Gå till innehåll

HiJackThis och Malwarebytes Antimalware på x64


Recommended Posts

För att ta diskussionen på rätt ställe då...! ;)

För mig verkar det som väldigt många inte har uppfattat att varken HiJackThis eller Malwarebytes Antimalware är anpassade för att köras på 64-bitars system. Jag har ingen djupare insyn i hur programmen arbetar, men i dom provkörningar jag har gjort på mitt Vista x64, så får jag oftast helt missvisande resultat. I HJT flaggas t.ex alla tjänster (023-poster) som File missing, och "Running processes" är alltid ofullständigt m.m. Sammantaget uppfattar jag resultatet som icke pålitligt! Inget konstigt med det egentligen... programmet är inte byggt för x64! Dock saknar jag klara uppgifter om detta på programmets hemsida!

Vad gäller Malwarebytes Antimalware, så ser saken betydligt enklare ut! På hemsidan deklareras klart och tydligt "32-bit only". Kanske kan programmet ändå användas på x64 i något fall, men jag har i åtskilliga fall fått fullständigt vansinniga resultat, när jag har provat!

Att jag skriver detta beror på att dessa program används flitigt för att analysera/rensa misstänkta infekterade system, utan att någon ens verkar ha reflekterat över om programmen är tillämpningsbara på x64! Mina egna högst ovetenskapliga försök pekar mot att dom inte är det!

Finns det någon som kan reda ut detta på ett trovärdigt sätt.... helst utan en massa antaganden och gissningar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen som har någon matnyttig info om detta?

Jag tror jag har lyckats snoka upp varför HJT flaggar tjänsterna med (file missing) i alla fall. Det skall tydligen bero på att x86-applikationer som HJT omdirigeras till \syswow64 när dom söker efter 64-bitars \system32. Exakt vad det betyder för HJT´s analysförmåga kan jag inte svara på, men det är i alla fall inget som just det här programmet är förberett för!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom ingen verkar ha några invändningar mot mina slutsatser, så får man väl då tills vidare utgå ifrån att dessa båda program är tämligen värdelösa i ett 64-bitars system, och alltså inte bör användas som grund för malwarerensning. Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...

MBAM 1.37 fungerar i 64-bitarssystem. :)

Recent Changes

(FIXED) Dramatically improved product updating.

(FIXED) /runupdate now completely silent, including errors.

(ADDED) Protection module now 64-bit compatible (XP SP2 and higher only).

(ADDED) New 32-bit protection module for XP SP2 and higher.

(ADDED) New heuristics for Trojan.JSRedir and other infections.

(ADDED) Type of scan displayed on scanning page.

(ADDED) Support for Arabic and Estonian language.

Key Features

Support for Windows 2000, XP, and Vista (32-bit and 64-bit).

Light speed quick scanning.

Ability to perform full scans for all drives.

Malwarebytes' Anti-Malware Protection Module. (requires registration)

Database updates released daily.

Quarantine to hold threats and restore them at your convenience.

Ignore list for both the scanner and Protection Module.

Settings to enhance your Malwarebytes' Anti-Malware performance.

A small list of extra utilities to help remove malware manually.

Multi-lingual support.

Works together with other anti-malware utilities.

Command line support for quick scanning.

Context menu integration to scan files on demand.

http://www.malwarebytes.org/mbam.php

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...