Gå till innehåll

Valet av 32-bitars kontra 64-bitars


perbear

Recommended Posts

Jag funderar på att våga mig att testa 64bitars operativ på någon av mina datorer som klarar av det. Men då dyker det ju upp lite frågor runt omkring det här.

1. Hur fungerar det om man har dual boot på en dator - måste bägge operativen ha 32 bitars eller 64 bitars eller kan man blanda hej vilt?

2. Hur fungerar det med program? Fungerar de rakt av eller måste det vara speciella 64-bitars versioner?

3. Om det går att köra 32-bitars program i 64-bitarsoperativ påverkas då operativets hastighet när man kör ett program som inte är optimalt i förhållande till operativet? (Har helt glömt bort vad man sa i samband med övergången från 16-bitars till 32-bitars, det här är ju samma sak)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag funderar på att våga mig att testa 64bitars operativ på någon av mina datorer som klarar av det. Men då dyker det ju upp lite frågor runt omkring det här.

1. Hur fungerar det om man har dual boot på en dator - måste bägge operativen ha 32 bitars eller 64 bitars eller kan man blanda hej vilt?

2. Hur fungerar det med program? Fungerar de rakt av eller måste det vara speciella 64-bitars versioner?

3. Om det går att köra 32-bitars program i 64-bitarsoperativ påverkas då operativets hastighet när man kör ett program som inte är optimalt i förhållande till operativet? (Har helt glömt bort vad man sa i samband med övergången från 16-bitars till 32-bitars, det här är ju samma sak)

Tjena. Ok du vill testa 64 bits OS, jag själv kör Vista Home Premium x64 ;)

1. Det går att köra både 32 bitars och 64 bitars operativsystem på samma dator. Det enda är att har du en 32 bits processor så kan du inte installera 64 bits OS alls. Men ja, det ska gå att köra bägge systemen som dual-boot.

2. Alla program till 32 dvs småprogram/nyttoprogram & verktyg funkar klockrent i 64 bitars miljö. Jag har aldrig några problem.

Bara det att anti-virus och Internet Security paket måste som regel vara 64.

3. Va en klurig fråga... förstog inte riktigt hur du menar? Operativsystemet vad jag vet går vel inte slöare för att man kör ett 32 program i 64, borde snarare gå snabbare :) Men 64 bits programmen borde gå effektivare o så i sin egna miljö då det är skrivet och som sagt antagligen optimerat till 64 bitars miljön.

Det ända som är viktigt att det måste vara 64 bitars drivrutiner då till graffe, moderkort osv då de är så systemnära att de inte fungerar att installera i 32 eller köra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3. Ett 32-bitarsprogram i ett 64-bitarsoperativsystem körs lika snabbt som om det skulle köras i ett 32-bitarsoperativsystem. Alltså ingen prestandaförlust.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...