Jump to content

Hårddiskproblem i XP

Jack Bauer

Recommended Posts

Har ett nytt konstigt problem med datorn. Känns som om man fixat ett så kommer ett direkt efter <_<

Efter att ha fixat uppstarten så man är nöjd, så börjar hårddisken arbeta frenetiskt utan förvarning och anledning.

När man skulle starta Nero 8 tex så tog de ca 30 minuter :blink:

Det kan även börja då man högerklickar på en bild som man vill flytta.

Fick reda på av Windows att det var lite plats kvar på C, så jag körde en vända med Diskrensningen.

Det var ca 4 Gb som man kunde ta bort med onödiga filer. Efter det verkade det som det har hjälpt.

Kan det ha med att göra att disken var full, som den börjar att arbeta så fruktansvärt?

Skall man köra en vända med CCleaner med?

Datorn är snabb i övrigt, men detta börjar helt utan anledning,

skulle vara intressant att få reda på varför?

Det var inte alls länge sedan jag körde defraggler på den, ej heller CCleaner.

Brukar köra en vända med "städprogrammen" ca 1 gång/månad.

Har bara sådant på den som jag behöver, resten har jag på en extern hårddisk.

kollade även i "lägg till-ta bort program" i CCleaner, men där låg ju bara program som jag använder dagligen.

Skall köra en vända till med CCleaner idag, och även Anti-malware.

Kan någon förklara hur den plötsligt får fnatt av att bara högerklicka på en bild eller mapp??

Spelar det någon roll hur full disken är, även om man har den bra sorterad med tex defraggler?

Det var inte alls länge sedan jag körde defraggler på den, ej heller CCleaner.

Brukar köra en vända med "städprogrammen" ca 1 gång/månad.

Har bara sådant på den som jag behöver, resten har jag på en extern hårddisk.

kollade även i "lägg till-ta bort program" i CCleaner, men där låg ju bara program som jag använder dagligen.

Skall köra en vända till med CCleaner idag, och även Anti-malware.

Kan någon förklara hur den plötsligt får fnatt av att bara högerklicka på en bild eller mapp??

Spelar det någon roll hur full disken är, även om man har den bra sorterad med tex defraggler?

Javisst spelar det roll... ju mindre plats på disken desto trögare går burken.

Mange

Hur mycket utrymme används för Systemåterställning? Kolla i Systemegenskaper, fliken Systemåterställning, markera C:, tryck på Inställningar… Standardvärdet är 12 %, men det kan du halvera. Jag har 5 %.

Med 2 gb ram i burken, kan du inaktivera växlingsfil på disk: Systemegenskaper, Avancerat, Prestanda, Inställningar, Avancerat, Virtuellt minne, Ändra. Markera C:, Ingen växlingsfil, tryck på Aktivera och OK. Starta om datorn. Kolla sedan att filen pagefile.sys är borttagen. Den ligger direkt under C: och är dold. Har för mig att du måste visa skyddade systemfiler för att se den. Det gör du via Verktyg, Mappalternativ…, Visning.

För att frigöra mer utrymme: Kontrollpanelen, Energialternativ, fliken Viloläge, avmarkera Aktivera stöd för viloläge.

Mappen C:\WINDOWS\ServicePackFiles (om du har den) kan du flytta till externa disken. Den behövs endast då du lägger till/tar bort Windows-komponenter.

CCleaner: Filstädning, Avancerat, Hotfix Avinstallerare.