Gå till innehåll

Att byta namn på HijackThis.exe


Recommended Posts

Postad (redigerade)

En fundering:

I instruktionen för HijackThis står det att HijackThis.exe skall döpas om innan programmet används. Om en HjT-rapport visar att filen har ursprungligt namn, får den som postade den uppmaningen att döpa om filen och göra om skanningen.

Läser i Trend Micros FAQ:

Why does HijackThis immediately close when I try to run the utility?

Some variants of malware have been known to force HijackThis to exit as soon as you open the program. If this is happening on your PC you should try renaming HijackThis. For example change HijackThis.exe to Hijack.exe this should allow you to run HijackThis once again.

Är det dokumenterat att skadliga program kan få HjT att ge ett felaktigt resultat av skanningen, och att det i så fall elimineras genom namnbytet? Om man kan starta programmet och skanna, hur meningsfullt är namnbytet?

Och om ett program vill hindra HjT från att starta, tittar det väl inte endast på filnamnet? Ett inte allt för primitivt program tittar väl efter kontrollsumman?

För senaste HijackThis.exe är t.ex. SHA-1 1AC255B76EF692EA6C09D4840DCD28C67C5D6BFE. Den teknik säkerhetsprogram använder kan man väl vänta sig att ”osäkerhetsprogram” använder? I filens egenskaper finns dessutom Ursprungligt filnamn

Redigerad av JoWa
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst yassin_2999

Jag har haft samma fundering länge. Det har alltid varit Malou som har påpekat att byta namnet på .exe filen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså det här med säkerhet är mytomspunnet till fullo. Hade man vetat det minsta om programmering hade man direkt fattat att vilket virus som helst kan gå igenom alla processer och ta ut mer detaljerad info än enbart filnamnet. Att endast gå efter filnamnet är bara ren dynga, det håller inte i slutändan.

Hade jag gjort ett virus hade jag dock inte satsat på att göra det speciellt designat efter HijackThis, utan jag hade istället satsat på att sprida mig till så många som möjligt och där hitta de svagaste, inte ge mig på de som använder antivirus och annan säkerhetsmjukvara. Med andra ord tror jag inte det är så vanligt att virus bryr sig om att smita undan HijackThis utan jag tror dom mer satsar på kvantitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade skaparna av HijackThis varit smartare hade dom delat upp produkten på två filer: en startare som innehåller all info och sen en anonym del som startaren döper till slumpmässigt namn samt lägger till slumpade bytes i slutet så hashen inte går att lita på (men att man fortfarande har fördelen att kunna lita på hashen av HELA paketet, win win!) så det är helt "omöjligt" att upptäcka den... men men så är inte läget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Malou

Hej!

Ser att det anmärks på att "jag" ber om att HiJack This.exe skall döpas om. Det är inte enbart "jag" och alltid "jag" som ber om detta. Även inne på de stora väletablerade städforumen (engelskspråkiga) ombeds den hjälpsökande att döpa om filen.

Har ni läst anledningen till varför i instruktionen som jag har postat här på forumet?

Om inte så lägger jag med informationen här.

Anledningen till att döpa om filen är för att förvilla/förvirra eventuella otyg från att gömma sig. Detta beror på att otygen idag har lärt sig att HiJackThis.exe filen skall man akta sig för. De har därför lärt sig att gömma sig samt byta skepnad allt för att de inte skall hittas av detta hemska verktyg (TM HJT). Vi som då sysslar med systemrensningar har kommit på att om man döper om filen så blir otygen (förhoppningsvis) synliga i en TM HJT igen.

Och det är inte jag som utvecklat/utvecklar detta verktyg TM HJT. Från början var det en holländsk studerande kille vid namn Merjin som utvecklade detta verktyg. Tyvärr så upptog hans studier allmer av hans tid så han hann inte med att vidareutveckla detta verktyg utan sålde rättigheterna till Trend Micro som numera äger rättigheterna och utvecklar verktyget.

Men om ni vill så kan jag lägga ner min verksamhet här på forumet gällande systemrensningar och därmed ta bort alla instruktioner m.m. Jag har ytterligare två forum där jag bedriver verksamhet inom systemrensning samt en del engelska städforum där jag är verksam. Samt att jag då har mitt företag inom området så sysslolös lär jag inte bli.

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej BÄSTA MALOU!

Nej nej å åter nej vi vill absolut inte att du ska sluta hjälpa oss framför allt mig som inte kan så mycket om datorer ..

