zen-TAO Posted April 2, 2009 Share Posted April 2, 2009 Hej. Har hört att både Windows Defender och Diskfragmenteraren i Vista (home basic 32 bit) kanske inte är så effektiva som de "borde" vara. Likaså Windows brandvägg. (Men allt lyser grönt i Säkerhetscenter...) Det borde väl finnas mer effektiva och djuplodande program? (Såg en notis i ögonvrån om att man borde köra ett mer djupgående program när det gäller diskfragmenteringen.) För övrigt är det så: jag kör Avast! antivirus och det uppdateras ju nästan dagligen. Kör defrag en gång i veckan (kanske i överkant, men ändå.) Defender kör jag varje dag. Uppdate likaså. Har tömt min dator på massa skräp och program som jag inte använder. Installerade nyligen 2Gb ram istället för ett. Har även bytt till Classic i utseende för att slippa alla skyltar och "ögongodis" som finns i Vista. Har i övrigt stängt av allt onödigt "bling-bling" som inte behövs. Jag ser en viss prestandaförbättring i och med alla åtgärder - helt klart. Men efterlyser alltså effektivare hjälpmedel - om de finns. Jag är dock inte tillräckligt kunnig för att gå in här och där och peta och ta bort många saker på egen hand. (I övrigt fungerar datorn bra och jag har inte - peppar peppar - ännu fått några problem med oönskad kod i min dator...) Tack på förhand Hälsningar zentao Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jarru Posted April 2, 2009 Share Posted April 2, 2009 Inte svar på Din fråga men, Du kan alltid prova att stänga av tjänster och autostartande program som inte behövs och som körs i bakgrunden. Om Du ska använda Dig av Defender och Windows egen defragmenterare finns det säkert olika åsikter om. Har personligen har stängt av båda, och använder annat. Skriv "msconfig" i sökrutan, "Systemkonfiguration" dyker upp, där kan Du bocka ur / i både autostartande program och tjänster på ett på ett "ofarligt" sätt. Vilka "tjänster" gör vad : http://www.blackviper.com/WinVista/servicecfg.htm http://www.speedyvista.com/services.php Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted April 2, 2009 Share Posted April 2, 2009 Defragmentering: JkDefrag, eventuellt med gränssnittet JkDefrag GUI (portabelt) Piriform Defraggler (portabelt om man vill) Brandväggar: Comodo Internet Security: brandvägg + HIPS + AV Online Armor Free (ny version, 3.5, på gång): brandvägg + HIPS PC Tools Firewall Plus: brandvägg Väljer du ett av de två första alternativen, kan du slopa Defender. Väljer du Comodo, kan du dessutom slopa avast!. Städning Det frågade du inte om, men här är i alla fall två förslag: Piriform CCleaner: enkelt och säkert (portabelt om man vill) Comodo System Cleaner: kraftfullare, passar mer avancerade användare (portabelt om man vill) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morno Posted April 2, 2009 Share Posted April 2, 2009 Diskfagmenteringen har jag ett program som heter Diskeeper 2009. är jätte bra.. bättre änn windows inbyggda. Hemsidan till Diskeeper http://www.diskeeper.com/ Hoppas andra får lika mycket användning av detta programet som jag har.. du kan ladda ner Trailen och sen bara köra en Analys och se hur din C och D om du har 2 HDDs mår.. mina var Critical.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted April 2, 2009 Share Posted April 2, 2009 Diskfagmenteringen har jag ett program som heter Diskeeper 2009. är jätte bra.. bättre änn windows inbyggda. Hemsidan till Diskeeper http://www.diskeeper.com/ Hoppas andra får lika mycket användning av detta programet som jag har.. du kan ladda ner Trailen och sen bara köra en Analys och se hur din C och D om du har 2 HDDs mår.. mina var Critical.. Intel Desktop Utilities v2.1.9.66 innehåller bl.a. Diskeeper 9 Lite. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morno Posted April 2, 2009 Share Posted April 2, 2009 ok lite är inte bra.. Pro är bättre.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicklas Posted April 2, 2009 Share Posted April 2, 2009 JkDefrag, eventuellt med gränssnittet JkDefrag GUI (portabelt) Ger GUI'et några merfunktioner just vad gäller defragmenteringen? Har läst lite på någon sida och fattade det som att det handlade om att det även kunde styra CCleaner och städa innan defragmenteringen och det kan jag göra manuellt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
essin Posted April 2, 2009 Share Posted April 2, 2009 Varför inte Smart Defrag? det ligger ju och kör när datorn är på,och Du inte använder den. Alltid defraggad. www.iobit.com/iobitsmartdefrag.html Är adressen. essin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted April 2, 2009 Share Posted April 2, 2009 Ger GUI'et några merfunktioner just vad gäller defragmenteringen? Har läst lite på någon sida och fattade det som att det handlade om att det även kunde styra CCleaner och städa innan defragmenteringen och det kan jag göra manuellt. Jo, man kan styra programmet, och schemalägga. http://www.alltomxp.se/forum/index.php?s=&...st&p=114258 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted April 2, 2009 Share Posted April 2, 2009 Varför inte Smart Defrag? det ligger ju och kör när datorn är på,och Du inte använder den. Alltid defraggad.www.iobit.com/iobitsmartdefrag.html Är adressen. essin Det har jag använt, och t.o.m. översatt. Det gör att bra jobb, men jag tycker att det stökar till registret för mycket. Föredrar portabla program. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted April 2, 2009 Share Posted April 2, 2009 Programmet Malwarebytes' Anti-Malware http://www.malwarebytes.org/mbam.php är ju bättre än på att hitta och ta bort skadliga program än Windows Defender, men i gratisversionen ingår inget realtidsskydd som i Defender så det fungerar ju bättre som komplettering än ersättning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts