Gå till innehåll

Alternativ till Defender och Defrag?


zen-TAO

Recommended Posts

Hej.

Har hört att både Windows Defender och Diskfragmenteraren i Vista (home basic 32 bit) kanske inte är så effektiva som de "borde" vara. Likaså Windows brandvägg. (Men allt lyser grönt i Säkerhetscenter...)

Det borde väl finnas mer effektiva och djuplodande program?

(Såg en notis i ögonvrån om att man borde köra ett mer djupgående program när det gäller diskfragmenteringen.)

För övrigt är det så: jag kör Avast! antivirus och det uppdateras ju nästan dagligen. Kör defrag en gång i veckan (kanske i överkant, men ändå.) Defender kör jag varje dag. Uppdate likaså.

Har tömt min dator på massa skräp och program som jag inte använder. Installerade nyligen 2Gb ram istället för ett. Har även bytt till Classic i utseende för att slippa alla skyltar och "ögongodis" som finns i Vista. Har i övrigt stängt av allt onödigt "bling-bling" som inte behövs.

Jag ser en viss prestandaförbättring i och med alla åtgärder - helt klart. Men efterlyser alltså effektivare hjälpmedel - om de finns.

Jag är dock inte tillräckligt kunnig för att gå in här och där och peta och ta bort många saker på egen hand. (I övrigt fungerar datorn bra och jag har inte - peppar peppar - ännu fått några problem med oönskad kod i min dator...)

Tack på förhand

Hälsningar

zentao

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte svar på Din fråga men,

Du kan alltid prova att stänga av tjänster och autostartande program som inte behövs och som körs i bakgrunden.

Om Du ska använda Dig av Defender och Windows egen defragmenterare finns det säkert olika åsikter om.

Har personligen har stängt av båda, och använder annat.

Skriv "msconfig" i sökrutan, "Systemkonfiguration" dyker upp, där kan Du bocka ur / i både autostartande program

och tjänster på ett på ett "ofarligt" sätt.

Vilka "tjänster" gör vad :

http://www.blackviper.com/WinVista/servicecfg.htm

http://www.speedyvista.com/services.php

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Defragmentering:

JkDefrag, eventuellt med gränssnittet JkDefrag GUI (portabelt)

Piriform Defraggler (portabelt om man vill)

Brandväggar:

Comodo Internet Security: brandvägg + HIPS + AV

Online Armor Free (ny version, 3.5, på gång): brandvägg + HIPS

PC Tools Firewall Plus: brandvägg

Väljer du ett av de två första alternativen, kan du slopa Defender. Väljer du Comodo, kan du dessutom slopa avast!. ;)

Städning

Det frågade du inte om, men här är i alla fall två förslag:

Piriform CCleaner: enkelt och säkert (portabelt om man vill)

Comodo System Cleaner: kraftfullare, passar mer avancerade användare (portabelt om man vill)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Diskfagmenteringen har jag ett program som heter Diskeeper 2009. är jätte bra.. bättre änn windows inbyggda.

Hemsidan till Diskeeper http://www.diskeeper.com/

Hoppas andra får lika mycket användning av detta programet som jag har.. du kan ladda ner Trailen och sen bara köra en Analys och se hur din C och D om du har 2 HDDs mår.. mina var Critical.. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Diskfagmenteringen har jag ett program som heter Diskeeper 2009. är jätte bra.. bättre änn windows inbyggda.

Hemsidan till Diskeeper http://www.diskeeper.com/

Hoppas andra får lika mycket användning av detta programet som jag har.. du kan ladda ner Trailen och sen bara köra en Analys och se hur din C och D om du har 2 HDDs mår.. mina var Critical.. :P

Intel Desktop Utilities v2.1.9.66 innehåller bl.a. Diskeeper 9 Lite. B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JkDefrag, eventuellt med gränssnittet JkDefrag GUI (portabelt)

Ger GUI'et några merfunktioner just vad gäller defragmenteringen? Har läst lite på någon sida och fattade det som att det handlade om att det även kunde styra CCleaner och städa innan defragmenteringen och det kan jag göra manuellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ger GUI'et några merfunktioner just vad gäller defragmenteringen? Har läst lite på någon sida och fattade det som att det handlade om att det även kunde styra CCleaner och städa innan defragmenteringen och det kan jag göra manuellt.

Jo, man kan styra programmet, och schemalägga. http://www.alltomxp.se/forum/index.php?s=&...st&p=114258

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

<_< Varför inte Smart Defrag? det ligger ju och kör när datorn är på,och Du inte använder den. Alltid defraggad.

www.iobit.com/iobitsmartdefrag.html Är adressen.

essin

Det har jag använt, och t.o.m. översatt. ;)

Det gör att bra jobb, men jag tycker att det stökar till registret för mycket. Föredrar portabla program. B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...