Som jag har sett å läst genom den tiden jag har varit medlem här så har du hjälpt jättemånga med sina datorer när problem uppstått..

Så med all säkerhet kan jag säga å många med mig att vi är evigt tacksamma framför allt dig å andras hjälp...

MVH P.J.O

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Malou! :)

Nu tror jag att mitt inlägg missuppfattades rätt mycket. ;) Min avsikt var inte att kritisera dina instruktioner, eller din verksamhet i övrigt.

Dock ligger instruktionerna till grund för min fundering.

Min fråga igen: har det konstaterats att otyg kan påverka resultatet av HjT-skanningen? Har det konstaterats att denna påverkan kan undvikas genom att byta namn på HijackThis.exe?

Program som vill stoppa eller påverka HjT, vilken information använder de för att identifiera HijackThis.exe? Filnamn (mycket osäkert, kan ändras av användaren)? Kontrollsumma (mycket säkert, kan inte ändras av användaren, med mindre än att programmet modifieras)? Övrig information i programfilen?

Finns det något svar på den första frågan?

På den andra frågan kan förstås finnas flera svar, eftersom olika program kan identifiera HjT på olika sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Malou

Hej JoWa!

Nu tror jag att mitt inlägg missuppfattades rätt mycket. wink.gif

Nja det var nog inte enbart ditt inlägg som jag riktade mitt svar till. Utan mer riktat till alla och envar. Och inte helt omöjligt att jag missuppfattade får skylla på trötthet här ;)

Min fråga igen: har det konstaterats att otyg kan påverka resultatet av HjT-skanningen? Har det konstaterats att denna påverkan kan undvikas genom att byta namn på HijackThis.exe?

Program som vill stoppa eller påverka HjT, vilken information använder de för att identifiera HijackThis.exe?

Ja det har konstaterats därav anledningen till att vi vill att filen skall döpas om och som jag har uppgett tidigare och kan uppge igen ;)

Anledningen till att döpa om filen är för att förvilla/förvirra eventuella otyg från att gömma sig. Detta beror på att otygen idag har lärt sig att HiJackThis.exe filen skall man akta sig för. De har därför lärt sig att gömma sig samt byta skepnad allt för att de inte skall hittas av detta hemska verktyg (TM HJT). Vi som då sysslar med systemrensningar har kommit på att om man döper om filen så blir otygen (förhoppningsvis) synliga i en TM HJT igen.

MEN:

Det är tyvärr inte alltid det hjälper numera att döpa om. Allt beror på vad för infektion det handlar om. Men vi vill att filen skall döpas om ändå utifall att vi kan få tag på någon eventuell elaking och se vad för typ av infektion det handlar om. Allt för att underlätta för oss alla.

Där förekommer även att en del otyg stoppar TM HJT från att köras överhuvud taget och då kan en omdöpning av filen hjälpa. Men inte alltid heller detta hjälper. Otygen blir allt mer avancerade idag och hittar alla tänkbara väger för att undgå att hittas.

Om TM HJT inte kan köras med orginalfilen och inte heller köras då den är omdöpt ja då återstår att ta till skarpare verktyg och hoppas på att infektinen kan bli åtgärdad.

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså det här med säkerhet är mytomspunnet till fullo. Hade man vetat det minsta om programmering hade man direkt fattat att vilket virus som helst kan gå igenom alla processer och ta ut mer detaljerad info än enbart filnamnet. Att endast gå efter filnamnet är bara ren dynga, det håller inte i slutändan.

Hade jag gjort ett virus hade jag dock inte satsat på att göra det speciellt designat efter HijackThis, utan jag hade istället satsat på att sprida mig till så många som möjligt och där hitta de svagaste, inte ge mig på de som använder antivirus och annan säkerhetsmjukvara. Med andra ord tror jag inte det är så vanligt att virus bryr sig om att smita undan HijackThis utan jag tror dom mer satsar på kvantitet.

