Gå till innehåll

Kopiera textdokument till CD-skiva och kunna fortsätta senare


Recommended Posts

Hej!

Undrar vilket format av CD-skivor lämpar sig bäst, när man ska kopiera textdokument, som man senare ska öppna och fortsätta med nya ärenden, typ en liten bokföring.

Eller om en minnespinne kunde vara ett bättre alternativ?

//Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En CD (R eller RW) som du inte 'stänger' mellan skrivningarna, kan fyllas på tills skivan är full.

Det känns dock inte som en bra lösning, så en minnespinne är smidigare (hanteras som en disk).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret waxinator.

Jag tänkte närmast om CD:n ska vara + (Plus) eller - (Minus). Har fått för mig att bara den ena är öppningsbar.

Fast en minnespinne antagligen är en bättre lösning, if man sen inte slarvar bort den :blink:

Förslag på märke etc?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lasseska

Finns minnen på 16 GB för endast 199 kr på kjell&Co. Kanonbilligt. Tror att märket var Sandisk.

edit: Ja det är Sandisk art.nr 91557

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte närmast om CD:n ska vara + (Plus) eller - (Minus). Har fått för mig att bara den ena är öppningsbar.

Båda typerna är 'öppningsbara'. Skillnaden ligger i tillverkningstekniken där lagren ser olika ut vilket krävs stöd

för av spelarna. Alla spelare klarar sedan några år båda (de flesta) varianterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Undrar vilket format av CD-skivor lämpar sig bäst, när man ska kopiera textdokument, som man senare ska öppna och fortsätta med nya ärenden, typ en liten bokföring.

Eller om en minnespinne kunde vara ett bättre alternativ?

//Mickilina

Glöm skivor och liknande i samband med "typ" bokföring! Sköt det direkt på ordinarie hårddisk och fixa daglig/schemalagd backup på en annan disk... intern eller extern! Som backupdisk kan ett usb-minne möjligen komma ifråga!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Båda typerna är 'öppningsbara'. Skillnaden ligger i tillverkningstekniken där lagren ser olika ut vilket krävs stöd

för av spelarna. Alla spelare klarar sedan några år båda (de flesta) varianterna.

Min nuvarande spelare sen ett par år, ska klara av båda typer. Kan hända att jag har inte ens försökt öppna med denna spelare, det kanske var den gamla som jag inte lyckades med. Det är nog det jag har i mitt minnet.

Bara man kunde köpa nytt för själv också lika lätt som det går att köpa till datorn :blink: , behovet finns.

//Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glöm skivor och liknande i samband med "typ" bokföring! Sköt det direkt på ordinarie hårddisk och fixa daglig/schemalagd backup på en annan disk... intern eller extern! Som backupdisk kan ett usb-minne möjligen komma ifråga!

Har nog haft funderingar åt det hållet, men mitt behov motsvarar inte kostnader, även att det vore bekvämt.

Denna "lilla typ" bokföring, bör jag kunna få fram även i andras datorer, därav tanke om flyttbarhet.

//Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

Det är nog det jag har i mitt minnet.

Bara man kunde köpa nytt för själv också lika lätt som det går att köpa till datorn :blink: , behovet finns.

Det är med mänskliga minnet som med dataminnet... När det blir fullt får man lägga ut en del på disken...

Detta medför senare i livet att 'disk'utioner ger orsak till fördröjd eftertanke.. <_< .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nog haft funderingar åt det hållet, men mitt behov motsvarar inte kostnader, även att det vore bekvämt.

Denna "lilla typ" bokföring, bör jag kunna få fram även i andras datorer, därav tanke om flyttbarhet.

//Mickilina

Men alltså.... "kostnaden" betalade du just! USB-minnet är helt okey att använda som backupmedium, och bra backupprogram kan du få gratis! Vill du sedan komma åt filerna från andra datorer så finns t.ex SkyDrive, där du kan lägga upp kopian i en privat mapp! Du gör naturligtvis som du själv tycker är bäst... jag tyckte bara att du gjorde det onödigt svårt för dig! ;)

Dessutom.... handlar det om bokföring, så MÅSTE man ha backup!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tyckte bara att du gjorde det onödigt svårt för dig! ;)

Dessutom.... handlar det om bokföring, så MÅSTE man ha backup!

Det är möjligt att jag gjorde det svårt för mig själv, jag har inte haft än så länge behov av att bekanta mig på öppnande av backupper från extra hårddisk, vart jag tar mina backupper nuförtiden. Jag är bara jädrans rädd att dom lyckas inte, vet inte riktigt hur man gör om/när behovet är framme. Har erfarenhet bara om backupper på CD/DVD-skivor.

