Gå till innehåll

How to determine x64 support


Gäst al6

Recommended Posts

Eftersom det är hett med x64 och man gärna vill ta reda på om man kör x64 eller inte kommer här lite kod som underlättar tillvaron för utvecklare. Av en slump kom jag fram till att många sätt att kolla om man har x64 eller inte är fulhack som inte alls är att föredra. Många undrar hur man på ett ordentligt sätt tar reda på detta. Somliga kollar om mappen "Program Files (x86)" finns eller inte, men som ni kan förstå är detta endast fulhack.

Here is how to determine what type of architecture your Windows is written for. (include windows.h)

SYSTEM_INFO sysInfo;

GetSystemInfo(&sysInfo);

if(sysInfo.wProcessorArchitecture == PROCESSOR_ARCHITECTURE_AMD64)

{

//Windows x64 installerat

}

else

{

//Windows x86 installerat

}

Jag skriver det på engelska eftersom man lätt hittar koden på google då. Det är verkligen många som gör helt fel och många idioter på flashback lär ut helt fel sätt. Därför kände jag bara för att hjälpa till lite. Även vill jag passa på att spräcka myten om att man måste arbeta i Assembly för att ta reda på typ av CPU :D

Peace.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är för utvecklare som gör mjukvara som ska fungera på både x64 och x86, eller endast på en av dem. Installerare av diverse slag behöver kunna känna av vilken typ av OS de körs på. Anta att ett antivirus endast fungerar på x86 men körs under x64, då måste det kunna ta reda på om man kör rätt system eller inte. Alla dom här hemmagjorda patcharna som tar bort watermarks från Windows 7 behöver ju också kunna ta reda på om det är x86 eller x64 så den kan patcha rätt filer. Detta är alltså en bit het kod just nu :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...