Gå till innehåll

PC för Alla - "Så väljer du rätt webbläsare"


Recommended Posts

http://www.idg.se/2.1085/1.219174/sa-valje...ratt-webblasare

Uselt test tycker jag, inte bara eftersom min favoritläsare Opera får dåligt betyg, utan eftersom det är på dåliga grunder. Grejen med Opera är de oändliga möjligheterna att konfigurera gränssnittet och andra finesser. Dessutom tar installationen mycket mindre plats än t.ex. Firefox, mig veterligen. Men visst, skrapar man bara på ytan i ett test riktat till den stora massan, så framkommer ju inte sådant.

:(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker artikeln var OK, speciellt som man skriver "snabbguide". Då tycker jag att de har kommit fram till ganska rimligt resultat.

Att ställa om och fixa med gränssnittet är ju inget som direkt ökar produktiviteten för den normale surfaren. Själv tycker jag att FF är ett bra val, tar dessutom bara 28MB diskyta.

/G

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det väsentliga var: "Men slutsatsen blir ändå att hastigheten inte skiljer speciellt mycket mellan webbläsarna, åtminstone inte så att det spelar någon större roll för vardagssurfningen"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det håller jag fullständigt med om. Speciellt om man som jag arbetar med minst 5-10 flikar åt gången så är hastigheterna aldrig något problem då sidorna med god marginal är färdigladdad då jag växlar över till den fliken. Hastigheten är nog bland det minst viktiga i mitt val av webbläsare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Det håller jag fullständigt med om. Speciellt om man som jag arbetar med minst 5-10 flikar åt gången så är hastigheterna aldrig något problem då sidorna med god marginal är färdigladdad då jag växlar över till den fliken. Hastigheten är nog bland det minst viktiga i mitt val av webbläsare.

Tro mig, man märker rätt mycket skillnad på snabbheten mellan de olika läsarna. Har nu suttit några dagar med FF 3.1 beta3, gissa om det känns skönt att det går snabbt. :)

I och med att man jobbar så mycket med en webbläsare så är varje fartökning välkommen.

När jag masspostar över en del i mina forum så känns det skönt att ha de där extra hästkrafterna i fart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tro mig, man märker rätt mycket skillnad på snabbheten mellan de olika läsarna.

Jag har inte påstått att skillnaden inte är märkbar, jag förklarade att och varför den spelar minimal roll för mig. Menar du att jag inte är kompetent nog att avgöra mina egna behov?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Jag har inte påstått att skillnaden inte är märkbar, jag förklarade att och varför den spelar minimal roll för mig. Menar du att jag inte är kompetent nog att avgöra mina egna behov?

Det vet man först när man suttit ett tag och provat båda sätten.

När jag hittat ett snabbare och smidigare sätt att göra nåt, så går jag sällan tillbaka till det gamla sättet igen. Men hur du gör, vet jag inte. Vill du ha en långsam webbläsare och du inte lider mycket av det, så är detta helt okey för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vet man först när man suttit ett tag och provat båda sätten.

När jag hittat ett snabbare och smidigare sätt att göra nåt, så går jag sällan tillbaka till det gamla sättet igen. Men hur du gör, vet jag inte.

Ja snabbare och smidigare är bra men jag förklarade i inlägget du citerade hur jag arbetar. Jag öppnar oftast länkar i nya flikar som jag växlar över till senare, ibland flera minuter senare. Kan du förklara varför det har stor betydelse för mig om sidan är uppritad efter 2 sekunder eller 1 sekund om jag tittar på den först efter 1 minut?

Det hade varit jättebra om sidan alltid var färdig efter 0,01 sekund i de fall då jag går direkt till den, men som sagt det är inte så jag brukar surfa och därför är det ingen prioritet för mig. Det finns andra saker som påverkar min surfupplevelse betydligt mer vilket var vad jag skrev.

Jag började surfa på nätet när Mosaic kom (använde det till annat innan dess) så jag tror jag har provat det mesta och under åren utvecklat ett mönster som passar mig, det har ändrats radikalt då och då, t.ex när flikarna kom, men som sagt en skillnad på 1 sekund är inget särskilt betydelsefullt för mig. Det är trevligt om det gör en stor skillnad för dig på det sätt du arbetar men försök inte övertala mig att det gör det för mig för då idiotförklarar du mig och det är ju inte särskilt snällt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Guds gåva till mänskligheten, Dimx, alla måste göra som jag annars är vi noobs.

