Raven_Crystal Posted March 13, 2009 Share Posted March 13, 2009 Har precis inhandlat Vista Home Premium x64, tycker det funkar bra. Inte några problem hittils Men jag tänkte på en sak: Är man tvungen att uppgradera till Windows 7 när det kommer? Kommer Microsoft att ge support till Windows Vista även när Windows 7 är släppt? Jag menar så att de inte får för sig på Microsoft att "ersätta" Vista med Windows 7 och tvinga oss användare att gå över till Windows 7. Jag tyckte Vista va bra, ser ingen anledning till att uppgradera till Windows 7. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted March 13, 2009 Share Posted March 13, 2009 XP är nu åtta år gammalt och kommer att supportas i fler år framöver, även om nya saker inte kommer att fungera på XP framöver. Samma sak kommer att ske med Vista och Microsoft kommer att supporta det i många många år framöver. Däremot kommer du att få en betydligt bättre upplevelse om du uppgraderar till Windows 7 eftersom det innehåller många förbättringar. Men summa summarum, Microsoft kommer inte att tvinga dig uppgradera. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raven_Crystal Posted March 13, 2009 Author Share Posted March 13, 2009 XP är nu åtta år gammalt och kommer att supportas i fler år framöver, även om nya saker inte kommer att fungera på XP framöver. Samma sak kommer att ske med Vista och Microsoft kommer att supporta det i många många år framöver. Där emot kommer du att få en betydligt bättre upplevelse om du uppgraderar till Windows 7 eftersom det innehåller många förbättringar. Men summa summarum, Microsoft kommer inte att tvinga dig uppgradera. Så bra. Blir nog så att programmen dvs småprogram/nyttoprogram (man har till vardags) och spel o sånt skrivs till Vista och Windows 7 i framtiden och dess stöd för XP trappas ned. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicklas Posted March 13, 2009 Share Posted March 13, 2009 Jag antar att du faktiskt testat Windows 7 också eftersom du inte ser någon anledning att byta? Har för mig jag läst något om att det ska komma väldigt förmånliga erbjudanden att uppgradera Vista till Windows 7 när det släpps, detta för att Microsoft insett att de "lurat" många användare som köpt Vista. Om det blir så skulle jag verkligen rekomendera att nappa på det, jag tycker skillnaden är väl värd ett byte redan nu när Windows 7 är i beta stadie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raven_Crystal Posted March 14, 2009 Author Share Posted March 14, 2009 Jag antar att du faktiskt testat Windows 7 också eftersom du inte ser någon anledning att byta?Har för mig jag läst något om att det ska komma väldigt förmånliga erbjudanden att uppgradera Vista till Windows 7 när det släpps, detta för att Microsoft insett att de "lurat" många användare som köpt Vista. Om det blir så skulle jag verkligen rekomendera att nappa på det, jag tycker skillnaden är väl värd ett byte redan nu när Windows 7 är i beta stadie. Känner man sig lurad av Microsoft? Ja lite grann. Alltså när jag köpte licensen på Vista gick den på ca 2000 kr. Inte har man lust att köpa en licens till på Windows 7 som minst sagt kommer att vara lika dyr. Så mycket pengar att lägga på Windows licenser har man inte. Har man bara kapacitet till Windows Vista hdd, minne osv så klarar man sig ju ganska bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
frederik Posted March 14, 2009 Share Posted March 14, 2009 Tja Rim Frost, Vista har nog ett lite oförtjänt dåligt rykte, jag har själv Home-Premium 32/bit på en 64/bit kapabel laptop, jag tyckar det är för mycket strul med drivers på -64/bit versionen. Jag har testat Win7 ett par gånger (har ett disk-image att kasta in efter testen) och jag faller inte direkt till marken i beundran över win7 på något sätt, dessutom är det allt för tidsödande att ständigt installer nya win7 versioner då jag jo har ett dagligt användarbehov att uppfylla, laptoppen SKAL bara fungera hela tiden... Man får räkna med att det kommer att ta sin lilla tid innan alla hörn är rundade och win7 kan mäta sig med en väl trimmad Vista i funktionalitet och snabbhet. Det är