Jump to content

Windows Update tycker inte att jag är administratör

Thort

Recommended Posts

Hej!

Jag skulle söka efter uppdateringar på Windows Update. Internet Explorer startade och ett felmeddelande kom upp som sade att jag måste vara administratör för att kunna uppdatera. Då gick jag in i Kontrollpanelen under Användarkonton. Där står att jag är administratör. Jag är ensam användare på datorn och har därför bara ett användarkonto.

Hur löser jag detta?

Här är både felmeddelandet och fönstret "Användarkonton":

windows_update_error.jpg

Under Vista körs alla program som vanliga användare tills du säger åt dem att köra som administratör genom att godkänna programmet genom UAC. Högerklicka på Internet Explorer-ikonen och välj "kör som administratör".

Tack al6 och Stenis!

I Windows Vista används inte webbsidan Windows Update utan Windows Update är en del av Windows. Sök istället upp Windows Update i sökfältet i startmenyn.

Jag brukar använda Windows Update i Kontrollpanelen. Men i detta fallet ville jag se om jag hade några icke-Windows-uppdateringar. Därför klickade jag på den gula knappen. (se bilden nedan) Då startade Internet Explorer upp med webbsidan "Windows Update". Det var då jag fick det felmeddelandet som ni ser i min första bild.

kontrollpanelen_windows_update_status.jpg

al6 skrev:

Under Vista körs alla program som vanliga användare tills du säger åt dem att köra som administratör genom att godkänna programmet genom UAC. Högerklicka på Internet Explorer-ikonen och välj "kör som administratör".

När jag kör Internet Explorer som administratör, och sedan väljer "Verktyg -> Windows Update", så öppnas Kontrollpanelens Windows Update upp. Om jag skriver in webbadressen till Windows Update i adressfältet i Internet Explorer så kommer detta felmeddelande upp:

windows_update_error_2.jpg

Allt detta börjar bli lite komplicerat.

Men grundproblemet är: Jag får felmeddelande i Internet Explorer när jag trycker på den gula knappen i Kontrollpanelens Windows Update.

Om ni har några idéer så är det tacksamt.

Okej, då är jag med på noterna. Exemplariskt bra beskrivet!

Du kan genom att stoppa in nedanstående text i en textfil som du döper om till något som slutar på ".vbs" aktivera Microsoft Update utan att gå via den gula textboxen:

Set ServiceManager = CreateObject("Microsoft.Update.ServiceManager")
ServiceManager.ClientApplicationID = "My App"
‘add the Microsoft Update Service, GUID
Set NewUpdateService = ServiceManager.AddService2("7971f918-a847-4430-9279-4a52d1efe18d",7,"")

Glöm inte att köra scriptet!

Detta är visserligen bara en workaround för problemet. Innan du gör detta kan du stoppa tjänsten Automatic Updates och sedan döpa om mappen c:\windows\SoftwareDistribution till SoftwareDistribution_old och sedan starta tjänsten Automatic Updates, gå till Windows Update och sedan försöka aktivera Microsoft Update via det gula fältet.

Tack Stenis! Oj, nu har vi hamnat djupt ner i Vistas innersta skrymslen. Men jag har försökt följa dina råd.

Innan du gör detta kan du stoppa tjänsten Automatic Updates och sedan döpa om mappen c:\windows\SoftwareDistribution till SoftwareDistribution_old och sedan starta tjänsten Automatic Updates, gå till Windows Update och sedan försöka aktivera Microsoft Update via det gula fältet.

Jag stoppade Windows Update-tjänsten. Döpte om mappen som du föreslog. Och försökte aktivera Microsoft Update via det gula fältet. Resultatet blev samma felmeddelande som bilden i mitt första inlägg visar.

Du kan genom att stoppa in nedanstående text i en textfil som du döper om till något som slutar på ".vbs" aktivera Microsoft Update utan att gå via den gula textboxen:

Jag skapade scriptet. Högerklickade och körde det som administratör. Ett dos-fönster flimrade till på skärmen. Men inget mer hände. Microsoft Update startade inte.

Vad jag vill är att kolla upp om det finns några drivrutins-uppdateringar till min hårdvara. Ljudkort, grafikkort osv. Vad jag förstått så är den gula knappen till för detta. Men jag kan kolla upp detta manuellt genom att gå in på tillverkarens hemsida. Så jag kan leva med att den gula knappen inte fungerar som den skall. :)

Jag uppskattar att du tagit dig tid att ge mig råd.

Aha, nej det den gula knappen gör är att se till att du hämtar uppdateringar för andra Microsoftprodukter än Windows, till exempel Office, Visual Studio, och diverse serverprodukter. Drivrutiner ska du se som (oftast) valfria uppdateringar och för att söka efter sådana söker du upp Windows Update i sökfältet i startmenyn och kollar sedan under inställningar eller alternativ (minns inte vad det kallas på svenska) och ställer in att du vill söka efter uppdateringar för allt. Gör sedan en sökning efter nya uppdateringar så ska även drivrutiner dyka upp ifall det finns några sådana.

• 4 months later...