Gå till innehåll

Microsoft NET Framework


Nigi

Recommended Posts

Jag undrar om man kan avinstallera Framework och installera igen om det skulle behövas? Det tar så jädrans mycket plats på min lilla hårddisk. Har en laptop. Framförallt så tar ju uppdateringarna jättemycket plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Javisst. Gå in kontrollpanelen under Lägg till/Ta bort program och avinstallera. Tänk dock på att vissa applikationer kräver .Net.

/G

Jag har avinstallerat allt utom nr 1, men nu har jag fått en uppdatering på nr 2 och den kan givetvis inte installeras, men hur får jag bort den? Var hittar jag installationsfilen?

Jag har ännu inte hittat någon applikation som kräver något utöver nr 1.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag har XP Professional. Borde kanske ha nämnt det. Men frågar ju inte så ofta så jag har ingen färdig info om det.

Försökte städa med CCleaner, men den lilla uppdateringssymbolen sitter som fastspikad ändå. Någonstans måste den ju kunna gå att radera bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antog att du hade XP eftersom du har problem med .NET.

.NET är och har varit Microsofts flaggskäpp länge, men har uppenbarligen inte slagit igenom helt bland slutanvändarna. Dock är både Vista och Windows 7 bundna med .NET från start vilket förmodligen kommer sätta rullning på .NET.

Min poäng är att man förmodligen klarar sig utan .NET just nu, men i framtiden kommer förmodligen alla program vara gjorda för .NET, även spel.

Egentligen tillför ju inte .NET någon fördel hos slutanvändarna, det är bara bra för utvecklarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag har XP Professional. Borde kanske ha nämnt det. Men frågar ju inte så ofta så jag har ingen färdig info om det.

Försökte städa med CCleaner, men den lilla uppdateringssymbolen sitter som fastspikad ändå. Någonstans måste den ju kunna gå att radera bort.

Du kan prova att rensa uppdateringskön med nedanstående script! Det borde få bort tjatet. Tillverka själv eller ladda ner min bifogade och dubbelklicka på filen! Starta om burken och gå till Windows update efter du har kört scriptet!

flushupdate.bat

@echo on
net stop wuauserv /y
ren %SYSTEMROOT%\SoftwareDistribution SoftwareDistribution.old
net start wuauserv
net start Eventlog

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej e-son

Jag kopierade över bat-filen till mitt skrivbord och klickade på den. Upp kom snutten i anteckningar och vad ska hända sedan? Kan du skriva en "idiot"säker beskrivning på hur man ska göra. Sådant här har jag aldrig sysslat med nämligen. Mina kunskaper är inte fullständiga när det gäller datorhantering.

/Nigi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej e-son

Jag kopierade över bat-filen till mitt skrivbord och klickade på den. Upp kom snutten i anteckningar och vad ska hända sedan? Kan du skriva en "idiot"säker beskrivning på hur man ska göra. Sådant här har jag aldrig sysslat med nämligen. Mina kunskaper är inte fullständiga när det gäller datorhantering.

/Nigi

Hmm... nåt fel på dina filassociationer då... gör så här istället!

1. Starta kommandotolken! (Start / Alla program / Tillbehör)

2. Skriv net stop wuauserv och tryck Enter!

3. Skriv rename %SYSTEMROOT%\SoftwareDistribution SoftwareDistribution.old och tryck Enter!

4. Skriv net start wuauserv och tryck Enter!

5. Skriv exit och tryck Enter!

6. Starta om datorn och gå till Windows update!

Edit:

Det går bra att klistra in i kommandotolken i stället för att skriva, om du föredrar det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen e-son. Detta fungerade bättre. Ska spara i ett dokument. Men det verkar som jag inte blivit av med några filrester när det gäller Framework 2.0. Samma uppdatering kommer igen när jag går till Windowsupdate. Borde inte göra det eftersom update söker igenom datorn. Men nu vet jag åtminstone hur jag ska bli av med den när den kommer igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 år senare...

Jag undrar om man kan avinstallera Framework och installera igen om det skulle behövas? Det tar så jädrans mycket plats på min lilla hårddisk. Har en laptop. Framförallt så tar ju uppdateringarna jättemycket plats.

Det finns bara ett som gäller för avinstallation .NET Framework.

Aaron Stebner´s .NET Framework cleanup tool

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...