Gå till innehåll

USB-minnen - varför rymmer de mindre än vad som uppges?


Recommended Posts

varför rymmer usb-minnen mindre än vad som tillverkaren uppger ?.

har exempelvis ett kingston usb minne på 1 GB men kapaciteten uppges vara 953 mb när man kollar "egenskaperna för enheten"

Någon som vet varför det är så ?

mvh alex

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför rymmer usb-minnen mindre än vad som tillverkaren uppger ?.

har exempelvis ett kingston usb minne på 1 GB men kapaciteten uppges vara 953 mb när man kollar "egenskaperna för enheten"

Någon som vet varför det är så ?

mvh alex

1 Gb oformaterat och en smula mindre formaterat....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det är med USB-minnen som med andra diskar... B)

De anges alla i mega(stycken)byte och sedan ser du i Windows hur många megabyte det blir.

Ditt 1GB minne är egentligen (?) 1024 mega(stycken)bitbyte och tar du bort de klassiska 7% av dessa så får du dina 953 MB.

Räkna på dina andra diskar så märker du att det är samma 7% för dem.

Försäljare anger största möjliga tal och anger alltså antalet byte medan Windows räknar MB (megabyte).

Det låter mer med 1G(stycken)B än 953 MB. Så om de anger 1 GB så menar de cirka 1 000 000 000 byte.

1 kilobyte = 1024 byte

1 megabyte = 1024 kilobyte

1 gigabyte = 1024 megabyte

Ditt 1 GB(st) minne rymmer nog..? 999 292 928 (st) /1024 (B ) /1024 (KB ) = 953 MB

Mitt 2 GB(st) minne rymmer exakt. 2 077 982 720 (st) /1024 (B ) /1024 (KB ) /1024 (MB ) = 1,93 GB

Se bild exempel...

post-459-1236228692_thumb.jpg

Redigerad av waxinator
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt 1GB minne är egentligen 1024 megabit och tar du bort de klassiska 7% av dessa så får du dina 953 megabyte.

Kan du utveckla detta? Var kom de 7% ifrån?

Jag vet att det går 8 bits på en byte (när man pratar om överföringshastighet) men det här med diskstorlek var nytt för mig.

/G

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du utveckla detta? Var kom de 7% ifrån?

Jag vet att det går 8 bits på en byte (när man pratar om överföringshastighet) men det här med diskstorlek var nytt för mig.

/G

Det är samma sak när det gäller diskstorlek...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får fortfarande inte ihop det...

Får du ihop det om du räknar 1 KB = 1 000 byte? 953 MB = 999 292 928 byte. ;) Så brukar utrymmet på lagringsenheter anges. Det skall framgå av enhetens specifikation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att det går 1024 bytes på 1 KB men var kom de 7% ifrån? Det är det jag inte hajar.

(Mitt 8GB-märkta USB rymmer 7,50 GB eller 8.059.351.040 byte, har aldrig sett lagringsmedia märkt med bit)

/G

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...