Gå till innehåll

Vad är BitLocker och vad har man den till?


DAson

Recommended Posts

Tänkte fråga vad är BitLocker och vad gör man med den. Har den något med kryptering att göra? Den finns i Ultimate Extras.

//DAson

Kryptering av din hårddisk. Kräver dock att du har TPM-chip på ditt moderkort alt. stöd för det i bios. Tveksamt om vanliga svensson har nytta av det såvida inte man har nåt fuffens för sig. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kryptering av din hårddisk. Kräver dock att du har TPM-chip på ditt moderkort alt. stöd för det i bios. Tveksamt om vanliga svensson har nytta av det såvida inte man har nåt fuffens för sig. :P

Kräver INTE ett TPM-chip, det går bra med etyt USB-minne :) Svensson har användning av det om man exempelvis inte vill att någon ska kunna komma åt filerna om sin bärbara dator blir stulen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kräver INTE ett TPM-chip, det går bra med etyt USB-minne :) Svensson har användning av det om man exempelvis inte vill att någon ska kunna komma åt filerna om sin bärbara dator blir stulen.

Jo men om du ska ha det på USB-minne så var man väl tvungen att ha BIOS-stöd för det eller har jag missuppfattat på den punkten?

Om Svensson får sin laptop stulen så är det nog mer troligt att man tömmer disken o säljer den eller hela datorn än börjar söka efter filer på den....känns ju mer logiskt iaf.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men om du ska ha det på USB-minne så var man väl tvungen att ha BIOS-stöd för det eller har jag missuppfattat på den punkten? Om Svensson får sin laptop stulen så är det nog mer troligt att man tömmer disken o säljer den eller hela datorn än börjar söka efter filer på den....känns ju mer logiskt iaf.....

Ja och nej :) Datorn måste kunna känna igen USB-minnet under start av datorn, vilket så gott som alla datorer gör och har gjort i många år.

Visst är det så att de flesta som snor en dator säkert blåser hårddisken på en gång, men har man känsligt data som e-post, konversationer på MSN, företagsuppgifter, bilder eller andra personliga filer kan det vara skönt att veta att ingen kommer åt datat om den skulle bli stulen.

Jag skulle tro att det blir mer och mer vanligt att de som stjäl datorer går igenom disken efter värdefullt material. Hårdvara idag är billigt och en bärbara dator kan inte ge många tusenlappar, men den information som finns på en hårddisk kan för rätt personer vara värd betydligt mycket mer. Tänk dig att ett helt kundregister från en företagslaptop kommer på vift...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja och nej :) Datorn måste kunna känna igen USB-minnet under start av datorn, vilket så gott som alla datorer gör och har gjort i många år.

Visst är det så att de flesta som snor en dator säkert blåser hårddisken på en gång, men har man känsligt data som e-post, konversationer på MSN, företagsuppgifter, bilder eller andra personliga filer kan det vara skönt att veta att ingen kommer åt datat om den skulle bli stulen.

Jag skulle tro att det blir mer och mer vanligt att de som stjäl datorer går igenom disken efter värdefullt material. Hårdvara idag är billigt och en bärbara dator kan inte ge många tusenlappar, men den information som finns på en hårddisk kan för rätt personer vara värd betydligt mycket mer. Tänk dig att ett helt kundregister från en företagslaptop kommer på vift...

Hej!

Är det inte så, det finns program som hindrar att, om en dator blir stulen, så kan man spåra/spärra denna på ett mycket efektivt sätt? Har läst detta på något ställe, men minns ej nu vart detta var. Programmet installeras på HDD´n och det är sedan omöjligt att få ut någon som helst data från denna.

Rätta mig om jag har fel i detta!

Mvh/ sunshine

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte så, det finns program som hindrar att, om en dator blir stulen, så kan man spåra/spärra denna på ett mycket efektivt sätt? Har läst detta på något ställe, men minns ej nu vart detta var. Programmet installeras på HDD´n och det är sedan omöjligt att få ut någon som helst data från denna.

Vissa datortillverkare erbjuder det som en tilläggstjänst, CompuTrace har jag för mig att en variant kallas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...