Gå till innehåll

Recommended Posts

Min dator verkar vara i stora behov utav just HLR.

Datorn klagar på för litet virituellt minne bland annat. [Vad nu det är..]

Och diskarna verkar vara fulla med "skit".

Och min syster klagar på att jag skickar henne virus.

Finns det alternativ till formatering då jag skulle vilja ha kvar mina GB med musik?

Kan jag installera ett nytt antivirusprogram som eventuellt upptäcker de virus och annat som mitt nuvarande inte registrerar?

Hur stora risker tar man om man går ut på internet utan antivirusprogram?

Finns det sätt att radera spel och andra program Totalt så man slipper ha rester kvar på diskarna?

Förutom regelbunden diskrensning och defragmentering, kan man göra mer för att underhålla?

Är ramuppgraderingar bortkastade på en gammal burk?

Min sammanfattade fråga är: Kan man ge en minimal smula liv i en 10+ år gammal trotjänare som i mina ögon är oersättelig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Virtuellt minne är "saker" som ligger i RAM och inte behövs så mycket, de läggs då tillfälligt på hårdisken till de behövs. Denna mängd går dock ställa in, själv har jag inaktiverat den helt då jag har ganska mycket RAM :P

Enklaste lösningen på dina problem tycker jag vore att lägga allt du vill ha kvar på en annan hårdisk, partion, dator eller DVD skiva. Beroende på hur mycket du vill spara.

Ett nytt antivirus program kan hjälpa, jag skulle rekommendera AVG free, starkt. Det jag själv kör på alla mina boxar.

Du tar ganska stora risker om du är ute på internet utan AV, något som jag avråder starkt från.

Finns nog inget som "automatiskt" kan känna av vad som är "spel" och annat som du inte vill ha så att manuelt ta bort det eller ta bort allt är nog dina val.

Om datorn är 10+ skulle jag rekommendera att köra en lättare version av Windows på den eller ännu hellre Linux (Xbuntu) ;D.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var ökar jag det viriteulla minnet isf?

Som att bara formatera den ena och inte den andra disken man har på datorn? Bara det att det är gjort för typ 1,5 år sedan :/ Men kanske dags igen...

AVG free? Alla jag snackat med innan rekommenderar nod32

Bara det att jag har två datorer som jag tydligen måste ha internet på. Och då den ena är i princip nybyggd har den inget AV öht, vad jag vet. Så jag undrade bara hur stor risken var om man skulle fixa internet och ut och ta hem ett Antivirusprogram på nätet...

Just nu har jag xp på denna burk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AVG free? Alla jag snackat med innan rekommenderar nod32

Nej…

Endast antivirus: Avira AntiVir Personal

Antivirus, brandvägg, HIPS: Comodo Internet Security

Båda alternativen är gratis. :)

Var ökar jag det viriteulla minnet isf?

Systemegenskaper, fliken Avancerat, Prestanda, Inställningar, fliken Avancerat, Virtuellt minne, Ändra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du bara går direkt från Google till nedladdningen av AV :P så är risken nog ganska liten. Men annars säger statistiken att det tar 20 min för en dåligt uppdaterad dator att bli infekterad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tror jag att jag har lyckats förstora det viriteulla minnet iaf.

Så jag ska slopa idén om att testa nod32 gratis i 30 dagar?

Vad är den vanligaste orsaken till att datorn "laggar"?

Och tack för att ni svarat :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tror jag att jag har lyckats förstora det viriteulla minnet iaf.

:) Huir mycket fysiskt minne har du?

Så jag ska slopa idén om att testa nod32 gratis i 30 dagar?

nod32 är inte bättre än Avira AnitiVir. Med brandväggen och Defense+ i CIS kan du stoppa allt skräp, både känt och okänt. Antiviruset hjälper förstås till att stoppa det som är känt…

Vad är den vanligaste orsaken till att datorn "laggar"?

Om datorn är över 10 år, är nog hårdvaran en orsak. Utöka arbetsminnet så mycket som möjligt. Stäng av autostartande program (förutom säkerhetsprogram), inaktivera onödiga tjänster, rensa bort tempfiler, en försiktig registerrensning kan behövas, defragmentera.

Och tack för att ni svarat :)

Varsågod. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arbetsminne = ram

Hämta CCleaner och städa bland filer och i registret. Välj varianten Slim, så slipper du Yahoo Toolbar. :)

Min systers dator har 512 mb ram och är hur pigg som helst. Hon har f.ö. CIS, som också jag använder… ;) Men dubbla minnet om du kan! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...