Måste bara fråga ang detta,så du anser att Bla Malwarebytes ,ComboFix och dom flesta antivirusföretagen också är inkompenta eftersom deras program med jämna mellanrum slås ut av otyg där tex Malwarebytes bara fungerar om man döper om den? Om du nu sitter på svaren till hur man kringår dessa problem och hela tiden ligger steget före otygen så borde du satsa på jobb inom säkerhets branschen för du skulle vara väldigt eftertraktad och erbjudas bra betalt antar jag ;)

Mvh MrO

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste bara fråga ang detta,så du anser att Bla Malwarebytes ,ComboFix och dom flesta antivirusföretagen också är inkompenta eftersom deras program med jämna mellanrum slås ut av otyg där tex Malwarebytes bara fungerar om man döper om den? Om du nu sitter på svaren till hur man kringår dessa problem och hela tiden ligger steget före otygen så borde du satsa på jobb inom säkerhets branschen för du skulle vara väldigt eftertraktad och erbjudas bra betalt antar jag ;)

Mvh MrO

Va?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste bara fråga ang detta,så du anser att Bla Malwarebytes ,ComboFix och dom flesta antivirusföretagen också är inkompenta eftersom deras program med jämna mellanrum slås ut av otyg där tex Malwarebytes bara fungerar om man döper om den? Om du nu sitter på svaren till hur man kringår dessa problem och hela tiden ligger steget före otygen så borde du satsa på jobb inom säkerhets branschen för du skulle vara väldigt eftertraktad och erbjudas bra betalt antar jag ;)

Mvh MrO

Var lärde du dig läsa? Inget av det du frågar har någon anknytning till mitt inlägg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst yassin_2999
Hej JoWa!

Nja det var nog inte enbart ditt inlägg som jag riktade mitt svar till. Utan mer riktat till alla och envar. Och inte helt omöjligt att jag missuppfattade får skylla på trötthet här ;)

Ja det har konstaterats därav anledningen till att vi vill att filen skall döpas om och som jag har uppgett tidigare och kan uppge igen ;)

Anledningen till att döpa om filen är för att förvilla/förvirra eventuella otyg från att gömma sig. Detta beror på att otygen idag har lärt sig att HiJackThis.exe filen skall man akta sig för. De har därför lärt sig att gömma sig samt byta skepnad allt för att de inte skall hittas av detta hemska verktyg (TM HJT). Vi som då sysslar med systemrensningar har kommit på att om man döper om filen så blir otygen (förhoppningsvis) synliga i en TM HJT igen.

MEN:

Det är tyvärr inte alltid det hjälper numera att döpa om. Allt beror på vad för infektion det handlar om. Men vi vill att filen skall döpas om ändå utifall att vi kan få tag på någon eventuell elaking och se vad för typ av infektion det handlar om. Allt för att underlätta för oss alla.

Där förekommer även att en del otyg stoppar TM HJT från att köras överhuvud taget och då kan en omdöpning av filen hjälpa. Men inte alltid heller detta hjälper. Otygen blir allt mer avancerade idag och hittar alla tänkbara väger för att undgå att hittas.

Om TM HJT inte kan köras med orginalfilen och inte heller köras då den är omdöpt ja då återstår att ta till skarpare verktyg och hoppas på att infektinen kan bli åtgärdad.

MVH/Malou

Tack för en bra förklaring :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var lärde du dig läsa? Inget av det du frågar har någon anknytning till mitt inlägg?

Och det är sådana där "spydiga" inlägg som gör att vissa tröttnar, och du fortsätter att leka "herre på täppan"...

Tycker det är ett fantastiskt jobb som både Malou och MrO m fl lägger ner på att hjälpa till, och så går du och klankar på vart folk lär sig läsa, precis som om du vore bäst...

Vet du vad ödmjukhet är, Alex??? Och empati???

Om inte, kanske du kan lära dig det där du studerar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Ser att det anmärks på att "jag" ber om att HiJack This.exe skall döpas om. Det är inte enbart "jag" och alltid "jag" som ber om detta. Även inne på de stora väletablerade städforumen (engelskspråkiga) ombeds den hjälpsökande att döpa om filen.

Har ni läst anledningen till varför i instruktionen som jag har postat här på forumet?

Om inte så lägger jag med informationen här.

Anledningen till att döpa om filen är för att förvilla/förvirra eventuella otyg från att gömma sig. Detta beror på att otygen idag har lärt sig att HiJackThis.exe filen skall man akta sig för. De har därför lärt sig att gömma sig samt byta skepnad allt för att de inte skall hittas av detta hemska verktyg (TM HJT). Vi som då sysslar med systemrensningar har kommit på att om man döper om filen så blir otygen (förhoppningsvis) synliga i en TM HJT igen.

Och det är inte jag som utvecklat/utvecklar detta verktyg TM HJT. Från början var det en holländsk studerande kille vid namn Merjin som utvecklade detta verktyg. Tyvärr så upptog hans studier allmer av hans tid så han hann inte med att vidareutveckla detta verktyg utan sålde rättigheterna till Trend Micro som numera äger rättigheterna och utvecklar verktyget.