Ja bokföring... det är inte fråga om offentlig bokföring, bara fråga om några ekonomiska ärenden mellan mig och en annan privatperson. Där skulle duga även handskrivna lappar, men jag vill ha allt så korrekt det bara går och kunna liksom redovisa exakt när som helst till den andra parten ;) .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är möjligt att jag gjorde det svårt för mig själv, jag har inte haft än så länge behov av att bekanta mig på öppnande av backupper från extra hårddisk, vart jag tar mina backupper nuförtiden. Jag är bara jädrans rädd att dom lyckas inte, vet inte riktigt hur man gör om/när behovet är framme. Har erfarenhet bara om backupper på CD/DVD-skivor.

Jag antar att du då använder något mer eller mindre svårbegripligt backupprogram som sparar backupperna i något komprimerat, och kryptiskt, internt filformat? Själv använder ett program som helt enkelt gör exakta kopior i en helt vanlig utforskarmapp... jag kan alltså närsomhelst gå in i min backup och hantera den på samma sätt som originalet! Skulle jag alltså behöva återställa något efter t.ex krash, så kopierar jag helt enkelt direkt från backupen, utan att behöva blanda in något program!

Ja bokföring... det är inte fråga om offentlig bokföring, bara fråga om några ekonomiska ärenden mellan mig och en annan privatperson. Där skulle duga även handskrivna lappar, men jag vill ha allt så korrekt det bara går och kunna liksom redovisa exakt när som helst till den andra parten ;) .

Det ställer ju saken i en helt annan dager... förutsatt att ni inte behöver skicka advokaterna på varandra! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du lägger dina dokument under mappar på minnesstickan så är det lätt att då och då

dra över (kopiera) dessa mappar till en lokal disk... så har du din backup klar.

Ska börja öva, när pinnen har kommit :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Google Dokument kanske är ett alternativ? Det ger er båda tillgång till senaste versionen av dokumentet. ;)

Kanske det om inte ordet om fanns... Skulle troligtvis få vilket fall åka hem till denne person och ta fram dokumentet från Google. Då är det lika enkelt att stoppa pinnen/CD-skivan i hans dator och visa då. Alla är inte intresserade av datorkunskaper, det räcker gott att kunna surfa lite ;) .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att du då använder något mer eller mindre svårbegripligt backupprogram som sparar backupperna i något komprimerat, och kryptiskt, internt filformat? Själv använder ett program som helt enkelt gör exakta kopior i en helt vanlig utforskarmapp... jag kan alltså närsomhelst gå in i min backup och hantera den på samma sätt som originalet! Skulle jag alltså behöva återställa något efter t.ex krash, så kopierar jag helt enkelt direkt från backupen, utan att behöva blanda in något program!

Nä, jag har bara en gammal version av Nero, inga speciella backupprogram. Köpte för några år sen Norton Save&Restore, men det avlägsnade jag ganska kvickt ur datorn. Antagligen inget större fel i själva programmet, men det slöade ner datorn så otroligt, att jag stod inte ut med det.

Det ställer ju saken i en helt annan dager... förutsatt att ni inte behöver skicka advokaterna på varandra! ;)

Det kan jag inte tänka mig :D , annars finns ju tillgång till fakturorna och även bankens utdrag i värsta fall. Och han själv måste ju i sånt fall kunna bevisa vilka summor han har gett mig att handskas med. Men nej, det scenariot är otänkbart (pepparpeppar).

Vilket fall vill jag kunna uppvisa allt så korrekt som möjligt och exakt när det behövs, utan att behöva ta till förklaringar om datorkrasch, fast det kan ju naturligtvis hända när som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas att inte usb pinnen dör som den gjorde för mig, hade 3 likadana minnen och alla tre slutade fungera med massa information på, hade då gjort en mapp på ett extern hd och sparat innehållet från alla diskarna i den mappen som tur var.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas att inte usb pinnen dör som den gjorde för mig, hade 3 likadana minnen och alla tre slutade fungera med massa information på, hade då gjort en mapp på ett extern hd och sparat innehållet från alla diskarna i den mappen som tur var.

Den risken finns ju alltid att sakerna dör/pajar av olika anledningar ;)

Man kan ju aldrig gardera sig till hundra för något. Men visst mer än tråkigt, när det händer.

Jag kommer ju naturligtvis backuppa allt också inkl denna lilla bokföring, men denna sak vill jag hålla även utanför, eftersom det handlar inte enbart mina saker. Detta kommer nog att lösa sig.

Tack alla medverkande!

//Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...