__087 Posted March 6, 2009 Share Posted March 6, 2009 Hej, jag vann en aktion på ett ljudkort på tradera och detta kom idag. När jag koppla in det var det inge problem och windows xp installera det automatist & allt men jag hör inget ljud, det är bara helt dött i högtalarna Kortet är av märket "Soundblaster LIVE" Mvh // __087 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted March 6, 2009 Share Posted March 6, 2009 Är det nya ljudkortet valt i Kontrollpanelen, Ljud och ljudenheter, fliken Ljudenheter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
__087 Posted March 6, 2009 Author Share Posted March 6, 2009 Är det nya ljudkortet valt i Kontrollpanelen, Ljud och ljudenheter, fliken Ljudenheter? aa, jag inaktivera mitt gamla ljudkort oxå så det är bara det här som finns just nu. Jag vet dock inte om det ska finnas några sladdar kopplade från själva kretskortet till datorn men datorn känner av det men det är tyst ändå Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted March 6, 2009 Share Posted March 6, 2009 Det kan nog vara en fördel att installera Creatives egen drivrutin. Exakt vad heter kortet? Också att avinstallera drivrutinerna till det gamla kortet kan vara bra. Jag har kopplat en kabel mellan ljudkort och dvd, för att få ut Dolby Digital och dts, men annars behövs det inte för mig, och troligen inte för dig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
__087 Posted March 6, 2009 Author Share Posted March 6, 2009 Det kan nog vara en fördel att installera Creatives egen drivrutin. Exakt vad heter kortet? Också att avinstallera drivrutinerna till det gamla kortet kan vara bra.Jag har kopplat en kabel mellan ljudkort och dvd, för att få ut Dolby Digital och dts, men annars behövs det inte för mig, och troligen inte för dig. hehe ok, då behöver jag nog inte heller det. Kortet heter Creative Soundblaster Live 5.1. Jag prövade koppla om lite grann och fick svagt ljud så förmodligen har jag bara kopplat fel, vet bara inte exakt hur de ska kopplas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted March 6, 2009 Share Posted March 6, 2009 Hoppas att den här manualen gäller för rätt modell: http://files2.europe.creative.com/manualdn...285/english.pdf I så fall kan du se anslutningarna på sidan 1-2 (14). Kolla också alla nivåer (inte bara Volymkontroll) i Volymkontroll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
__087 Posted March 6, 2009 Author Share Posted March 6, 2009 Hoppas att den här manualen gäller för rätt modell: http://files2.europe.creative.com/manualdn...285/english.pdf I så fall kan du se anslutningarna på sidan 1-2 (14).Kolla också alla nivåer (inte bara Volymkontroll) i Volymkontroll. hehe nu funkar iallafall 2 st, körde felsökning som fanns och fick detta resultat: Hardware Detection Pass Wave Driver Pass MIDI Driver Pass Mixer Driver Pass DirectSound Driver Pass DirectSound 3D Driver Pass SoundFont Setting Fail Mixer Settings Check Pass Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted March 6, 2009 Share Posted March 6, 2009 SoundFont har med MIDI att göra… Låter det som det skall nu? Vad menas med att 2 st funkar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
__087 Posted March 6, 2009 Author Share Posted March 6, 2009 SoundFont har med MIDI att göraLåter det som det skall nu? Vad menas med att 2 st funkar? hehe alltså nu har jag fått igång 4 st, den ända som inte funkar är front högtalaren så ja är ganska nöjd ändå tack för all hjälp JoWa nu kommer inte grannarna få sova på hela natten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted March 6, 2009 Share Posted March 6, 2009 Hehe, låter bra! Aha, du har fått igång 4 kanaler. Har du valt 5.1 Surround-högtalare i Egenskaper för ljudenheter, Avanceade ljudegenskaper? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
__087 Posted March 6, 2009 Author Share Posted March 6, 2009 Hehe, låter bra! Aha, du har fått igång 4 kanaler. Har du valt 5.1 Surround-högtalare i Egenskaper för ljudenheter, Avanceade ljudegenskaper? aa precis, den står på 5.1, med programvaran följde även ett mixer program och andra roliga inställningar. Där såg jag en lista med olika ljud man kan köra och då står det bara "4 speakers" som max fast på internet står det att den ska klara 5.1 ljud så jag vet inte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
__087 Posted March 10, 2009 Author Share Posted March 10, 2009 aa precis, den står på 5.1, med programvaran följde även ett mixer program och andra roliga inställningar. Där såg jag en lista med olika ljud man kan köra och då står det bara "4 speakers" som max fast på internet står det att den ska klara 5.1 ljud så jag vet inte jag kollade senare i instruktionsboken till mitt creative ljud och där såg jag att med min modell skall man bara använda 2 av 3 sladdar i datorn och sen efter det fungera allt utmärkt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted March 10, 2009 Share Posted March 10, 2009 Ser man på, instruktionsboken var till nytta. Fint att det fungerar som det skall! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts