Gå till innehåll

Hetskampanjen mot fildelningen


e-son

Recommended Posts

Ett hårresande exempel på dom rena lögner som används i antipiraternas hetskampanj....

http://www.idg.se/2.1085/1.220056/darfor-g...fildelningsmiss

...och det är bara ETT exempel! Det belyser också mina tidigare påståenden om gammelmedias brist på objektivitet och verklighetsförankring när man springer lobbyisternas ärenden!

Man kan ha vilka åsikter man vill om fildelning i allmänhet, och illegal fildelning i synnerhet (vilket är 2 vitt skilda saker), men rätt skall vara rätt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det är den ökända Liza Marklund där (som vanligt) farar med osanning kan knappast förvåna någon.

Förövrigt läste jag i morse på danska ComOn att Metallicas Lars Ulrich med band kommer att fimpa skivbolaget när deras kontrakt löper ut och vill som flera andra stora namn nu gå egna väger, bland annat genom spel som "Guitar Hero" och annars själv stå för försäljningen av sin musik

Lars Ulrich har bytt fot får man säga med tanke på att samma Lars var en av de ledande i drevet mot Napstar på sin tid, tja när fanden blir gammal går han i kloster ;-)

http://www.comon.dk/news/lars.ulrich.i.spi...aber_40245.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det är den ökända Liza Marklund där (som vanligt) farar med osanning kan knappast förvåna någon.

Nej, har man blivit mångmiljonär på att fabulera offentligt OCH är i total avsaknad av insiktsförmåga, så tycker man säkert att det är en god idé att använda sig av samma koncept överallt, i alla lägen...!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte klokt att sådana saker får skrivas ogranskat i gammelmedia. Hur ska det gå när regeringen har totalförbjudit bloggande? Vilka ska då informera om sådana missar?

Tycker det är bra att Metallica tar det steget, hoppas fler och fler hänger på samt att kommande artister vågar försöka på egen hand istället för att sälja sig till industrin för att få in lite snabba pengar. Men det är ju knappast av ideologiska skäl Metallica gör det, de var väl bland de första som valde att inte vara med på Spotify för att de ansåg sig tjäna för lite på det, OM jag är korrekt underrättad.

om dom vill stoppa fildelning av illigala saker så gör så att en CD eller DVD inte gåt att copygera.. Enkelt! så stoppar man illigala saker!

OK morno, du går från klarhet till klarhet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag menar att när man har laggt in media eller nåt program i en CD eller DVD så kan man änkelt göra en .iso av det som man bränner till en annan CD eller DVD.. om man kan stoppa så maninte kan göra en .iso av det så är allt löst.. eller inte allt men innom spel är det ju det inte media i media är allt du behöver WMP..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag menar att när man har laggt in media eller nåt program i en CD eller DVD så kan man änkelt göra en .iso av det som man bränner till en annan CD eller DVD.. om man kan stoppa så maninte kan göra en .iso av det så är allt löst.. eller inte allt men innom spel är det ju det inte media i media är allt du behöver WMP..

Kopieringsskydd fungerar bara så länge användaren inte vet hur det skall kringgås… Finns på vissa CD (som dock ej uppfyller CDDA-standard), DVD, HD-DVD, Blu-Ray Disc. Att massdistribuera information på skivor hör dock förra millenniet till… ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

morno de flesta är nog vid detta laget införstådda med att det inte går att stoppa kopiering. Man kan spendera många år och miljarder på ett utveckla ett skydd och en kort stund senare är det någon som hittat på ett sätt att kringå det. Det enda sättet att minska piratkopiering är att förändra marknaden så att det helt enkelt inte är särskilt intressant att välja piratkopior längre. Två sätt att göra det på är

1. Utveckla bra prisvärda tjänster.

2. Inför dödsstraff på piratkopiering.

Nu har man valt att arbeta mot alternativ 2 som ett första försök. Vi får väl se om det funkar, annars får man väl i värsta fall välja det mer invecklade och besvärliga alternativ 1.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

morno de flesta är nog vid detta laget införstådda med att det inte går att stoppa kopiering. Man kan spendera många år och miljarder på ett utveckla ett skydd och en kort stund senare är det någon som hittat på ett sätt att kringå det. Det enda sättet att minska piratkopiering är att förändra marknaden så att det helt enkelt inte är särskilt intressant att välja piratkopior längre. Två sätt att göra det på är

1. Utveckla bra prisvärda tjänster.

2. Inför dödsstraff på piratkopiering.

Nu har man valt att arbeta mot alternativ 2 som ett första försök. Vi får väl se om det funkar, annars får man väl i värsta fall välja det mer invecklade och besvärliga alternativ 1.

Sundare inställning får man nog leta efter... För visst är det precis det allt handlar om i slutändan? Att sätta priser som motsvarar varan man köper.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eller mitt alternativ SÄTT LÖSEN SKYDDAT på torrents om inte det gåt gör så den låser sig till Macen om han/hon inte har kört programmet änn så ska den ävenså vara låst vid mac adressen..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eller mitt alternativ SÄTT LÖSEN SKYDDAT på torrents om inte det gåt gör så den låser sig till Macen om han/hon inte har kört programmet änn så ska den ävenså vara låst vid mac adressen..

