Gå till innehåll

ZX-Spectrum


Sunshine

Recommended Posts

Citat:mumfie. Jag var med när alla datorerna kom och det där med data var något nytt och spännande.

Någon som minns ZX-80, ZX81? Atom Acorn mf......? <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Någon som minns ZX-80, ZX81? Atom Acorn mf......? <_<

Jajamensan, jag minns till och med ZX-80 som först bara fanns som byggsats från Josty Kit. Sen när Beckman tog över så slapp man bygga sin egen ZX-80. ZX-81 var uppföljaren det.

Retro är något jag verkligen kan.

Vill du ha tips på retro, var man kan ladda ned, vilka emulatorer man bör använda, fråga bara. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jajamensan, jag minns till och med ZX-80 som först bara fanns som byggsats från Josty Kit. Sen när Beckman tog över så slapp man bygga sin egen ZX-80. ZX-81 var uppföljaren det.

Retro är något jag verkligen kan.

Oki! Så var det ju! Länge sedan. Jag gillade sedan Spectrum som kom med färg!

Emulatorer har jag så det räcker i 100 år framöver!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Oki! Så var det ju! Länge sedan. Jag gillade sedan Spectrum som kom med färg!

Emulatorer har jag så det räcker i 100 år framöver!

Starta bara en retrotråd om du vill snacka gamla spel och datorer, och kanske lite datorhistoria så fyller jag på med en massa saker du knappast väntat dig att hitta på nätet.

Gillar du spectrum skall du in på World of Spectrum, deras FTP är rena drömmen med inscannade datatidningar från 1981 och framåt. På en rysk FTP laddade jag ned över 10 Gig med Spectrum material.

Gäller det spectrum skall du använda.

ZX-Spin eller Spectaculator.

RZX Archive är värt ett besök också.

Kanske Malou, Stenis eller Mickelina kan dela den här tråden och göra en retrotråd av den i cafet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta bara en retrotråd om du vill snacka gamla spel och datorer, och kanske lite datorhistoria så fyller jag på med en massa saker du knappast väntat dig att hitta på nätet.

Gillar du spectrum skall du in på World of Spectrum, deras FTP är rena drömmen med inscannade datatidningar från 1981 och framåt. På en rysk FTP laddade jag ned över 10 Gig med Spectrum material.

Gäller det spectrum skall du använda.

ZX-Spin eller Spectaculator.

RZX Archive är värt ett besök också.

Kanske Malou, Stenis eller Mickelina kan dela den här tråden och göra en retrotråd av den i cafet?

Oki! Spectrum Zx81 var den som jag fastnade för, totalt. Minns ett spel som hette något i stilen Knigt????. Skulle springa i labyrinter utan att fastna på pinnar o.dyl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Oki! Spectrum Zx81 var den som jag fastnade för, totalt. Minns ett spel som hette något i stilen Knigt????. Skulle springa i labyrinter utan att fastna på pinnar o.dyl.

ZX-Spectrum fanns i 16 och 48K versioner först, sen kom en + modell och 128'an. Sen tog Amstrad över och släppte Spectrum +2 och +3. I Ryssland fanns Pentagon modellen. Spelet du menar heter Knight Lore och gjordes av Ultimate Play The Game (bröderna stamper), som senare bytte namn till Rare och jobbade för Nintendo. (de som gjorde DK Country mf spel åt Nintendo med sin revolutionerande ACM teknik, komprimerad raytracing grafik som rymdes på en snes kasssett))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
ZX-Spectrum fanns i 16 och 48K versioner först, sen kom en + modell och 128'an. Sen tog Amstrad över och släppte Spectrum +2 och +3. I Ryssland fanns Pentagon modellen. Spelet du menar heter Knight Lore och gjordes av Ultimate Play The Game (bröderna stamper), som senare bytte namn till Rare och jobbade för Nintendo. (de som gjorde DK Country mf spel åt Nintendo med sin revolutionerande ACM teknik, komprimerad raytracing grafik som rymdes på en snes kasssett))

Kolla in min lilla Spectrumtråd får du se.

http://puppylinux.myfreeforum.org/Sinclair...__about368.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ZX-Spectrum fanns i 16 och 48K versioner först, sen kom en + modell och 128'an. Sen tog Amstrad över och släppte Spectrum +2 och +3. I Ryssland fanns Pentagon modellen. Spelet du menar heter Knight Lore och gjordes av Ultimate Play The Game (bröderna stamper), som senare bytte namn till Rare och jobbade för Nintendo. (de som gjorde DK Country mf spel åt Nintendo med sin revolutionerande ACM teknik, komprimerad raytracing grafik som rymdes på en snes kasssett))

Knight Lore, YES, YES, YES, so it was!!!! THANK´S... I´ll remember it now....... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Knight Lore, YES, YES, YES, so it was!!!! THAN`KS... I´ll remember it now....... :D

En av de första 3-D isometriska spelen som det kom så många av till Spectrum. Ultimate släppte flera som blev klassiska. Alien 8, Gunfright mf.

Retro är fruktansvärt kul. ;)

Vi får hoppas att moderatorerna eller Stenis kan dela på tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
En av de första 3-D isometriska spelen som det kom så många av till Spectrum. Ultimate släppte flera som blev klassiska. Alien 8, Gunfright mf.

Retro är fruktansvärt kul. ;)

Vi får hoppas att moderatorerna eller Stenis kan dela på tråden.

Här kan ni gå in och ladda nostalgi.

Men tänk på att man får högst ladda 5 sessions i taget.

Är det inscannade tidningssidor så får man högst ladda 1024 per dygn. Allt annat får man ladda dubbelt av, dvs 2048 st, per dygn.

ftp.worldofspectrum.org

Mata in denna i webbläsaren eller ännu hellre en ftp klient.

Huvudadressen hit är.

http://www.worldofspectrum.org/

Kommer fler länkar sen till retro. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kan ni gå in och ladda nostalgi.

Men tänk på att man får högst ladda 5 sessions i taget.

Är det inscannade tidningssidor så får man högst ladda 1024 per dygn. Allt annat får man ladda dubbelt av, dvs 2048 st, per dygn.

ftp.worldofspectrum.org

Mata in denna i webbläsaren eller ännu hellre en ftp klient.

Huvudadressen hit är.

http://www.worldofspectrum.org/

Kommer fler länkar sen till retro. ;)

Gick in på sidan! Gissa om man får kalla kårar när man ser Spectrumen? Det är nostalgi, mina vänner!!!!! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Gick in på sidan! Gissa om man får kalla kårar när man ser Spectrumen? Det är nostalgi, mina vänner!!!!! :)

Postar lite mer nostalgi sen. Retro är klart kul. :)

Nu skall jag ta ett break och få nåt i mig. Önskar en trevlig kväll till alla i forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...