Gå till innehåll

Spöke filmad med mobil � äkta eller fake?


Stim

Recommended Posts

Jag är lite nyfiken på vad ni tror om såna här saker. En film på Aftonbladet idag om något, ja se själva och avgör.

Själv kan jag tycka pojkens röst både känns och låter äkta på något vänster. Fast jag vet inte vad man ska tro och reporten eller hon svenskan som talar i filmen verkar även hon ha helt serös röst. Nåja, nog pratat och här e filmen för er själva att bedöma :)

Filmar ett "spöke" med sin mobil

Här är filmen som fått tvivlarna att ändra åsikt. Reese, 12, skräms av konstiga ljud chockas sedan av skuggan som plötsligt uppenbarar sig.

http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/u...ticle4511289.ab

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är lite nyfiken på vad ni tror om såna här saker. En film på Aftonbladet idag om något, ja se själva och avgör.

Själv kan jag tycka pojkens röst både känns och låter äkta på något vänster. Fast jag vet inte vad man ska tro och reporten eller hon svenskan som talar i filmen verkar även hon ha helt serös röst. Nåja, nog pratat och här e filmen för er själva att bedöma :)

Filmar ett "spöke" – med sin mobil

Här är filmen som fått tvivlarna att ändra åsikt. Reese, 12, skräms av konstiga ljud – chockas sedan av skuggan som plötsligt uppenbarar sig.

http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/u...ticle4511289.ab

Tja...spegelreflex.....något som alla erfarna fotografer känner till. Enkelt och billigt trick. Man använder sig av en glasskiva framför kameran. Sånt där är gammalt som gatan menjag vill inte vara negativ för det.

Kolla på figuren som rör sig. Kommer snabbt fram i bild och ser ut att böja sig ner. Spöke som går fram till tvätt-/diskmaskinen??? Njae......fejk är helt och hållet min åsikt. Fler åsikter? Vinnaren får en micrad fiskpinne från Willys... :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det ser ut som att någon går bakom pojken som filmar så att det faller en skugga på kartongerna sen väggen till höger. Kan ju bli så eftersom också belysningen verkar komma bakifrån. Finns mycket fake så man har svårt att tro på sånt här men man vet ju aldrig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det ser ut som att någon går bakom pojken som filmar så att det faller en skugga på kartongerna sen väggen till höger. Kan ju bli så eftersom också belysningen verkar komma bakifrån. Finns mycket fake så man har svårt att tro på sånt här men man vet ju aldrig.

På sedlarna/mynten i USA står det "In God We Trust", ingen har sett Gud men vi tror på Honom (jag iaf), alla pratar om UFON fast ingen har i verkligheten sett dem (eller?) och kontentan av detta är att saker vi inte uppfunnit eller hittat på än trodde vi var omöjliga. Det KAN mycket väl vara sant/äkta men svårt att avgöra. Vem trodde på en 5 MP mobilkamera för 6 år sen? Inte jag...Vem trodde på en CPU snabbare än 700 MHz 1995? Ingen troligen....så vad vet vi? Scary om det skulle vara äkta.....brr..... :o

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På sedlarna/mynten i USA står det "In God We Trust", ingen har sett Gud men vi tror på Honom (jag iaf), alla pratar om UFON fast ingen har i verkligheten sett dem (eller?) och kontentan av detta är att saker vi inte uppfunnit eller hittat på än trodde vi var omöjliga. Det KAN mycket väl vara sant/äkta men svårt att avgöra. Vem trodde på en 5 MP mobilkamera för 6 år sen? Inte jag...Vem trodde på en CPU snabbare än 700 MHz 1995? Ingen troligen....så vad vet vi? Scary om det skulle vara äkta.....brr..... :o

Skämt å sido! Tror att det finns ett litet UFO/SPÖKE i oss alla! :o

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså det är en filmad skugga... vad mer?

