Jump to content

Radio och Tv-stationer i bygge 7000/7048/7057

perbear

Recommended Posts

Efter att ha läst några inlägg här i forumet försökte jag själv att gå in i Media Centret och leta fram tv-stationer och radiostationer. Jag har ingen TV-mottagare installerad, vare sig på kort eller USB-pinne, så jag tänkte att i alla fall SVT:s kanaler på nätet borde dyka upp. Men nej.

Likadant med radiostationer. Jag lyckas inte få några kanaler där heller - vare sig svenska eller utländska.

Har de här bitarna fungerat överhuvudtaget i någon av byggena eller är det något mycket enkelt och uppenbart som jag inte gjort som skulle ge resultat? Vad säger ni som brukar använda det här ofta?

Det finns inget sådant, inte i Windows Vista och inte i Windows 7. Skicka en fråga till SVT och fråga varför de inte ser till att finnas med där :) I en perfekt värld skulle SF-Anytime, SVT Play, TV4, Kanal 5, Headweb, Film2Home med flera dyka upp där men det är moment 22. Aktörerna orkar inte satsa på att finnas med där eftersom så få använder Media Center och så få använder Media Center för att det inte finns några bra innehållstjänster...

I en perfekt värld skulle man kunna välja själv vad som ska finnas, och de ska streamas till tv'n eller datorn direkt när man vill se på något. Tänk vad kul om det skulle finnas något som typ spotify fast med film, alltid det senaste att se på, om man vill. Då skulle jag gladeligen betala någon hundring per månad för den möjligheten.

I en perfekt värld skulle man kunna välja själv vad som ska finnas, och de ska streamas till tv'n eller datorn direkt när man vill se på något. Tänk vad kul om det skulle finnas något som typ spotify fast med film, alltid det senaste att se på, om man vill. Då skulle jag gladeligen betala någon hundring per månad för den möjligheten.

Hej alla!

Jag lever i en perfekt värld!!! :D

I stället för skräp Media Center använder jag Real Player 11 Plus för allt. :P

Den spelar ju all media.

Kopplad till TV med HDMI och trådlös mus som min fjärrkontroll fungerar altt sååå perfekt!

Prova dessa sajter: www.movieonline.cc eller www.tv-video.net vilka är optimerade för Real Player.

Betalar ca. två (2) kronor per ny film eller TV-serie.

Och kolla vTuner för all TV och radio från hela världen!

Välkommen till en perfekt värld! :D

Varje gång när jag har skrivit nåt positivt om Real Player är det alltid någon eller några som förbannar sig över Real Player...

Det är bara roligt att kunna provocera några!!! ;)

MEN jag måste erkänna, att gratisversionen ÄR otroligt jobbig att använda!!!

Den MÅSTE vara Plus-versionen och användas i "toolbar-mode" och DÅ är det så smidigt att använda den!

Jag skulle aldrig nöja mig med gratisversionen av Real Player.

Jag betalar för att få det bästa.

***Slut på reklam! :D ***

P.S: Ursäkta frågan, men finns det någon som älskar WMP? Skulle vilja veta det...

Varje gång när jag har skrivit nåt positivt om Real Player är det alltid någon eller några som förbannar sig över Real Player...

Det är bara roligt att kunna provocera några!!! ;)

Jag har inga synpunkter på programmet (använder det ej), men jag ogillar hur stenhårt Real håller i ”sitt” format. Varför använder jag citattecken? Jo, formatet (vid hög kvalitet/högt dataflöde) är standardformatet AAC-LC, men i Reals egen RealAudio-behållare, som de inte låter andra program öppna, konvertera eller ens spela upp. :angry: Undvik sådana format! RealAudio Lossless kan endast RealPlayer spela upp (åtminstone var det så för ett år sedan)! Adobe har flera program som kan skapa RealAudio-filer, men inte öppna dem! Fråga Real varför det är så.

Ytterligare ett ovidkommande inlägg som Stenis får rensa bort… :rolleyes:

P.S: Ursäkta frågan, men finns det någon som älskar WMP? Skulle vilja veta det...

Jag använder det, bara för att det finns...