tveksamt att jag kommer att byta till Win7 då jag är ytterst nöjd med Vistan där aldrig strular eller går ned, jag har haft samma installation i mer än ett år och har nu SP2 RC på och allt funkar klockrent, snabbt och säkert. Så tiden får visa om den färdiga Win7 ev är ett alternativ på min core-duo 1.66/2gb ram då jag inte kommer att byta för att vinna några millisekunder här och där i prestanda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raven_Crystal Posted March 14, 2009 Author Share Posted March 14, 2009 Tja Rim Frost, Vista har nog ett lite oförtjänt dåligt rykte, jag har själv Home-Premium 32/bit på en 64/bit kapabel laptop, jag tyckar det är för mycket strul med drivers på -64/bit versionen.Jag har testat Win7 ett par gånger (har ett disk-image att kasta in efter testen) och jag faller inte direkt till marken i beundran över win7 på något sätt, dessutom är det allt för tidsödande att ständigt installer nya win7 versioner då jag jo har ett dagligt användarbehov att uppfylla, laptoppen SKAL bara fungera hela tiden... Man får räkna med att det kommer att ta sin lilla tid innan alla hörn är rundade och win7 kan mäta sig med en väl trimmad Vista i funktionalitet och snabbhet. Det är tveksamt att jag kommer att byta till Win7 då jag är ytterst nöjd med Vistan där aldrig strular eller går ned, jag har haft samma installation i mer än ett år och har nu SP2 RC på och allt funkar klockrent, snabbt och säkert. Så tiden får visa om den färdiga Win7 ev är ett alternativ på min core-duo 1.66/2gb ram då jag inte kommer att byta för att vinna några millisekunder här och där i prestanda. Jag kan inte mer än att hålla med dig, Vista fick helt klart ett rykte som det inte alls förtjänade att få. Det är samma här ochså, Vista hos mig funkar så himla klockrent flyter som fan (ursäkta språket) på min AMD Athlon x64 dualcore 5600 +, 4 GB RAM, Nvidia 8600 GT. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicklas Posted March 14, 2009 Share Posted March 14, 2009 Jag kan inte mer än att hålla med dig, Vista fick helt klart ett rykte som det inte alls förtjänade att få. Det är samma här ochså, Vista hos mig funkar så himla klockrent flyter som fan (ursäkta språket) på min AMD Athlon x64 dualcore 5600 +, 4 GB RAM, Nvidia 8600 GT. Nu var det ju faktiskt så att Vista levde upp till i princip alla elaka rykten när de kom till, att Vista blivit bättre och bättre efter det är en annan femma. Håller dock fast vid att Vista inte är bättre än Windows 7 på någon punkt, inte ens stabilitet (personlig jämförelse, kan vara annorlunda för andra). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raven_Crystal Posted March 15, 2009 Author Share Posted March 15, 2009 Nu var det ju faktiskt så att Vista levde upp till i princip alla elaka rykten när de kom till, att Vista blivit bättre och bättre efter det är en annan femma. Håller dock fast vid att Vista inte är bättre än Windows 7 på någon punkt, inte ens stabilitet (personlig jämförelse, kan vara annorlunda för andra). Mmmm. Det brukar vara så att MS får ordning på sina OS efter en eller två Service Pack. När det kom så va vel Vista ingen direkt höjdare , men nu som sagt börjar Service Packen komma till Vista SP2 är på G nu så med tiden blir nog Vista bättre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LightningStrike Posted March 16, 2009 Share Posted March 16, 2009 Jag sitter med ett Vista Ultimate nu som jag inte använder då jag istället nu testar Windows 7 som trots att det inte är färdigt än känns betydligt mer "färdigt" än vad vista gör. Hoppas verkligen att man kan för en billig penning byta vista mot windows 7... jag köpte trots allt vista ultimate för det där lilla extra som utlovades... hold ém, tinker och lite nya ljudscheman och inte minst förbättringar i bitlocker...det är saker som var väl värda lite extra hundralappar... eller har jag med många blivit lurade? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raven_Crystal Posted March 17, 2009 Author Share Posted March 17, 2009 Jag sitter med ett Vista Ultimate nu som jag inte använder då jag istället nu testar Windows 7 som trots att det inte är färdigt än känns betydligt mer "färdigt" än vad vista gör. Hoppas verkligen att man kan för en billig penning byta vista mot windows 7... jag köpte trots allt vista ultimate för det där lilla extra som utlovades... hold ém, tinker och lite nya ljudscheman och inte minst förbättringar i bitlocker...det är saker som var väl värda lite extra hundralappar... eller har jag med många blivit lurade? Såg detta ute på IDG: http://www.idg.se/2.1085/1.195903/gratis-u...windows-7" Änn finns det hopp tydligen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted March 17, 2009 Share Posted March 17, 2009 Såg detta ute på IDG: http://www.idg.se/2.1085/1.195903/gratis-u...windows-7"Änn finns det hopp tydligen... Rykten från i november Det enda som det talats om är gratis uppgradering om man köper en ny dator efter 1 juli i år, på samma sätt som användare som köpt datorer med XP några månader före Vistas lansering kunde uppgradera gratis till Vista. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
perbear Posted March 19, 2009 Share Posted March 19, 2009 Men jag tänkte på en sak: Är man tvungen att uppgradera till Windows 7 när det kommer? Kommer Microsoft att ge support till Windows Vista även när Windows 7 är släppt? 1. Naturligtvis kan inte Microsoft TVINGA dig till att byta operativ. Det bestämmer du ju själv, eller kanske mer precisist ditt datorintresse och ditt behov av att uppdatera de program som du använder dagligdags, liksom kommande program som du kommer att bli intresserad av att använda. 2. Ja, Microsoft kommer naturligtvis att supportera Vista efter att Windows 7 är släppt. Det finns en agranterad tid hur länge ett operativ supporteras och sedan brukar Microsoft i god tid meddela när det inte kommer att supportera ett operativ ALLS LÄNGRE. Så är ju fallet med Windows XP där det bara är något år kvar innan man inte kommer att ge support alls. Så du behöver inte oroa dig. Du kommer att få svar på dina frågor angående konstigheter i Vista. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
perbear Posted March 19, 2009 Share Posted March 19, 2009 Alltså när jag köpte licensen på Vista gick den på ca 2000 kr. Vad vi vet idag så skall det komma en gratisuppdatering av operativet för de som köper VISTA (ny dator och/eller nytt operativ) och det är väl ENDA chansen att få operativet gratis. Annars är det ju uppgraderingspriser alternativt fullpris som kommer att gälla. Och vad DE priserna blir vet vi ju inte idag. OCH som sagt. Allt beror ju på hur mycket du kan och du är villig att lägga på operativ och andra program. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raven_Crystal Posted March 19, 2009 Author Share Posted March 19, 2009 OCH som sagt. Allt beror ju på hur mycket du kan och du är villig att lägga på operativ och andra program. Man har vel liksom inget annat val än att köpa och använda Windows då det funkar med allt och är kompatibelt med allt. Linux är alldeles för... vissa saker saknar kompatibilitet med Linux i dagsläget, vilket gör att man behåller Windows tillsvidare. Antar att du menar program/verktyg? Nu är det ju så att 90 % av det är freeware dvs de är gratis att använda eller så är det så underbart att det är open-source så alla progam i Winodows världen är långt ifrån betal program Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silenz Posted March 19, 2009 Share Posted March 19, 2009 Jag kör Vista 32bit utan problem. Har heller aldrig haft några stora problem. En sak jag retar mig på är att det jag har på sidapanelen ibland byter plats vid uppstart. Större problem än så har jag aldrig haft egentlkigen eller jo någon blåskärm från början men den försvann vid en chipset uppdatering till mitt mobo så det kan ju inte ens skyllas på Vista. Supporten kommer finnas i många många år än så du kan lugnt köra vidare på det om du vill när Win 7 släpps Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LightningStrike Posted March 19, 2009 Share Posted March 19, 2009 Det kanske inte blir gratis (tyvärr) men en rejäl rabatt iaf hoppas jag verkligen på Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts