Gå till innehåll

Heter dokumentmappen "Documents"?


Olivier

Recommended Posts

Saken är den att mappen alltid heter Documents men sedan om du kör svenskt Vista så översätter Windows detta till Dokument och samma sak sker med alla andra användarmappar. Om man använder svenskt språkpaket kan detta vara orsaken och då kan det lossa om du byter språk två gånger. Annars kan problemet bero på att du styrt om Documents-mappen till en annan disk/plats, har du det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du öppnar "Olivier" och tittar på mapparna där (de är normalt ljusblå) är då Documents gul ?

I så fall har du städat bort den mappens desktop.ini -fil.

Ja. Den är gul. Kan jag få tillbaka .ini-filen? :S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sök upp "Shell folders" och "User Shell Folders" för din användare i registret och kolla vad det står på respektive "Personal"-värde. Om du är inloggad som användaren med problemet så finns värdet i HKEY_CURRENT_USER.

:S

post-7672-1238764017_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja. Den är gul. Kan jag få tillbaka .ini-filen? :S

Jag har ingen Vista just nu men jag tror Sjuan funkar lika bra (?). Skapa en textfil med detta innehåll:

[.ShellClassInfo]
LocalizedResourceName=@%SystemRoot%\system32\shell32.dll,-21770
IconResource=%SystemRoot%\system32\imageres.dll,-112
IconFile=%SystemRoot%\system32\shell32.dll
IconIndex=-235

Spara och se till att filen heter desktop.ini (Ikon: Papper med kugghjul). När det funkar så ändra den till dold.

EDIT:

Se gammalt case med samma problem...

http://www.alltomxp.se/forum/index.php?sho...=ShellClassInfo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen Vista just nu men jag tror Sjuan funkar lika bra (?). Skapa en textfil med detta innehåll:

[.ShellClassInfo]
LocalizedResourceName=@%SystemRoot%\system32\shell32.dll,-21770
IconResource=%SystemRoot%\system32\imageres.dll,-112
IconFile=%SystemRoot%\system32\shell32.dll
IconIndex=-235

Spara och se till att filen heter desktop.ini (Ikon: Papper med kugghjul). När det funkar så ändra den till dold.

EDIT:

Se gammalt case med samma problem...

http://www.alltomxp.se/forum/index.php?sho...=ShellClassInfo

Den fanns visst redan med samma innehåll. Jag hade operativsystemsfiler dolda. Men det fungerar fortfarande inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 månader senare...

Den heter både och!

I verkligheten heter den "Documents", om du t ex använder Total Commander så heter den så, men använder du Microsofts utforskare eller andra verktyg så översätts den till "Dokument"!

Samma sak med "Användare", i mappstrukturen heter den "Users", "Bilder" heter "Pictures" osv. Mycket fånigt och väldigt förvirrande, men man vänjer sig...

Är det samma sak med Win7?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...