Men om ni vill så kan jag lägga ner min verksamhet här på forumet gällande systemrensningar och därmed ta bort alla instruktioner m.m. Jag har ytterligare två forum där jag bedriver verksamhet inom systemrensning samt en del engelska städforum där jag är verksam. Samt att jag då har mitt företag inom området så sysslolös lär jag inte bli.

MVH/Malou

NEJ!! :angry: Stanna kvar. :) Du är verkligen en tillgång till detta forum :D Du har varit mig till stor hjäp då jag råkat ut för otyg.

Tack för en bra förklaring. Har tidigare undrat varför du rekommenderat namnbyte.

Mvh

candela

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner mig långt ifrån övertygad. :unsure:;)

Det finns program som får HjT att avslutas så snart det har startats. Förslag till lösning: byt namn på HijackThis.exe, för att programmet inte skall kunna identifiera HjT utifrån filnamnet. Om det löser problemet och HjT kan köras: Grattis, det var ett extremt lättlurat program (från vilket millennium?)!

Testar denna lösning med ett annat program som avslutar HjT: Ingen skillnad. Nähä, utvecklaren som har gjort detta program känner inte bara till HjT, utan även att de flesta som använder det får uppmaningen att ändra filnamnet. Således meningslöst att söka identifiera processen HijackThis.exe. Detta program identifierar och blockerar processen 1AC255B76EF692EA6C09D4840DCD28C67C5D6BFE (SHA-1), eller någon annan kontrollsumma.

Testar ett till: lösningen gör ingen skillnad. Programmet struntar i filnamnet, men ser att processen JoWa.exe är digitalt signerad av Trend Micro, och skall därför blockeras.

Testar ett till: lösningen gör ingen skillnad. Detta program läser filens metadata, och ser bl.a. Ursprungligt filnamn HijackThis.exe.

Testar på ett program som inte kollar kontrollsumma, signaturer eller metadata. Namnbyte hjälper ändå inte! Detta program går på sökvägen. Standardmappen är C:\Program [Files]\Trend Micro\HijackThis\ (om man använder installeraren), och detta program försöker att blockera alla program som ligger i denna mapp.

Ja det har konstaterats därav anledningen till att vi vill att filen skall döpas om och som jag har uppgett tidigare och kan uppge igen ;)

Anledningen till att döpa om filen är för att förvilla/förvirra eventuella otyg från att gömma sig. Detta beror på att otygen idag har lärt sig att HiJackThis.exe filen skall man akta sig för. De har därför lärt sig att gömma sig samt byta skepnad allt för att de inte skall hittas av detta hemska verktyg (TM HJT). Vi som då sysslar med systemrensningar har kommit på att om man döper om filen så blir otygen (förhoppningsvis) synliga i en TM HJT igen.

Att otyg gömmer sig är inget ovanligt. Den teknik jag känner till är rootkit, som kan gömma filer, registernycklar, processer för allt och alla; säkerhetsprogram, operativsystem, användare. Varför skulle någon utveckla ett program som gömmer sig för ett specifikt program (HjT), och endast om HjT-programfilen har namnet HijackThis.exe? Så korkade utvecklare finns väl inte? :o

Någon som vill/kan/orkar övertyga mig om att jag tänker fel? Eller gör jag inte det? :rolleyes:

Någon som kan hänvisa till ett test eller verkligt fall som visar att HjT ger olika resultat om HijackThis.exe ändras till Något-annat.exe?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag sagt genom hela denna tråden är det inga problem att identifiera HijackThis även om man byter namn på filen. Att byta namn på filen kanske fungerade år 1980, men inte idag då virus är bättre skrivna. Men jag får tydligen inte påpeka denna sanning eftersom jag då blir kallad diverse kränkningar ;)

Jag visste inte att man kallade sånt här för rootkits men det var ju bra; då vet jag hur man gör rootkits också :) Jag hänger inte med i utvecklingen av namn för skadlig kod :)

Tycker man borde ta och utveckla en bättre lösning än det urgamla HijackThis, men det är bara min åsikt. Kanske blir mitt nästa projekt att göra ett bättre HijackThis :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När version 2 av Vundo-infektioner kom för kanske tre år sedan hade de just beteendet att man inte såg några O2- och O3-rader i HijackThis-loggen, dvs sådana rader där Vundo-infektioner syns, när HijackThis hade sitt ordinarie namn men raderna dök upp när man bytte namn på HijackThis. Så var det och i alla rensningsforum världen över så höll man på och bytte namn på HijackThis.