" Att lura alla det är lätt, att allting som jag gör är rätt"

Tackar för mig, orkar inte mer nu, i need to :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Guds gåva till mänskligheten, Dimx, alla måste göra som jag annars är vi noobs.

" Att lura alla det är lätt, att allting som jag gör är rätt"

Tackar för mig, orkar inte mer nu, i need to :mellow:

Det enda jag egentligen hänger upp mig lite på är envisa folk som inte vill prova något nytt, utan sitter där fast beslutna att det inte finns något annat alternativ, och att de är jättenöjda med vad de sitter med, utan att ens försökt testa något annat. Testa först, bedöm sen, brukar inte vara helt fel. Man måste inte vara låst till en enda läsare. Det finns flera bra och man kan ha flera samtidigt utan att de kolliderar med varandra.

Men är man envis och inte ens vill testa nåt annat, så är det den personens sak, givetvis.

Inte min förlust.

Så, testa först, säg sen. :)

Och du Mumfie, det kallas ärlighet. DU bedömer vad som är bäst och vad som passar bäst för dig, EFTER det att du gått igenom och testat de olika alternativen.

Citerar dig Mumfie

" Att lura alla det är lätt, att allting som jag gör är rätt"

Du tror inte att du missuppfattat mitt resonemang lite?

Du blir inte lurad, det enda jag vill är att du skall bedöma själv, efter det att du testat alternativen, istället för att låsa dig fast som du gör och ha förutfattade meningar. Testa, så vet du sen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Ja snabbare och smidigare är bra men jag förklarade i inlägget du citerade hur jag arbetar. Jag öppnar oftast länkar i nya flikar som jag växlar över till senare, ibland flera minuter senare. Kan du förklara varför det har stor betydelse för mig om sidan är uppritad efter 2 sekunder eller 1 sekund om jag tittar på den först efter 1 minut?

Det hade varit jättebra om sidan alltid var färdig efter 0,01 sekund i de fall då jag går direkt till den, men som sagt det är inte så jag brukar surfa och därför är det ingen prioritet för mig. Det finns andra saker som påverkar min surfupplevelse betydligt mer vilket var vad jag skrev.

Jag började surfa på nätet när Mosaic kom (använde det till annat innan dess) så jag tror jag har provat det mesta och under åren utvecklat ett mönster som passar mig, det har ändrats radikalt då och då, t.ex när flikarna kom, men som sagt en skillnad på 1 sekund är inget särskilt betydelsefullt för mig. Det är trevligt om det gör en stor skillnad för dig på det sätt du arbetar men försök inte övertala mig att det gör det för mig för då idiotförklarar du mig och det är ju inte särskilt snällt.

Så har jag också suttit många gånger.

Jag behöver ingen snabbare wave editor, och inga nya VST pluggar, som jag jobbar så är detta perfekt.

Tills jag fått testat nåt bättre vill säga. ;)

Ge de andra läsarna en chans vetja, det skadar inte datorn lika lite som de krockar med varandra. Testkör Firefox, Opera och Chrome en tid och se vad du tycker. Du kan ha IE som default läsare och starta nån av de andra när du vill använda dem istället. Lika lätta är de att avinstallera. Importerar alla inställningar och bokmärken från IE utan minsta jobb.

Men, det avgör du själv. :)

Vill du inte test nåt annat, så är det ditt val givetvis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Guds gåva till mänskligheten, Dimx, alla måste göra som jag annars är vi noobs.

" Att lura alla det är lätt, att allting som jag gör är rätt"

Tackar för mig, orkar inte mer nu, i need to :mellow:

Nej, alla måste inte göra som jag!

Jag har mitt unika sätt att jobba som säkert skiljer sig från alla andras sätt att jobba vid datorn. Men var aldrig rädd att testa nåt nytt, vem vet, det kan bli en trevlig överraskning istället. ;):)

För att klargöra hur jag ser på det. Tänk så här Mumfie. :)

Alf - Jo, den där Windows Mediaspelaren är allt bra den.

Sen har Alf använt den i 5 års tid och aldrig ens testat nån annan spelare.............

Då blir bedömningen helt felaktig eftersom Alf inte har något att jämföra med, därför kan han inte säga att WMP är en bra spelare. Bedömningen blir inte värd nåt för någon annan än Alf själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda jag egentligen hänger upp mig lite på är envisa folk som inte vill prova något nytt, utan sitter där fast beslutna att det inte finns något annat alternativ, och att de är jättenöjda med vad de sitter med, utan att ens försökt testa något annat. Testa först, bedöm sen, brukar inte vara helt fel. Man måste inte vara låst till en enda läsare. Det finns flera bra och man kan ha flera samtidigt utan att de kolliderar med varandra.

