Jump to content

Stänga ner utan bekräftelse

SuperLarre

Recommended Posts

Så här är det. Min far som är lite snål vill gärna stänga min dator emellanåt. Nu är inte han direkt nån hejare på datorer varför jag sagt till honom tryck bara på strömknappen på datorn så stänger den ner sig. Problemer är att den aldrig gör det för att det kommer upp en lista på öppna program också frågar den om man vill fortsätta stänga av. Visst lämnar jag program på, men aldrig osparade dokument. Min fråga är, kan man göra på något sätt så att datorn stänger ner sig utan den där bekräftelsen. Annars tar farsan till tricket med att hålla inne strömknappen tills datorn stängs, och som ni vet är inte det så värst bra :P

Mvh

Oscar

Du kan forcera en avstängning med en genväg till raden shutdown /f /s

För att forcera bör man lägga på en tidsväxel också... tar ju "evigheter" annars! För omedelbar nedstängning av samtliga processer skulle jag använda den här strängen!

%windir%\System32\shutdown.exe -s -f -t 00

Kombinera med en stor röd stoppknapp på skrivbordet, så kan inte ens Farsan misslyckas!! ;)

Tydligen väntar shutdown /f /s 30 sek innan den stänger av :P

Använd shutdown /s /t 0 istället så får du avstängning på direkten och forcerat och allt, jag gjorde en länk till dig. Bara att packa upp länken och lägga på skrivbordet, stänger av min dator på typ 3 sekunder :)

Ändå rätt kul att JoWa egentligen sa det rätta svaret direkt, dock har stenis missat att man bör sätta /t till 0 och inte 1 (varför vänta en sekund extra när man ändå forcerar?)

Hehe, klart att jag ger det rätta svaret! :P

Jo, jag har ändrat till 0 sekunder, och Kör i: Minimerat, för att slippa fönstret som annars öppnas.

Tydligen väntar shutdown /f /s 30 sek innan den stänger av :P

Använd shutdown /s /t 0 istället så får du avstängning på direkten och forcerat och allt, jag gjorde en länk till dig. Bara att packa upp länken och lägga på skrivbordet, stänger av min dator på typ 3 sekunder :)

Fel igen...!

Tidsväxeln kräver -f, och du forcerar inte programavstängning med enbart tidsväxel. Läs argumentförklaringen för tusan!

Fel igen...!

Tidsväxeln kräver -f, och du forcerar inte programavstängning med enbart tidsväxel. Läs argumentförklaringen för tusan!

Använd shutdown /s /t 0 istället så får du avstängning på direkten och forcerat och allt.

/f Force running applications to close without forewarning users.

/s Shutdown the computer.

/t xxx Set the time-out period before shutdown to xxx seconds.

The valid range is 0-315360000 (10 years), with a default of 30.

Using /t xxx implies the /f option.

Vad jag förstår är det enda felet jag gjort i denna tråden att glömma att shutdown /s /f väntar 30 sek innan avstängning.

Hehe, klart att jag ger det rätta svaret!

Jo, jag har ändrat till 0 sekunder, och Kör i: Minimerat, för att slippa fönstret som annars öppnas.

Ja satte också min länk att köra i minimerat, dock letade jag efter hidden, men det fanns inte :D Har även satt ikonen till den där röda avstängningen :P

Jag orkar inte tjaffsa med al6, men för alla andra som kanske inte vet och kan bäst i precis alla lägen så kanske det kan vara intressant att veta, att utan f-växeln, får man ingen forcerad avstängning av program, vilket då gör att det tar lite längre tid att stänga ner! För den som orkar kontrollera, så är det ju bara att skapa 2 genväger, en med och en utan -f... sen starta några program och testa vilken som är snabbast!

Jag orkar inte tjaffsa med al6, men för alla andra som kanske inte vet och kan bäst i precis alla lägen så kanske det kan vara intressant att veta, att utan f-växeln, får man ingen forcerad avstängning av program, vilket då gör att det tar lite längre tid att stänga ner! För den som orkar kontrollera, så är det ju bara att skapa 2 genväger, en med och en utan -f... sen starta några program och testa vilken som är snabbast!

Var har jag fel? Måste i så fall röra sig om att vi har olika versioner av shutdown.exe och Microsoft då bytt användningen.

Var har jag fel? Måste i så fall röra sig om att vi har olika versioner av shutdown.exe och Microsoft då bytt användningen.

Ok... då förstår jag bättre! Då blir det jag som får be om ursäkt! En rejäl blunder i den svenska översättningen alltså! När jag dessutom, faktiskt får en snabbare avstängning MED -f än utan, så tyckte jag saken var klar! Sorry!

post-1936-1236518394_thumb.png