Varför tror ni han tog fram sin kamera i första hand? För han var rädd. Vad är karakteristiskt för rädsla? Man är ju inte precis jättelogisk när man är rädd; man går ju inte precis och tänker på den optiska linsregelns inverkan och räknar på komplexa heltal?

Ingen som tänkt på att han själv kan vara den som orsakar skuggan då någon form av ljuskälla bakom honom flyttas (fönster, dörr, elektronik, vind mm..) Det vore ju annat om skuggan hade försvunnit bakom väggen till höger, men eftersom den bara går från vänster vägg till höger vägg är det ju uteslutande han själv som är skuggan. Han har ju till och med ett ljust badrum bakom sig med en öppen dörr som kan ha öppnats eller något sådant av vinden som förövrigt även orsakade visslandet. Bara en simpel teori, alltså jag tycker det är alldeles för naivt att lita på en film som:

1. Kommer från ett okänt ursprung

2. Är digital

3. Är dålig kvalitet

4. Inte visar omgivningen tillräckligt

5. Strider mot 4000+ års forskning

6. Är filmad av en 12-åring ^^

Jag bara menar att det hela verkar väldigt fjantigt att DIREKT säga att det måste vara ett spöke bla bla bla. Fatta hur många variabler vi fattas från denna filmen för att ens kunna tolka den som vetenskaplig, vilket vi absolut inte gör. Tror filmen är äkta, dock endast en fjantig skugga som förhöjs i och med pojkens "o my god".

Själv tror jag bara på saker som kan programmeras i C++ ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror faktiskt på ockulta ting.Men att fotografera det kanske är att gå lite till överdrift.Varför förlorar en människa 2 hg.när man dör?Själv tror jag faktiskt det finns en själ som lever kvar.Många som varit döda har sett saker som inte kan bevisas.Arbetade för ett tiotals år sedan som reparatör på ett mentalsjukhus och när jag var där en dag och gjorde ett jobb satt jag och pratade med en ansvarig för avdelningen.Hon sade att många som ligger inne och ser saker som vi andra inte kan se beror på att vi har inte den förmågan.Hon lyckades faktiskt övertala mig att det finns saker vi inte ser men som finns ändå.Vi pratade i flera timmar.Jag tror på det.Hade önskat jag hade den förmågan själv.Hoppas ingen tycker jag är knäpp nu men hoppas det är sant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, här är det mer tron på atomer som sammarbetar i komplicerad slumpmässighet beroende av diverse indata. Jag tror ju mer på att man absolut kommer kunna programmera riktiga människor "snart". Tänk bara på allt en dator kan göra idag: prata, känna igen ansikten, lyssna, skapa avancerade slumpmässigheter, osv... Vad kunde en dator göra för 20 år sedan? Spela pong på easy typ ;)

Tror faktiskt på ockulta ting.Men att fotografera det kanske är att gå lite till överdrift.Varför förlorar en människa 2 hg.när man dör?Själv tror jag faktiskt det finns en själ som lever kvar.Många som varit döda har sett saker som inte kan bevisas.Arbetade för ett tiotals år sedan som reparatör på ett mentalsjukhus och när jag var där en dag och gjorde ett jobb satt jag och pratade med en ansvarig för avdelningen.Hon sade att många som ligger inne och ser saker som vi andra inte kan se beror på att vi har inte den förmågan.Hon lyckades faktiskt övertala mig att det finns saker vi inte ser men som finns ändå.Vi pratade i flera timmar.Jag tror på det.Hade önskat jag hade den förmågan själv.Hoppas ingen tycker jag är knäpp nu men hoppas det är sant.

Men rör det inte sig om 21g förrästen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det finns hjärnspöken också ;) Alltså man ser nåt visst men det är producerat inifrån en själv.

Sen att folk ser ljus går mot ljus i tunnlar mm tror jag är en effekt av syrebirst i hjärnan i dödsögonblicket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...