Men är man envis och inte ens vill testa nåt annat, så är det den personens sak, givetvis.

Det håller jag helt med dig om när det gäller folk som t.ex aldrig testat något annat än Internet Explorer för att det fanns där från början. Men just detta att det går en halv, kanske 1 sekund snabbare känns inte lika revolutionerande som t.ex. att byta mellan två helt olika webbläsare som kan ge helt olika upplevelse och möjligheter.

Som du kan se i min signatur så kör jag redan Firefox (och har gjort sedan den kom) och jag har provat alla andra (de stora) webbläsare och Firefox beta 3 också men använder inte den därför att några av mina addons inte fungerar med den ännu. Jag kommer givetvis att uppgradera så fort de fungerar för att jag vill ha det senaste (oftast bästa) generellt, men inte specifikt för att jag är i behov av just den där hastighetsökningen.

Jag uppmanar också folk att vara nyfikna och prova nya saker, men eftersom du citerade mig tolkade jag det som att du skrev specifikt till mig och då tyckte jag det var lite märkligt eftersom jag i texten du citerade beskrivit exakt varför det inte gör skillnad för just mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Det håller jag helt med dig om när det gäller folk som t.ex aldrig testat något annat än Internet Explorer för att det fanns där från början. Men just detta att det går en halv, kanske 1 sekund snabbare känns inte lika revolutionerande som t.ex. att byta mellan två helt olika webbläsare som kan ge helt olika upplevelse och möjligheter.

Som du kan se i min signatur så kör jag redan Firefox (och har gjort sedan den kom) och jag har provat beta 3 också men använder inte den därför att några av mina addons inte fungerar med den ännu. Jag kommer givetvis att uppgradera så fort de fungerar för att jag vill ha det senaste (oftast bästa) generellt, men inte specifikt för att jag är i behov av just den där hastighetsökningen.

På en del lite tyngre sidor så kan det göra en hel del med en snabb läsare, men på vanliga webbsidor är det väl inte så stor skillnad medger jag. Men ändå det att läsaren svarar direkt gör att det känns tajtare att surfa. Jobbar man med flera flikar öppna och har lite tunga sidor igång så gör det plötsligt väldigt mycket att läsaren är snabb.

Jag väntar också på att en del tillägg skall gå igång. ;):)

Jag kör Opera också eftersom jag använder inverterade färger i FF, så fort jag vill se en sida i normala färger klickar jag igång Opera med ett högerklick bara (så fort det tillägget funkar) :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, alla måste inte göra som jag!

Jag har mitt unika sätt att jobba som säkert skiljer sig från alla andras sätt att jobba vid datorn. Men var aldrig rädd att testa nåt nytt, vem vet, det kan bli en trevlig överraskning istället. ;):)

För att klargöra hur jag ser på det. Tänk så här Mumfie. :)

Alf - Jo, den där Windows Mediaspelaren är allt bra den.

Sen har Alf använt den i 5 års tid och aldrig ens testat nån annan spelare.............

Då blir bedömningen helt felaktig eftersom Alf inte har något att jämföra med, därför kan han inte säga att WMP är en bra spelare. Bedömningen blir inte värd nåt för någon annan än Alf själv.

Nu får du bestämma dig, först är folk idioter som inte vet något sedan är de fegisar som inte törs prova, jag bara undrar vad som ger dig rätten att döma ut resten av sveriges befolkning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Nu får du bestämma dig, först är folk idioter som inte vet något sedan är de fegisar som inte törs prova, jag bara undrar vad som ger dig rätten att döma ut resten av sveriges befolkning.

Men snälla nån, nu får du väl ändå ge dig?

Förstår du nåt av vad jag pratar om?

Först säger du att jag hatar Windows, när jag sänker det påståendet så vill du inte ens läsa tråden.

Säger en del tycker jag..........

Tänk dig hur många som har en dator, men som är ganska ointresserad av själva datorn. För dem är datorn som en tv eller radio. De surfar och skickar mail, mer än så är det inte i många fall. Deras kunskaper om datorer är nästan lika med noll. Såna hjälper jag ofta.