Till det jag använder det till så funkar det utmärkt, se på video, lyssna på musik även webradio (jag vet att screamer finns... och den är bättre) samt som mediacenter till min ps3:a. Nu kan jag även använda den, wmp alltså, till att spela .flac filer.

De är de anledningar som gör att jag använder den, och är nöjd med.

Jag använder det, bara för att det finns...

Till det jag använder det till så funkar det utmärkt, se på video, lyssna på musik även webradio (jag vet att screamer finns... och den är bättre) samt som mediacenter till min ps3:a. Nu kan jag även använda den, wmp alltså, till att spela .flac filer.

De är de anledningar som gör att jag använder den, och är nöjd med.

Hur får du den att spela flac filer ?

Hej igen!

Om man använder/gillar Real Player, då är ju världen perfekt!

Allting fungerar fint.

Real-audio (t.ex. radiostationer från hela världen) fungerar perfekt till och med i en vanlig 3G-mobil.

(kolla med munduradio!)

Det gör inte windows-audio.

Så nog är real-media bra på många sätt...

Sedan kan man ju fråga också:

-Varför använder radio- och TV-stationerna real-media då?

-Därför att den passar bra för strömmande media, t.ex. live-sändningar.

Till och med vår SR och SVT använder real-media. Som alternativ i alla fall...

En annan femma är det, att det finns alltid folk som hatar Bill Gates, Microsoft, Real, Google, Systembolaget, Apoteket etc. och så kommer det nog alltid att vara!

Real har monopol på Real.

Jag hatar inte dom så länge deras spelare fungerar...

Varför hata fungerande monopol bara för att dom har monopol på nåt?

T.ex. Microsoft får gärna ha monopol på allt som har med IT att göra!

Bara dom fungerar så okej!!!

Tack för ordet! Det var allt!

Sedan kan man ju fråga också:

-Varför använder radio- och TV-stationerna real-media då?

-Därför att den passar bra för strömmande media, t.ex. live-sändningar.

Till och med vår SR och SVT använder real-media. Som alternativ i alla fall...

Det var ett bra alternativ 1995, och i brist på konkurrens, fick de en stark ställning. Konkurrensen har ändrats en hel del sedan 90-talet. ;)

Och som sagt, det är inte deras eget format/kodare, utan de använder standardkodare som AAC i sin egen behållare. Det kan således vara samma innehåll (ljudkodning) i en ljudfil med suffixet .ra, .mp4 (.m4a, .m4b), .aac, .mov, .f4a (Flash).

RealAudio använder dessa kodare:

• lpcJ: IS-54 VSELP (RealAudio 1)
  • 28_8: G.728 LD-CELP (RealAudio 2)
  • dnet: Dolby AC3 (RealAudio 3)
  • sipr: Sipro Lab Telecom ACELP-NET (RealAudio 4/5)
  • cook: G2/Cook Codec (RealAudio 6)
  • atrc: Sony ATRAC3 (RealAudio 8)
  • raac: MPEG-4 LC-AAC (RealAudio 9)
  • racp: MPEG-4 HE-AAC (RealAudio 10)
  • ralf: RealAudio Lossless Format (RealAudio 10)

http://en.wikipedia.org/wiki/RealAudio#Codecs

Det var ett bra alternativ 1995...

RealAudio/RealPlayer:

Visst kan det här vara intressant i och för sig men nu handlade det ju faktiskt om Media Centret och att hitta svenska tv-kanaler och svenska radiokanaler i befintliga Windows 7.

1. Är det någon som har kontakt med Sveriges Televisions tekniker som kan få ett vettigt svar om företaget tänker se till att tv- och radiokanalerna kan hämtas med Mediacentret? Att skicka ett e-postmeddelande från SVT:s hemsida ger bara ett snorkigt automatsvar.

2. Om man nu skall använda tredjepartsprogram för att se tv-program och lyssna på radiokanaler så föredrar jag för det senare att använda Screamer-Radio (0.4.3) som fungerar alldeles utmärkt i Windows 7. Har till och med inspelningsfunktion. Däremot har jag inget program för inspelning av tv-program.