Man kan nog inte säga att det var ett rootkit för det var aldrig något problem för användaren att se filerna med Utforskaren/Den här datorn. Det är ju ett tag sedan så mycket har ju hänt sedan dess och de skadliga programmen har blivit skickligare på att undgå upptäckt så idag räcker det inte långt med att byta namn på HijackThis.

Det pågår utveckling av en ny version av HijackThis.

Många forum har idag övergett HijackThis som första verktyg och övergått till DDS.SCR eller OTListIt för att få mer information från början, t ex drivrutiner som allt fler skadliga program har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Malou

Hej!

Ställer mig lite frågande till denna diskussion som helt plötsligt blossat upp här.

Har varit verksam på detta forum i många år nu samt verksam inom systemrensningar och helt plötsligt så skall saker och ting ifrågasättas. Där finns otaliga trådar/inlägg runt om på internet ang systemrensningar bara till att googla och läsa ;)

********************************************************************************

Det Cecilia tar upp är i mångt och mycket riktigt och kanske ger en bättre förklaring till det hela ;)

När version 2 av Vundo-infektioner kom för kanske tre år sedan hade de just beteendet att man inte såg några O2- och O3-rader i HijackThis-loggen, dvs sådana rader där Vundo-infektioner syns, när HijackThis hade sitt ordinarie namn men raderna dök upp när man bytte namn på HijackThis. Så var det och i alla rensningsforum världen över så höll man på och bytte namn på HijackThis.

Stämmer alldeles utmärkt.

Och detta med namnbyte förekommer även idag i hopp om att kunna se om där finns någon/några otrevliga filer som inte bör finnas i ett system.

Många forum har idag övergett HijackThis som första verktyg och övergått till DDS.SCR eller OTListIt för att få mer information från början, t ex drivrutiner som allt fler skadliga program har.

Nja övegett vill jag väl inte säga.

Däremot så används den mer sällan till att åtgärda eventuella otrevligheter. Används mer för att förhoppningsvis kunna se eventuella infekterade filer och vilket verktyg man skulle kunna ta till för att åtgärda. Vidare så används då de verktyg som tas upp för att eventuellt kunna få fram än mer information gällande drivrutiner m.m som Cecilia säger.

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När version 2 av Vundo-infektioner kom för kanske tre år sedan hade de just beteendet att man inte såg några O2- och O3-rader i HijackThis-loggen, dvs sådana rader där Vundo-infektioner syns, när HijackThis hade sitt ordinarie namn men raderna dök upp när man bytte namn på HijackThis. Så var det och i alla rensningsforum världen över så höll man på och bytte namn på HijackThis.

Tack för ett konkret exempel! :) Namnbytet kan alltså göra skillnad om det föreligger två buggar: Vundo 2 identifierade HjT uteslutande utifrån filnamnet och HjT misslyckades till följd av Vundos knep att se för användaren synliga filer. Grattis, det var ett extremt lättlurat program! är nog tillämplig i det fallet. Gissar att det inte dröjde länge förrän det kom en buggfix för Vundo 2. Och HjT har ju uppdaterats sedan dess.

När sågs Vundo 2 senast i loggarna? Finns det något färskare exempel, med HjT 2.0.2?

Man kan nog inte säga att det var ett rootkit för det var aldrig något problem för användaren att se filerna med Utforskaren/Den här datorn. Det är ju ett tag sedan så mycket har ju hänt sedan dess och de skadliga programmen har blivit skickligare på att undgå upptäckt så idag räcker det inte långt med att byta namn på HijackThis.

Kanske ett primitivt rootkit, inriktat på HijackThis.exe och eventuellt några andra diagnos- eller rensningsverktyg? ;)

Det pågår utveckling av en ny version av HijackThis.

Det var glädjande, och inte ett år för tidigt. :) Hoppas att den nya versionen är helt x64-kompatibel, och att den har mycket bättre självförsvar (inte kan avslutas av andra processer).

Hej!

Ställer mig lite frågande till denna diskussion som helt plötsligt blossat upp här.

Har varit verksam på detta forum i många år nu samt verksam inom systemrensningar och helt plötsligt så skall saker och ting ifrågasättas. Där finns otaliga trådar/inlägg runt om på internet ang systemrensningar bara till att googla och läsa ;)

Malou,

Får intrycket att du känner att du blir ifrågasatt.

Det beklagar jag i så fall. Upprepar gärna att jag inte kritiserar eller ifrågasätter dina instruktioner eller hur du utför systemrensningar. Applåder och beröm skall du ha för det kunnande, engagemang och tålamod du där ställer upp med! :):wub::D

Jag är ju inte den första som undrar över namnbytets verkliga betydelse. Möjligen är jag den första (här) som tar frågan ett steg längre, genom att påpeka att programmets identitet inte utplånas av att filnamnet ändras. Man kan således inte förvänta sig att namnbyte skall ge högre tillförlitlighet. Istället tycks det vara ett sällsynt undantag att det gör någon skillnad. (Cecilia gav ett tre år gammalt exempel.)

Delar/delade nog al6’s känsla att det är en smula mytomspunnet. Och hur angriper man en myt? Genom ökad kunskap, som man får genom att ifrågasätta! :D

Visst kan man googla sig fram till diskussioner som denna, liksom man kan googla sig fram till det mesta som tas upp på detta forum. Men jag vet ju expertisen finns och vänder mig därför hit! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det något färskare exempel, med HjT 2.0.2?
Jag har inga nyare exempel eftersom jag slutade med namnändringen för rätt länge sedan och om inget syns i HijackThis-loggen så övergår jag till något annat program.
Kanske ett primitivt rootkit, inriktat på HijackThis.exe och eventuellt några andra diagnos- eller rensningsverktyg? wink.gif
Något sådant, ett första steg på vägen kan man väl säga. För innan dess så fick man bort en majoritet av de skadliga programmen genom att fixa i HijackThis.
Hoppas att den nya versionen är helt x64-kompatibel
Det är i alla fall meningen. När det gäller självförsvar så vet jag inte.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inga nyare exempel eftersom jag slutade med namnändringen för rätt länge sedan och om inget syns i HijackThis-loggen så övergår jag till något annat program.

Något sådant, ett första steg på vägen kan man väl säga. För innan dess så fick man bort en majoritet av de skadliga programmen genom att fixa i HijackThis.

Det är i alla fall meningen. När det gäller självförsvar så vet jag inte.

Tack för praktiska erfarenheter som svar på mina teoretiska funderingar. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Malou

Hej JoWa!

Cecilia har klargjort en hel del av det du och andra undrar/undrade över på ett bättre sätt än vad jag försökte mig på att göra ;)

Får intrycket att du känner att du blir ifrågasatt.

Det beklagar jag i så fall. Upprepar gärna att jag inte kritiserar eller ifrågasätter dina instruktioner eller hur du utför systemrensningar.

Nja det är väl inte riktigt så jag menar. Och du behöver inte beklaga ;)

Jag är ju inte den första som undrar över namnbytets verkliga betydelse. Möjligen är jag den första (här) som tar frågan ett steg längre,

Nejdå du är inte den första finns många som har undrat/undrar över detta. Därför så har jag då lagt med en extra text/information i instruktionen om varför och som jag då har postat även här i tråden. Detta för att slippa förklara gång på gång i all oändlighet.

Men den informationen kanske är för knapphändig?

Vill ju att en instruktion skall vara så kort/lättförståelig som möjligt och inte en massa extra information om varför. För det är ju trots allt systemrensningen som skall utföras för att försöka eliminera eventuella otyg m.m. Och det är då det jag riktar in mig på och inget annat.

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej JoWa!

Nja det är väl inte riktigt så jag menar. Och du behöver inte beklaga ;)

Hej Malou,

Låter bra. Vill inte bli missuppfattad… :)

Men den informationen kanske är för knapphändig?

Vill ju att en instruktion skall vara så kort/lättförståelig som möjligt och inte en massa extra information om varför. För det är ju trots allt systemrensningen som skall utföras för att försöka eliminera eventuella otyg m.m. Och det är då det jag riktar in mig på och inget annat.

I det sammanhanget är nog den förklaringen tillräcklig. I praktiken är ju det väsentliga att du, Cecilia och MrO vet vad det innebär, vilken nytta det kan göra (Vundo 2 :P), och vilka begränsningar det har (att det inte utplånar HjT:s identitet).

Mina teoretiska funderingar hör väl i första hand hemma i en sådan här fördjupande nördtråd. qUbvghJup.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Malou

Hej JoWa!

Nejdå inga missuppfattningar här inte ;)

Härligt att höra att den förklaringen är tillräcklig.

Mina teoretiska funderingar hör väl i första hand hemma i en sådan här fördjupande nördtråd.

Det var du själv som sa det här så ok :D

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...