Gå till innehåll

Tillåtet eller inte tillåtet att titta på internet-tv nu efter den nya lagen?


Samuel_1975

Recommended Posts

Nån som vet om det är lagligt att titta på hulu.com idag efter den nya lagen som kom idag ?

kan man använda Hotspot Shield Launch mer eller ska men lägga av helt att få se fritt på internet ?

någon som vet om man ska våga använda vpn av Hotspot Shield Launch nu mera ?

den nya lagen suger och nu får man nog vänta flera veckor eller flera månader innan man kan få se något på tv som kommer hit till sverige eller aldrig gör ,

mvh

Samuel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte exakt vad det är du pratar om men vad Ipred gör är att upphovsrättsinnehavare eller deras representanter kan begära ut abonnentuppgifter om IP nummer som de anser hanterat upphovsrättsskyddat material. Om det är via torrents, DC, limewire, FTP, hemsidor osv spelar ingen roll så länge de har bevis som domstolen anser tillräckliga.

Kollade upp det du skrev. Antar att du använder VPN för att få ett IP som tillåts kolla på Hulu? Att använda VPN är inte olagligt och jag har svårt att tänka mig att det är ditt ansvar att låta bli att surfa till Hulu om du inte är ifrån USA.

Så mitt svar är NEJ du behöver oroa dig ett dugg för Ipred ur det avseendet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte exakt vad det är du pratar om men vad Ipred gör är att upphovsrättsinnehavare eller deras representanter kan begära ut abonnentuppgifter om IP nummer som de anser hanterat upphovsrättsskyddat material. Om det är via torrents, DC, limewire, FTP, hemsidor osv spelar ingen roll så länge de har bevis som domstolen anser tillräckliga.

Det är inte torrent utan bara streaming av avnsnitt av på hulu och inget annat,

bra att fråga för man vet inte vad man får göra eller inte göra nu mera,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

håller med den nya lagen suger.. visst filmer och musik och alla NYA spel kan man köpa.. men tl.x dom gammla spelen som man inte säljer i affären och måste special beställas så som Riven a Squearl to Myst. är ett jätte bra spel. har det på DVD. hur jag fick tag i det är min ensak eller hur? men jag tycker att vissa barn spel så som Dakulas Hemlighet ska vara lagligt att torrenta.. asså tl.x som WoW Blizz kan begära uppgifter så som E-mail och sen banna det kontot från att spela på deras servrar mera bara för att man torrentar.. visst man kan ladda ner det via blizz gratis men det tar tid.. om man inte vill slösa en hel dag asså 24 timmar på att installera så kan man torrenta den. till saken: Blizzard kan beära info om alla i sverige LAGLIGT! men dom kan inte begära info från en användare utanför sverige.. detta tycker jag är oakseptabelt!..

Gereningen vill bara få oss att tro att detta bara andlar om Fildelning.. FEL! det är ALL delning överhuvud taget! nu ska folk sitta och kolla på allas In och Ut koppling.. så fort dom misstänker att nån torrentar eller fil delar via tl.x MSN så ska dom logga IPn ringa till ISP och begära info.. asså Telefon nr, E-mail, Adress, med mera.. sen kommer det en BLÅ Smurf och knackar på din dörr.. detta tror jag kommer hända..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så fort dom misstänker att nån torrentar eller fil delar via tl.x MSN så ska dom logga IPn ringa till ISP och begära info.. asså Telefon nr, E-mail, Adress, med mera.. sen kommer det en BLÅ Smurf och knackar på din dörr.. detta tror jag kommer hända..

Posten har numera röda kläder, och Bring/citymail gröna, möjligtvis då med en delgivning om inställelse i närmaste tingsrätt... :blink:

Så några blå smurfar kommer vi inte att se... :huh:

Ipred-lagen innebär i korthet att rättighetsinnehavare kan kräva ut personuppgifter från internetoperatörer om de misstänker att någon fildelar upphovsrättsskyddat material.

Första steget är ett varningsbrev. Och om varningen ignoreras kan rättighetsinnehavaren stämma fildelaren i civil domstol. Är brottet omfattande kan den misstänkte även polisanmälas.

(Undrar om det isåfall är "olagligt att ladda ner" SLs tidtabeller i PDF-format? Det är ju också en form av fildelning.

Eller att titta på trailers på SF Bio? Eller att titta på SVT Play)...

Hmmmm... Kanske bäst att stänga av datorn och ställa den i garderoben och börja med kurbitsmålning istället... :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första steget är ett varningsbrev. Och om varningen ignoreras kan rättighetsinnehavaren stämma fildelaren i civil domstol. Är brottet omfattande kan den misstänkte även polisanmälas.

(Undrar om det isåfall är "olagligt att ladda ner" SLs tidtabeller i PDF-format? Det är ju också en form av fildelning.

Eller att titta på trailers på SF Bio? Eller att titta på SVT Play)...

Hmmmm... Kanske bäst att stänga av datorn och ställa den i garderoben och börja med kurbitsmålning istället... :unsure:

Mig veterligen finns det inget krav om att det först ska komma ett varningsbrev. Det är typ Beatrice Ask och hennes naiva kompisar som tror att upphovsrättsmaffian är små snälla försynta människor som mest är ute efter att få nya kompisar som förutsätter att de naturligtvis inte är ute efter att tjäna några pengar utan kommer skicka varning först, säkert flera stycken.

Nej fildelningen är inte olagligt, men illegal fildening är det. Om du har upphovsrättsinnehavarens tillstånd att ladda ner/upp filen är det alltså helt ok. Samma sak med att titta på streamat material eller statiska hemsidor osv osv osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo såg svaren vad ni skriv de men tror ni att man ska kunna våga använda hulu.com ? för man vet ju inget nästan vad man ska våga eller inte våga på internet nu mera och det ända VPN som har fungerat på hulu.com är ju Hotspot Shield och även om den är lite seg så har den varigt till hjälp för mig att få se på hulu.com innan än vad andra VPN inte har klarat av som ja har testat innan

mvh

Samuel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...