Gå till innehåll

Spegling av hårddisk (Raid 1)


Recommended Posts

HEjSann & hallå!!!

Jag har en hårddisk med två partitoner. Om jag sätter in en likvärdig disk och väljer att köra en spegling på den med raid 1. Kommer jag att få med båda partitonerna???

TACKsam för hjälp!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HEjSann & hallå!!!

Jag har en hårddisk med två partitoner. Om jag sätter in en likvärdig disk och väljer att köra en spegling på den med raid 1. Kommer jag att få med båda partitonerna???

TACKsam för hjälp!!!

Nepp....troligast inte. Du speglar bara data från partitionerna, inte själva partitionerna i sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Görs inte en "kopia" hela/ena disken till den andra?

eller måste jag göra lika stora/danna partitoner på den "nya" disken för att få raid 1 att jobba med båda partitonerna på den "gamla" disken? (urs vad krångligt det blev, hoppas att ni förstår).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Görs inte en "kopia" hela/ena disken till den andra?

eller måste jag göra lika stora/danna partitoner på den "nya" disken för att få raid 1 att jobba med båda partitonerna på den "gamla" disken? (urs vad krångligt det blev, hoppas att ni förstår).

Spegling innebär bara att "data" skrivs/läses på två diskar. De behöver inte ens vara lika stora. Spegling tar som sagt bara data från ena till den andra. Huruvida du sen kan ha partitioner på diskarna vågar jag inte svara på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har två st 200 gb diskar. "Orginal" disk har en system partition, där finns windows. På den andra partitionen finns sparat matrial. Nu vill jag sätta in den andra 200 gb disken och köra raid 1.

Hur går jag till väga? Kan jag köra raid 1 över "hela" diskarna eller måste jag peka partitionerna mot varandra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har två st 200 gb diskar. "Orginal" disk har en system partition, där finns windows. På den andra partitionen finns sparat matrial. Nu vill jag sätta in den andra 200 gb disken och köra raid 1.

Hur går jag till väga? Kan jag köra raid 1 över "hela" diskarna eller måste jag peka partitionerna mot varandra?

Du måste tömma bägge diskarna, konfa RAID i bios och sen installera om windows!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...