Gå till innehåll

Högerklickning låser hela datorn överallt!


vjetropricaci

Recommended Posts

Hej!

Har fått världens märkligaste problem....varje gång jag högerklickar någonstans på skrivbordet så låser sig windows explorer....detta gäller även om jag högerklickar på filer, mappar i olika mappar i c eller i d-hårddisken....

En polare till mig hade gett mig mp3-filer från hans dator (han kör med linuxbaserat ubuntu)....men de visade sig vara i "mkv"-format...och inte i mp3....det var 4 stycken...så jag tog bort 3 men den sista kan jag inte ta bort....när jag försöker att ta bort filen så fortsätter datorn att "hitta 0kb av 0 kb" trots att låten ligger på ca. 3-4 mb...tror jag (kan inte se hur stor låten är kan inte högerklicka på min dator).....=S

Jag skyddar mig med F-secure (säkerhetspaket) via bredbandsbolaget...har både brandvägg och antivirusskydd.....dagliga uppdatgeringar....så jag vet inte vad problemet är....

Sen har jag en massa filer och hd-filmer i papperskorgen som jag inte kan ta bort...(kan inte högerklicka på papperskorgen..eller ta bort filer genom att gå in i papperskorgen...då låser sig explorer igen).....

Jag tror att det är låten i skrivbordet som förstör det för mig...som jag inte kan ta bort....har kört med virsscan...och datorn hittade bara en spionprogram...men inget virus....men dock frös även f-secure..när jag skulle in i karantänen för att se vilken spoinprogram eller mask det rörde sig om...

SNÄLLA HJÄLP MIG....jag vill inte installera om datorn för en skitsak...eller en jävla låt...behöver alla tips jag kan få....(förutom formatering..men om omformatering är nödvändig kom då med det förslaget som den sista utvägen...fundera på alla andra möjliga lösningar innan)....

Hoppas verkligen någon vet vad det handlar om....för att jag är totalt frustrerad....HJÄLP SNÄLLA NÅN!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att starta om i felsäkert läge (genom att trycka F8 då du startar datorn, innan Windows börjar laddas), då laddas endast det mest nödvändiga. Fungerar högerklick då så kan du köra msconfig och se till att så få progam som möjligt autostartar och sedan köra med uteslutningsmetoden för att aktivera dom en och en och se vilken som gör att högerklick tar lång tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att starta om i felsäkert läge (genom att trycka F8 då du startar datorn, innan Windows börjar laddas), då laddas endast det mest nödvändiga. Fungerar högerklick då så kan du köra msconfig och se till att så få progam som möjligt autostartar och sedan köra med uteslutningsmetoden för att aktivera dom en och en och se vilken som gör att högerklick tar lång tid.

Ok, det var ett intressant tips...men problemet är att högerklickningen inte dröjer för lång tid...den funkar inte överhuvudtaget...det blir "explorer slutar svara"...varje gång...det verkar röra sig om något annat än ett program....

Här även provat att återställa datorn från tidigare uppdateringar...men det hjälpte inte heller

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk efter om du har något program som lägger in sina alternativ där och prova avinstallera det.

t.ex Nvidia som lägger in "Nvidia Control Panel" eller WinRar som har sitt "Extract to ..."

eller liknande.

Filen du inte kan ta bort, prova laddar ner något program som raderar filer vid omstart och se om det inte kan lösa det.

Att du inte kan gå in i papperskorgen där filmer ligger, har du någor codec pack installerat? kan vara det som strular till det, när den försöker göra "ikoner" från filmfilen där i papperskoren för att visa.

Prova avinstallera det med i sådana fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det spelar ingen roll om det kraschar eller tar lång tid att öppna högerklicksmenyn, mitt tips gäller även om Explorer kraschar :)

Kom på ett annat sätt....(tack skall ni ha för tipsen si3rra och stenis)...men jag råkade lösa det utav en ren slump....jag sökte efter mp3-filen i windows snabbsökruta som finns i startmenyn....hittade den....provade att högerklicka på den....och där verkade datorn inte låsa sig (trots att den gör det på skrivbordet eller i andra mappar =S)....så jag tog bort filen....via snabbsökningsfältet...dock låste sig papperskorgen i skrivbordet (när jag försökte att tömma den)...men då gjorde jag samma sak med papperskorgen...sökte upp den i startmenyns sökfält...högerklickade på den...sen kunde jag tömma den....efter att jag lyckades göra det...blev datorn helt återställd.....

Detta var nog en utav de märkligaste problemen jag varit med om på flera år (med undantag då windows inte kunde logga in när jag hade xp...då fick jag installera om datorn efter 30 försök...verkade vara ett virus eller nått)

TACK skall ni ha iallafall....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...