Gå till innehåll

IE säkrare än räven


si3rra

Recommended Posts

Gissa om det kommer bli ramaskri nu, oj oj oj.

Nu är det väl dags att kasta ut räven till webbläsare (FF) iaf.

http://www.idg.se/2.1085/1.220121/explorer...-for-anvandaren

Ie8 blockerar mera än dubbelt så mycket skadlig kod som Firefox

IE8 (69%)

Firefox (30%)

Så min rekommendation till alla Installera ie8 och surfa säkrare!

(undra hur många firefox anhängade detta kan provocera)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det viktigaste är nog inte vilken webbläsare man har utan att man har en uppdaterad webbläsare.

Och använder sig av sunt förnuft, typ inte bara klickar på blinkande gif bilder som berättar att man vunnit något för att man minsann är besökare nr 1000000 :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som vanligt används missvisande rubriker:

Citat:

Sajterna som webbläsarna testades på var sajter som använder så kallad social engineering för att lura användaren att ladda ner skadlig kod.

Detta har inget med webbläsarens säkerhet att göra, detta har med hur mycket webbläsaren hjälper till att varna för bedrägerisidor a.k.a phishing, där kan IE8 mycket väl ligga bra till, men det har ändå inte med direkt säkerhet att göra. Detta är bara sidor som lurar användaren att ladda ner saker, inte sidor som direkt penetrerar webbläsaren och exekverar vad man vill.

Chrome som anses är vara bland de säkraste webbläsarna vi har idag fick ynka 16% vilket ännu mer bevisar mitt påstående.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det viktigaste är nog inte vilken webbläsare man har utan att man har en uppdaterad webbläsare.

Och använder sig av sunt förnuft, typ inte bara klickar på blinkande gif bilder som berättar att man vunnit något för att man minsann är besökare nr 1000000 :)

Fast detta är egentligen två saker: säkerhetshål samt phishingskydd.

Det viktigaste är nog inte vilken webbläsare man har utan att man har en uppdaterad webbläsare.

Fixar säkerhetshål.

Och använder sig av sunt förnuft, typ inte bara klickar på blinkande gif bilder som berättar att man vunnit något för att man minsann är besökare nr 1000000 :)

Är inte ett problem med en säker läsare, dock kan man luras skriva in privata uppgifter, phishing.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge det är Micro$oft som betalar för testet så ger jag inte ett dugg för testet. Ett oberoende test vore mycket trovärdigare. Och visst kan det förvisso stämma att IE är säker. Något ska den väl iallafall vara bra på....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha jag kunde inte ens ladda sidan med artikeln. Antagligen Firefox som spärrade desinformerande webbsidor. :D Efter ihärdigt hamrande lyckades jag till slut ta mig in, det var inte värt besväret.

si3rra Firefox förkortas Fx.

Så länge det är Micro$oft som betalar för testet så ger jag inte ett dugg för testet. Ett oberoende test vore mycket trovärdigare.

Det står ju klart och tydligt "Testet utfördes på beställning av Microsoft men Rick Moy på NSS Labs försäkrar att det inte hade något att göra med testresultaten." så testet måste gå att lita på. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...