Vad jag menar, om du inte förstått det är att, testa gärna ett alternativ innan du envist håller kvar vid en sak "du tror" är bäst. När du testat alternativen så vet du sen. Du är väl knappast nån noob som inte kan installera en webbläsare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men snälla nån, nu får du väl ändå ge dig?

Förstår du nåt av vad jag pratar om?

Först säger du att jag hatar Windows, när jag sänker det påståendet så vill du inte ens läsa tråden.

Säger en del tycker jag..........

Tänk dig hur många som har en dator, men som är ganska ointresserad av själva datorn. För dem är datorn som en tv eller radio. De surfar och skickar mail, mer än så är det inte i många fall. Deras kunskaper om datorer är nästan lika med noll. Såna hjälper jag ofta.

Vad jag menar, om du inte förstått det är att, testa gärna ett alternativ innan du envist håller kvar vid en sak "du tror" är bäst. När du testat alternativen så vet du sen. Du är väl knappast nån noob som inte kan installera en webbläsare?

Nej verkligen inte, och det handlar inte om mig eller vad jag använder eller hur jag använder det.

Tro mig, jag har stött på många härliga kunder. En farbror sa till mig en gång att det här med internet var så fruktansvärt överskattat. Det var ju alltid samma sida som kom upp. Inget nytt som händer. :D

Så då förstod man ju direkt att här var det bara att installera firefox och total commander så var problemet löst. ;)

Det jag stör mig på är att det låter hela tiden som att du generaliserar och dömer folk som du inte vet något om.

Hatar windows sa jag väl aldrig men du sa något i stil med att alla ms produkter bara är virusmagneter.

Ha dé

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Nej verkligen inte, och det handlar inte om mig eller vad jag använder eller hur jag använder det.

Tro mig, jag har stött på många härliga kunder. En farbror sa till mig en gång att det här med internet var så fruktansvärt överskattat. Det var ju alltid samma sida som kom upp. Inget nytt som händer. :D

Så då förstod man ju direkt att här var det bara att installera firefox och total commander så var problemet löst. ;)

Det jag stör mig på är att det låter hela tiden som att du generaliserar och dömer folk som du inte vet något om.

Hatar windows sa jag väl aldrig men du sa något i stil med att alla ms produkter bara är virusmagneter.

Ha dé

Många av MS produkter ÄR virusmagneter mycket pga att så många använder dem. Att skicka trojaner genom MSN Live är mer poppis än i något annat motsvarande program. Tro mig, jag dömer inte ut något som inte förtjänar det, oavsett vem som gjort programmet eller tjänsten. Jag berömde Skydrive ganska rejält i en tråd, XP har jag lovordat en hel del. IE är en annan femma. Har använt Firefox i cirka 4 år nu och är van vid alla tillägg, därför hittar jag ingen ersättning.

När det gäller folk och datorer så har jag inget emot att man är okunnig nybörjare och använder program som kanske inte är sådär jättetoppen.

Men........

Det jag har emot är folk som kan, men vägrar att ens testa något annat, och sedan säger hur otroligt bra det är som de använder. Man skall ge alla program en rättvis chans innan man bestämmer sig för vilket som passar en bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många av MS produkter ÄR virusmagneter mycket pga att så många använder dem. Att skicka trojaner genom MSN Live är mer poppis än i något annat motsvarande program. Tro mig, jag dömer inte ut något som inte förtjänar det, oavsett vem som gjort programmet eller tjänsten. Jag berömde Skydrive ganska rejält i en tråd, XP har jag lovordat en hel del. IE är en annan femma. Har använt Firefox i cirka 4 år nu och är van vid alla tillägg, därför hittar jag ingen ersättning.

När det gäller folk och datorer så har jag inget emot att man är okunnig nybörjare och använder program som kanske inte är sådär jättetoppen.

Men........

Det jag har emot är folk som kan, men vägrar att ens testa något annat, och sedan säger hur otroligt bra det är som de använder. Man skall ge alla program en rättvis chans innan man bestämmer sig för vilket som passar en bäst.

Bra då är vi överens.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
En sak till bara, en produkt behöver inte vara skit bara för att det kanske finns något som är bättre :D

Nu är jag nöjd.

Då lägger jag till.

Det beror på "hur" mycket bättre alternativet är förstås.

Inget är bättre än vad man jämför med. Annars hade vi suttit med Win 3.11 idag och tyckt, wow, vilket bra OS. :D

Okey, Win 3.11 kanske inte är nåt OS men du förstår poängen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...