Gå till innehåll

Lägga till ytterligare ett sökalternativ utöver "Sök överallt" och "Sök på Internet"?


Grooge

Recommended Posts

(HKEY_CURRENT_USER\Software\ Microsoft\Windows\CurrentVersion\ Policies\Explorer\SearchExtensions) Nycklarna (Explorer) och (SearchExtensions) finns inte, någon som kan förklara detta för mig är aningen förvirrad.

post-4591-1237864303_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste erkänna att jag är lika förvirrad som dig just nu! När detta tips testades och skrevs fanns dom berörda nycklarna och värdena på sin plats.... åtminstone på testsystemet (minns inte vilken Vistaversion). När jag nu kontrollerar på ett nytt orört Vista Home Premium, kan jag bara konstatera att det är som du säger... dom finns inte! Skall försöka undersöka detta lite mer ingående, men under tiden kan du lägga till dom saknade nycklarna och värdena med följande registertillägg! Tillverka själv eller ladda ner min bifogade! Om du vill kan du skriva in Sökmotorns namn och adress, direkt i registerfilen, emellan dom 2 citationstecknen vid värdena "InternetExtensionName" och "InternetExtensionAction"! Då slipper du ändra manuellt i registret!

StartmenuSearchExtension.reg

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\Explorer]

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\Explorer\SearchExtensions]
"InternetExtensionAction"=""
"InternetExtensionName"=""

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack nycklar och värden är på plats, men var hittar jag adresserna till sökmotorerna, om jag går till wikipedia tillexempel så ser adressfältet i IE8 inte alls ut som i guiden är det bara att kopiera den ändå eller ? En annan fråga borde det inte i regedit finnas värden för Live search fältet längst upp till höger i IE8 och skulle man då inte kunna kopiera dom och flytta dom till platsen för sökfältet i start menyn och därmed få samma funktioner i startmenyn som i IE8 ? Är nybörjare på detta så jag kanske ställer korkade frågor men det hoppas jag du står ut med. Tacksam för detta forum och dess exellenta hjälpgivare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack nycklar och värden är på plats, men var hittar jag adresserna till sökmotorerna, om jag går till wikipedia tillexempel så ser adressfältet i IE8 inte alls ut som i guiden är det bara att kopiera den ändå eller ? En annan fråga borde det inte i regedit finnas värden för Live search fältet längst upp till höger i IE8 och skulle man då inte kunna kopiera dom och flytta dom till platsen för sökfältet i start menyn och därmed få samma funktioner i startmenyn som i IE8 ? Är nybörjare på detta så jag kanske ställer korkade frågor men det hoppas jag du står ut med. Tacksam för detta forum och dess exellenta hjälpgivare.

Det var mycket på en gång, men skall se om jag kan reda ut det! ;)

För att få rätt sökadress för en sökmotor kan vi ta wikipedia.se som exempel... principen är sedan densamma för vilken sökleverantör du än vill ha!

1. Surfa alltså in på http://sv.wikipedia.org/wiki/Portal:Huvudsida och lokalisera sökrutan "Hitta artiklar" uppe till höger!

2. Skriv in TEST med enbart versaler och tryck på "Sök"

3. I adressfältet på sidan du kommer till, hittar du nu den adress som skall användas till din sökmotor! I detta fallet med wikipedia.se blir det alltså:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Special:S%C3%B6k?search=TEST&fulltext=S%C3%B6k

...följt av %w om du vill ha den i startmenyns sök! Adressen är annars densamma som du kan använda för att lägga till wikipedia.se som ny sökleverantör i Internet Explorer!

För att hitta dina sökleverantörer i Internet Explorer, får du navigera till registernyckeln:

HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Internet Explorer\SearchScopes

...där ligger varje sökleverantör som en undernyckel till SearchScopes!

Vill du ha mer att bita i så kan du kika på tipset om hur man säkerhetskopierar sina mödosamt konfade sökleverantörer i Internet Explorer! ;)

http://www.tipsomvista.se/internet-explore...t-explorer.html

Edit:

Tipset om säkerhetskopiering är visserligen skrivet för IE7, men funkar lika bra i 8:an!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Adressen fungerade inte men efter lite testande så fick jag denna att fungera (http://sv.wikipedia.org/wiki/%w) Nu till nästa undran hur lägger jag till fler sökmotorer har försökt och trixat lite men lyckas inte, tacksam om du lägger lite ytterligare tid på mig!!!!

Konstigt... jag har själv wikipedia.se med just den adressen ibland mina sökleverantörer i Internet Explorer.

I startmenyn kan du inte lägga till mer än 1 extra sökleverantör, men i Internet Explorer kan du ha hur många du vill! Om det var det du undrade över så lägger du till fler genom att klicka på den lilla pilen i sökfältet och välja "Hitta fler sökleverantörer"! Sen skiljer det sig mellan IE 7 och 8, men jag misstänker att du kör med 8:an och då klickar du vidare på "Skapa en egen leverantör", där får du klara instruktioner! Samma förfarande gäller i IE7 men det ser lite annorlunda ut där!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstigt... jag har själv wikipedia.se med just den adressen ibland mina sökleverantörer i Internet Explorer.

I startmenyn kan du inte lägga till mer än 1 extra sökleverantör, men i Internet Explorer kan du ha hur många du vill! Om det var det du undrade över så lägger du till fler genom att klicka på den lilla pilen i sökfältet och välja "Hitta fler sökleverantörer"! Sen skiljer det sig mellan IE 7 och 8, men jag misstänker att du kör med 8:an och då klickar du vidare på "Skapa en egen leverantör", där får du klara instruktioner! Samma förfarande gäller i IE7 men det ser lite annorlunda ut där!

Återigen tack för en suverän hjälp i ett suveränt forum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...