Gå till innehåll

Hårddisksprogram för att kolla min Samsunghårddisk


Cacke

Recommended Posts

hej!

har samsung eget program som kollar hur bra eller dåligt deras hårddiskar mår? länka gärna om det finns.

jag har provat två olika på måfå och ena sa att min hd är poor och andra sa good så jag vet inte vilket som är sant.

men den har ett gnisslande ljud som en gammal volvo som har dåliga bromsar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej!

har samsung eget program som kollar hur bra eller dåligt deras hårddiskar mår? länka gärna om det finns.

jag har provat två olika på måfå och ena sa att min hd är poor och andra sa good så jag vet inte vilket som är sant.

men den har ett gnisslande ljud som en gammal volvo som har dåliga bromsar.

Har ingen länk tyvärr, men gnisslar den som en gammal volvo med dåliga bromsar så är det nog rätt illa med tanke på att en gammal volvo brukar ha gnisslande bromsar trots att de inte är dåliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vilket går att köra från c: ?

Nu kan jag inte svara exakt vilken som är mest lämplig, eftersom ingen var körbar på 64-bitars system och jag har just nu inte tillgång till något annat. Men generellt skall du välja dom som inte är "bootable" om du vill köra med systemet igång. Dom säger nog ifrån också, om du tar fel!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gult på relocated sectors count och på current pending sector count går det att reparera eller är den hdn paj men jag körde förut med detta prg och ett annat och dom sa som sagt olika...

Starta kommandotolken, skriv chkdsk x: /r och tryck Enter! Byt ut bokstaven x mot den enhetsbokstav som den aktuella hårddisken har! Handlar det om systemdisken C:\, kommer du att bli tillfrågad om du vill köra diskkontrollen nästa gång datorn startas om. Svara då Ja och starta om datorn!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej har gjort det 5 eller 6 gånger och du har tipsat om det tidigare åt mig om jag inte minns fel. det hjälper ej.

Starta kommandotolken, skriv chkdsk x: /r och tryck Enter! Byt ut bokstaven x mot den enhetsbokstav som den aktuella hårddisken har! Handlar det om systemdisken C:\, kommer du att bli tillfrågad om du vill köra diskkontrollen nästa gång datorn startas om. Svara då Ja och starta om datorn!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej har gjort det 5 eller 6 gånger och du har tipsat om det tidigare åt mig om jag inte minns fel. det hjälper ej.

Då är det nog så att disken inte går att reparera, och med tanke på ljudet du beskriver, så är den nog på väg att ge sig! Tråkigt, men sådant som händer förr eller senare. Jag föreslår att du skaffar en ny disk snarast om du vill rädda data på den dåliga... och kanske koppla ur den tills du har fått kopierat innehållet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Malou

Hej Cacke!

vet du någon säkert sätt att testa min hd på?

har kört ett otal gånger chkdsk / r eller f sen har jag provat olika hd diagnostic program men alla säger olika poor eller good eller annat.

Hårddisktillverkarna brukar ha en hemsida som man kan besöka där man då får tillgång till den här typen av program. Eller så kan du prova programmet som du kan hitta på nedanstående sida

Med gratisprogrammet CrystalDiskInfo kan du få reda på hur din hårddisk mår.

http://crystalmark.info/?lang=en

ja jag har testa avinstallera den drivrutinen men jag tror att det har låst sig 1 gång i alla fall efter de.

Drivrutiner är inget jag är bra på ;)

Men hämtade/installerade du den du hade innan för att se om det blev någon bättring?

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cacke!

Hårddisktillverkarna brukar ha en hemsida som man kan besöka där man då får tillgång till den här typen av program. Eller så kan du prova programmet som du kan hitta på nedanstående sida

Med gratisprogrammet CrystalDiskInfo kan du få reda på hur din hårddisk mår.

http://crystalmark.info/?lang=en

Drivrutiner är inget jag är bra på ;)

Men hämtade/installerade du den du hade innan för att se om det blev någon bättring?