Ehhh... tror du verkligen folk som lägger upp torrents har för avsikt att lösenordskydda dem för att hindra piratkopiering? Eller hur menar du? Utveckla gärna närmare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eller mitt alternativ SÄTT LÖSEN SKYDDAT på torrents om inte det gåt gör så den låser sig till Macen om han/hon inte har kört programmet änn så ska den ävenså vara låst vid mac adressen..

Jag förstår inte vad du menar. Varför skall en torrent vara låst till en macadress? Hur ska man då kunna fildela?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte klokt att sådana saker får skrivas ogranskat i gammelmedia. Hur ska det gå när regeringen har totalförbjudit bloggande? Vilka ska då informera om sådana missar?

Nu var det kanske inte någon "miss" i vanlig bemärkelse, utan en klar och tydlig strategi från anti-nissarnas sida, att det är helt okey att ljuga och mörka hur mycket som helst för att nå målet! Den enda "missen" i det här fallet, är att dom för en gångs skull blev tagna med byxorna nere, så att säga!

Förövrigt vill jag påminna om att tråden handlar om "anti-kampanjen"... inte om fildelningstekniker eller kopieringsskydd!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Jag skrev på ett annat forum att de som kommer på såna här idiotlagar och andra (precis lika dumma) personer som uttalar sig utan att ens vara instatta i hur fildelning fungerar, passar bättre att vika kartonger på närmsta Samhall.

Om nu inte detta skulle te sig FÖR komplicerat för dem förstås.

När kommer lägren för oliktänkande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samhall e en skitfin instutition :P förövrigt hörde jag någon säga "dödsstraff" och då blev deta ämne genast intresantare.. vore kanske lika best att införa licens för att få köpa dator oxå :) så man får gå en treveckors kurs där man får titta på slaktscheman över gammla 486:or och svara på vad de olika delarna heter och om dom är goda att äta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samhall e en skitfin instutition :P förövrigt hörde jag någon säga "dödsstraff" och då blev deta ämne genast intresantare.. vore kanske lika best att införa licens för att få köpa dator oxå :) så man får gå en treveckors kurs där man får titta på slaktscheman över gammla 486:or och svara på vad de olika delarna heter och om dom är goda att äta...

Man betalar redan licens för att få använda dator... i dag ingår datorer som motivation att kräva dig på tv-licens.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man betalar redan licens för att få använda dator... i dag ingår datorer som motivation att kräva dig på tv-licens.

Mange

Haha men det har dom ju inte mycket för.. vem skulle säga till radiotjänst att -ja jo ok järnspikars oxå, där fick ni mig jag har både tv och dator.. vill ni komma in och kolla?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag menar att Tottent filen låser sig till macen asså den som har laddat ner torrent filen.. torrent filen innehåller bara info vart ifrån torrent programmet ska hämta infon som finns i torrent filen.. om den blir låst till en Mac adress så kan asså folk inte spida den privat tl.x till en kompis "Detta är en bra Torrent Ladda ner" jag tycker staten ska ta över all torrent sidor som tl.x TPB och koda det så man behöver köpa en "kod" för att kulla ta hem torrenten.. fattar all nu? eller ska jag göra en Guide hur jag tänker?

Samhall har jag sommarjobbat på ingen trevlig miljö.. iallafall inte i strömstad..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag menar att Tottent filen låser sig till macen asså den som har laddat ner torrent filen.. torrent filen innehåller bara info vart ifrån torrent programmet ska hämta infon som finns i torrent filen.. om den blir låst till en Mac adress så kan asså folk inte spida den privat tl.x till en kompis "Detta är en bra Torrent Ladda ner" jag tycker staten ska ta över all torrent sidor som tl.x TPB och koda det så man behöver köpa en "kod" för att kulla ta hem torrenten.. fattar all nu? eller ska jag göra en Guide hur jag tänker?

Samhall har jag sommarjobbat på ingen trevlig miljö.. iallafall inte i strömstad..

Ååå strömstad mmmm koster mmm sprit mmm fler norrmänn än svenskar mmm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
jag menar att Tottent filen låser sig till macen asså den som har laddat ner torrent filen.. torrent filen innehåller bara info vart ifrån torrent programmet ska hämta infon som finns i torrent filen.. om den blir låst till en Mac adress så kan asså folk inte spida den privat tl.x till en kompis "Detta är en bra Torrent Ladda ner" jag tycker staten ska ta över all torrent sidor som tl.x TPB och koda det så man behöver köpa en "kod" för att kulla ta hem torrenten.. fattar all nu? eller ska jag göra en Guide hur jag tänker?

Samhall har jag sommarjobbat på ingen trevlig miljö.. iallafall inte i strömstad..

Ju mindre staten lägger sig i, desto bättre.

Titta bara på utvecklingen, nu vill engelska myndigheter bevaka alla på Facebook.

Vi går mot ett kontrollsamhälle, tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...