Gå till innehåll

Har ni tips på olika siter som visar video?


zen-TAO

Recommended Posts

Hej.

I dessa dagar då nya lagar precis börjat gälla, finns det ju vissa risker med att försöka se sin favorit-tv-serie genom att ladda ned den via fildelning.

Men: Det finns tydligen ett antal olika siter där tv-bolagen (främst från usa) visar sina serier med viss fördröjning.

Min fråga gäller om något vet att detta är "lagligt" och hur man gör? Måste man ha en speciell mediespelare till exempel? Installera ett speciellt program? (Har för övrigt läst att visa av programmen är rena rama säkerhetshålen när det gäller "streamad" video.)

Vore mycket tacksam för svar i den här frågan. Det vore nämligen trevligt att kunna se sin favoritserie en regnig dag, utan att behöva vänta till den sänds i Sverige, om ni förstår hur jag menar?

(För övrigt - ett inlägg angående fildelning: Jag tror att det är en viss skillnad på att ladda hem ett avsnitt som redan sänts av tv-bolaget, än att kanske ta hem en populär film som ej ännu haft premiär. Synpunkter?)

MVH

zentao

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

först. nej du ska inte behöva något specialt program. för det andra Seriar hålls av någon. asså Copyrighten men ingen som inte äger copyrighen kan säga till staten "Den IPN laddar ner!" det måste det företaget som har Copyrighten göra. om dom tycker att deras matrial är illigal handling.

att ladda ner med torrents beror på helt vad du väljer att ladda ner.. Shareware är gratis så det är inga problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

I dessa dagar då nya lagar precis börjat gälla, finns det ju vissa risker med att försöka se sin favorit-tv-serie genom att ladda ned den via fildelning.

Men: Det finns tydligen ett antal olika siter där tv-bolagen (främst från usa) visar sina serier med viss fördröjning.

Min fråga gäller om något vet att detta är "lagligt" och hur man gör? Måste man ha en speciell mediespelare till exempel? Installera ett speciellt program? (Har för övrigt läst att visa av programmen är rena rama säkerhetshålen när det gäller "streamad" video.)

Vore mycket tacksam för svar i den här frågan. Det vore nämligen trevligt att kunna se sin favoritserie en regnig dag, utan att behöva vänta till den sänds i Sverige, om ni förstår hur jag menar?

(För övrigt - ett inlägg angående fildelning: Jag tror att det är en viss skillnad på att ladda hem ett avsnitt som redan sänts av tv-bolaget, än att kanske ta hem en populär film som ej ännu haft premiär. Synpunkter?)

MVH

zentao

Finns en site, som använder sig dels av WMPlayer, dels av RealPlayer:

http://wwitv.com/portal.htm

först. nej du ska inte behöva något specialt program. för det andra Seriar hålls av någon. asså Copyrighten men ingen som inte äger copyrighen kan säga till staten "Den IPN laddar ner!" det måste det företaget som har Copyrighten göra. om dom tycker att deras matrial är illigal handling.

att ladda ner med torrents beror på helt vad du väljer att ladda ner.. Shareware är gratis så det är inga problem.

Mycket svammel om mycket du inte vet...

Shareware är INTE gratis, man förväntar sig att bidra med något:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Shareware

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Byggarebob: OM Sharewaret är gratis helt så tycker jag att OM man tycker att Nerladdningen från den officiella hemsidan tar lång tid asså då menar jag ca 4-10KB/s så ska man kunna välja en torrent.. OM det finns en länk till den på den officiella hemsidan annars kontrollera torrenten så det inte är ett virus med eller nån Crack/Serial med i torrenten..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Läste en del på Aftonbladet plus om det här med streamad video.

Men först testade jag att bara kolla in ett avsnitt på en sajt, men den sade att det inte gick i "min region". Aftonbladet menar då att man kan "lura" sajten ifråga att "tro" att man har en ip-adress från USA.

Citat från Aftonbladet: "Möjligheten att se programmen finns dock bara om du har en dator som befinner sig i USA. Såvida du inte lyckas få servern att tro att din dator dragit västerut. Men det finns ett stort problem. Man måste befinna sig USA för att kunna se de fria programmen. Visningsrättigheterna gäller inte för Sverige. Det kan vara så att en svensk tv-kanal redan köpt rättigheterna för Sverige.

Och det är faktiskt inte så svårt eller krångligt som det kan låta.

Du behöver ta hjälp av en tjänst som "byter ut" datorns svenska ip-adress mot en som går till en amerikansk server. Ladda hem gratisvarianten Hotspot Shield eller teckna avtal med en leverantör med en betaltjänst.

Aktivera VPN.

När den är aktiverad är det bara att gå in på någon av webbadresserna till Hulu eller något av tv-bolagen och börja titta.

Vill du se på större skärm än på datorn kan du koppla datorn till tv:n. Enklast är det om du har en platt-tv med datoringång.

Vpn-tjänster med amerikanska servrar:

Hotspot Shield

www.hotspotshield.com

Gratis (reklamfinansierad)

Om du vill titta regelbundet och i princip störningsfritt kan du välja att skaffa sig en så kallad vpn-tjänst till en amerikansk server.

Ett månadsabonnemang på en sådan kostar motsvarande runt 130-135 kronor.

Men det finns också varianter där man köper ett visst antal gigabyte för nedladdning som ett kontantkort.

Då kostar 5 gigabyte motsvarande 75 kronor och det räcker till 3-5 tv-shower à 40 minuter Slut citat"

Jag vill påpeka att det här endast är nåt jag läst och ännu inte prövat då jag är för dåligt insatt. Vad är exempelvis "aktivera VPN?" Finns det flera gratistjänster som fungerar bättre och inte "Hackar" pga överbelastning? Vad är och hur fungerar Hulu?

Hoppas att någon som är riktigt insatt i det här kan svara!?

Tack på förhand.

Hälsningar

zentao

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Ni som sitter och jublar över bandbredd.

När folk sätter igång och kör streamad media så är nätet precis lika belastat som förut. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Shareware är INTE gratis, man förväntar sig att bidra med något:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Shareware

Så fungerade det oftast förr.

Idag fungerar det för det mesta annorlunda. Ta hem programmet gratis, men du får inte tillgång till alla funktioner, eller slipper popups och reklam när du betalar. Se på program som Winrar eller Total Commander, båda shareware.

Det du beskriver passar bra in på dagens Donationware.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...