Gå till innehåll

Säker borttagning av äldre Java-versioner?


zen-TAO

Recommended Posts

Hej.

Vet inte om detta ämne redan finns, men det var brådskande så jag skapade denna ändå.

När Java släpper uppdateringar, så finns ju alltid alla de gamla kvar (dvs de avinstalleras inte, som med så många andra program) och kan man ta bort de äldre versionerna utan risk?

Tacksam för ett snabbt svar om det går.

MVH

zentao

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Vet inte om detta ämne redan finns, men det var brådskande så jag skapade denna ändå.

När Java släpper uppdateringar, så finns ju alltid alla de gamla kvar (dvs de avinstalleras inte, som med så många andra program) och kan man ta bort de äldre versionerna utan risk?

Tacksam för ett snabbt svar om det går.

MVH

zentao

Hej zen-TAO!

Du ska ta bort de gamla Java-uppdateringar, även rester från hårddisken, annars kan dom bli till riskfaktor för din dator.

//Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat (vajlent @ March 25, 2009, 07:41) *

Tycker det är bra med auto-update funktionen, men värdelöst att den bara plockar hem en ny version & inte tar bort den gamla innan.

Men det gör den ju nu smile.gif

Här funkar inte ens auto-uppdate och oftast när man vet, att en nu uppdatering har faktiskt kommit och försöker uppdatera inom programmet får man till svar att det inte finns nya uppdateringar :o

//Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Not for me!?

Hm, installerade Uppdatering 13 i en dator som tidigare hade 12 (ingen Java i min, dock ;)), och efter det fanns endast 13…

Här funkar inte ens auto-uppdate och oftast när man vet, att en nu uppdatering har faktiskt kommit och försöker uppdatera inom programmet får man till svar att det inte finns nya uppdateringar :o

//Mickilina

Uppdateringsfunktionen sade att den senaste var installerad, fastän det var 12, och 13 fanns att hämta, så uppdateringsfunktionen får det allt uppdatera. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan inte låta bli att undra hur många som egentligen använder Javan....! Själv har jag suttit vid datorn "ett helt liv" utan att någonsin känna ett tvingande behov av Java... att jag ser den som en stor säkerhetsrisk är väl ingen hemlighet vid det här laget. ;)

Ny varningar i går senast!

http://www.idg.se/2.1085/1.220005/sun-varn...ava-sarbarheter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan inte låta bli att undra hur många som egentligen använder Javan....! Själv har jag suttit vid datorn "ett helt liv" utan att någonsin känna ett tvingande behov av Java... att jag ser den som en stor säkerhetsrisk är väl ingen hemlighet vid det här laget. ;)

Ny varningar i går senast!

http://www.idg.se/2.1085/1.220005/sun-varn...ava-sarbarheter

De som använder BankID…

Men oftast är nog förklaringen den som syns i bilderna… Man kan säga nej, och surfa vidare utan Java. ;)

post-7701-1237968045_thumb.png

post-7701-1237968055_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De som använder BankID

Men oftast är nog förklaringen den som syns i bilderna Man kan säga nej, och surfa vidare utan Java. ;)

Jo, förklaringen till hur Java kom in i datorn, köper jag! Men som du säger... den behövs inte! Ger mig tusan på att 90% av alla installerade Java skulle kunna avinstalleras omedelbart!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, förklaringen till hur Java kom in i datorn, köper jag! Men som du säger... den behövs inte! Ger mig tusan på att 90% av alla installerade Java skulle kunna avinstalleras omedelbart!

Japp, testa t.ex. www3.teknikmagasinet.se Där får man en uppmaning att installera Java. Säg nej och kör vidare… Inga problem. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det händer någon enstaka gång att jag blir sugen på att testa något program, och upptäcker att det krävs Java! Dessa program har hittills inte varit några problem att avstå ifrån och istället leta upp någon ersättning, om det har känts viktigt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man nu ska ha det på datorn.

Java uppdaterar sig själv och gamla versioner tas då bort, hur enkelt som helst, så det är bara att låta det sköta sig självt. Börjar man krångla med att försöka uppdatera manuellt, så blir det oftast strul. Så låt programmet vara kvar i HKLM/Run och uppdatera automatiskt.

Det funkar på dom datorer jag har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som utvecklare har man, bland andra, två val att göra; antignen jobbar man i Java (eller motsvarigheten .NET) och lämnar då över säkerhetsprogrammeringen till Sun (eller Microsoft). Eller så väljer man att köra på för egen hand i C eller C++ (eller andra lågnivåspråk).

Har man koll på vad man gör är nog ändå C++ "säkrare" än Java, eftersom du själv bestämmer vilka misstag du gör. Använder du Java kan du inte göra några säkerhetsmissar, men å andra sidan lämnar du ansvaret att sköta det till Sun, vilka uppenbarligen misslyckas rätt ofta.

Säkerhetsproblem i Java eller .NET rör ju alla program som är gjorda i .NET eller Java, så det kan ju bli rätt allvarliga problem. Dock tycker jag att dom flesta rapporter om säkerhetsmissar är så uppblåsta att det är fjantigt, ofta är dom helt orimliga också.

Det är lite som att dom varnar för att man kan ramla på en torr gata och slå ut hjärnan och dö direkt, vilket är sant i teorin, men ingen går omkring med hjälm för det. Det är helt enkelt ett väldigt ovesäntligt problem.

Men åter till ämnet; ja det är inga problem att ta bort gamla versioner av Java, utan kan faktiskt vara bra. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som utvecklare har man, bland andra, två val att göra; antignen jobbar man i Java (eller motsvarigheten .NET) och lämnar då över säkerhetsprogrammeringen till Sun (eller Microsoft). Eller så väljer man att köra på för egen hand i C eller C++ (eller andra lågnivåspråk).

Hm, då kan man undra varför BankID använder Java, medan Nordeas e-legitimation inte gör det. Båda använder Nexus Personal. :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fan asså nu blev jag osäker.

När jag tänker på det så är nog Java och .NET rätt säkra iallafall. Alltså jag lämnar tråden ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...