Files\CyberLink\Shared Files\RichVideo.exe (KAN TAS BORT) Inaktiverad

O23 - Service: XAudioService - Conexant Systems, Inc. - C:\Windows\system32\DRIVERS\xaudio.exe (KAN TAS BORT) Manuellt

Dessa ändringar hade jag gjort utan att de gav resultat :huh:

Vad är Table Manager?

F-Secure kommer att bytas ut senare, när alla ändringar från ursprunget är gjorda, mot CIS. Vid detta läge är F-Secure enklare att handskas med ;)

//Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Wheninrome

Dessa ändringar hade jag gjort utan att de gav resultat :huh:

Vad är Table Manager?

F-Secure kommer att bytas ut senare, när alla ändringar från ursprunget är gjorda, mot CIS. Vid detta läge är F-Secure enklare att handskas med ;)

//Mickilina

Table manager används bara om du har ett ritbord som du ritar/och skriver på, en slags anteckningsplatta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en del processer som körs som tjänster. Misstänker att du inte använder något av det som kommer från HP. Enklaste sättet att bli av med dom är alltså att avinstallera programmen.

HP Quick Launch Buttons

HP Games

HP Health Check

CyberLink

Är du osäker, så starta programmen och undersök vad dom gör! Eller leta reda på dom i datorns manual och läs!

Hej e-son!

Det konstiga är att dessa tre ovanstående HP-program har jag avinstallerat via Lägg Till/Ta bort :blink:

Cyber Link hör tydligen till webbcameran, tror jag iaf, eller har jag fel, därför är den kvar. Om inte det sambandet finns, då avinstallerar jag det.

Men hur sjutton man avinstallerar egentligen, om dom bara försvinner från Lägg Till/ Ta bort, men ändå finns kvar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Table manager används bara om du har ett ritbord som du ritar/och skriver på, en slags anteckningsplatta.

Nä, något sånt har jag inte. Bockade av det i Windows funktioner.

Tack för förklaringen!

//Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

O23 - Service: Recovery Service for Windows - Unknown owner - C:\Windows\SMINST\BLService.exe

Vet inte vad det är. :unsure:

O23 - Service: XAudioService - Conexant Systems, Inc. - C:\Windows\system32\DRIVERS\xaudio.exe

Hör tydligen till SoftK56 Modem. Används det?

Hej JoWa!

O23 - Service: Recovery Service for Windows - Unknown owner - C:\Windows\SMINST\BLService.exe

Vet inte vad det är. :unsure:

Jag antar, att det hör till HP:s D-disk som är recovery delen. Ändrade det till manuellt, vågade inte inaktivera, men sen å andra sidan, inte gjorde de andra inaktiveringar heller något resultat. :blink:

O23 - Service: XAudioService - Conexant Systems, Inc. - C:\Windows\system32\DRIVERS\xaudio.exe

Hör tydligen till SoftK56 Modem. Används det?

Jag har kvar något som heter HPAUDIO Soft Data Fax (Modem with smart CP) Vet inte om det är någon fax-funktion. Om det är så, då kan jag antagligen avinstallera det, eftersom jag har ADSL och således existerar inte iaf i dagens läge möjligheter till fax. Hur det blir i framtiden, det vet man ju inte.

Svar på dina andra förslag kan du se på de tidigare inläggen.

Jo, vad göra nu? Jag är mycket tacksam för allas engagemang.

//Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cyber Link hör tydligen till webbcameran, tror jag iaf, eller har jag fel, därför är den kvar. Om inte det sambandet finns, då avinstallerar jag det.

Det kan var så ja... låt den vara kvar om du behöver ett program för webkameran.

Men hur sjutton man avinstallerar egentligen, om dom bara försvinner från Lägg Till/ Ta bort, men ändå finns kvar?

Du kan behöva rensa systemmapparna från rester för att få stopp på tjänsterna... stoppa först själva tjänsten via Aktivitetshanteraren, plocka sedan bort programmappar och andra rester manuellt, avsluta med registerrensning... ibland behöver även det göras manuellt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan var så ja... låt den vara kvar om du behöver ett program för webkameran.

Du kan behöva rensa systemmapparna från rester för att få stopp på tjänsterna... stoppa först själva tjänsten via Aktivitetshanteraren, plocka sedan bort programmappar och andra rester manuellt, avsluta med registerrensning... ibland behöver även det göras manuellt!

Jag ska försöka göra det du föreslår. Vet inte om jag känner igen dessa tjänster i Aktivitetshanteraren, men det får bli en senare fråga ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cyber Link hör tydligen till webbcameran, tror jag iaf, eller har jag fel, därför är den kvar. Om inte det sambandet finns, då avinstallerar jag det.

Den hör nog till DVD-spelarprogrammet: richvideo.exe is a process which belongs to the Cyberlink Power Director.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten, vad Light Scribe System Software kan vara för program?

Det hör till DVD-brännaren! Det är en typ av brännare som kan bränna skivettiketter direkt på en speciell svindyr skivtyp.... ta bort om du inte tänker använda..... det går att återinstallera om du skulle behöva i framtiden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den hör nog till DVD-spelarprogrammet: richvideo.exe is a process which belongs to the Cyberlink Power Director.

Spelarprogrammet??? Jag spelar inget någonsin, så jag antar att jag klarar mig gott även förutan det programmet, om det är den enda funktionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hör till DVD-brännaren! Det är en typ av brännare som kan bränna skivettiketter direkt på en speciell svindyr skivtyp.... ta bort om du inte tänker använda..... det går att återinstallera om du skulle behöva i framtiden

Tack!

Jag skriver själv på skivorna med penna ;), så detta får fara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...