MVH/Malou

ja jag hittade deras prg men det fungerade inte för mig det kom bara upp en cmd ruta och sen försvann den. det där gratis programmet har jag testa men jag litar inte på det för jag testade andra också och hårdisken var bra och dålig så jag vet inte.. tror mer samsungs program skulle visa rätt.

kan du kolla vilket på samsungs hemsida som kan köras på win xp?

det har krånglat mindre efter det att jag avinstallerade den senaste drivrutinen och satte dit den jag fick med mitt grafikkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Malou

Hej Cacke!

kan du kolla vilket på samsungs hemsida som kan köras på win xp?

Om det är din hårddisk du menar så blir det nog svårt då jag inte vet vad den heter

http://www.samsung.com/global/business/hdd/

det har krånglat mindre efter det att jag avinstallerade den senaste drivrutinen och satte dit den jag fick med mitt grafikkort.

Skönt att höra att där blivit bättre.

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Malou

Hej igen Cacke!

Såg precis att du har skapat en tråd idag och frågat om just detta som du tar upp här i tråden.

Hårddisksprogram för att kolla min Samsunghårddisk

http://www.alltomxp.se/forum/index.php?sho...mp;#entry118805

Så fortsätt gärna i den tråden gällande din hårddisk då den här forumskategorin är till enbart för systemrensningar även om jag försöker att hjälpa till även med lite annat. Men i första hand då systemrensningar.

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det nog så att disken inte går att reparera, och med tanke på ljudet du beskriver, så är den nog på väg att ge sig! Tråkigt, men sådant som händer förr eller senare. Jag föreslår att du skaffar en ny disk snarast om du vill rädda data på den dåliga... och kanske koppla ur den tills du har fått kopierat innehållet!

Då far jag och köper en ny hd imorgon eller det blir idag om några timmar.

Finns det några diskar som kan kallas för säkra hårddiskar?

Som håller lite längre stund än min samsung sata2 500 gb HD501LJ (SKRÄP disk...)

Och jag har inte kvar nå windows heller för det jag hade var ju oem och nu törs man inte ladda ner mer.

Äh

Finns det inget sätt att reparera den på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang Windows, har du inte CD så låna en av någon eller be någon annan ladda ner en..

För en cd nyckel har du ju på datorn (antar jag om du har en OEM dator)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen Cacke!

Såg precis att du har skapat en tråd idag och frågat om just detta som du tar upp här i tråden.

Hårddisksprogram för att kolla min Samsunghårddisk

http://www.alltomxp.se/forum/index.php?sho...mp;#entry118805

Så fortsätt gärna i den tråden gällande din hårddisk då den här forumskategorin är till enbart för systemrensningar även om jag försöker att hjälpa till även med lite annat. Men i första hand då systemrensningar.

MVH/Malou

Jag blir inte klok. Programmen på samsungs sida startas bara en cmd eller dos ruta som sen snabbt stängs ner.

Trendmicros online virus scanner startas inte...

Och min hd låser sig slumpmässigt.

Kan du hitta ett program åt mig? Min hd heter exat (Samsung HD501LJ)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Här har du instruktioner hur du går tillväga för att testa din hårddisk!

http://www.samsung.com/global/business/hdd...es/ES_Tool.html

På denna sida kan du hitta programmet som du ska ha med:

http://www.samsung.com/us/consumer/detail/...p;menu=download

Lycka till/Mvh MrO

Tack!

Jag ska försöka!

Jag laddade ner Trend Micro Rubotted och den sa idag att bot find men jag vet inte om jag ska tro på det, vad jag ska göra för trendmicro online scan fungerar ej.

Eset Smart Security är det gratis?

kan man köra den via usb för min disc drive fungerar ej

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Malou

Hej Cacke!

Som du märker så har jag flyttat en del av dina inlägg från tråden du har i forumskategorin där vi utför systemrensningar där du också tog upp problematiken med din hårddisk i de sista inläggen.

Har då valt att flytta/sammanfoga de sista inläggen hit till denna tråd då det räcker med att ta upp samma problematik i en tråd och att dessa inlägg passar bättre här.

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...