Gå till innehåll

Windows update fungerar ej


starplus

Recommended Posts

Hej alla!

Jag har fått ett litet problem med att jag inte kan köra windows update på min XP maskin.

Det jag får är fel 0x80070002 och jag har provat alla möjliga tänkbarheter även tips via MS sidor.

Går jag in på tjänster i datorn så kan jag inte heller starta tjänsten manuellt då den säjer att filen saknas och filen den anger är (wuauserv) men vid sökning finns filen i system32.

Skall även påpekas att dettta inträffade vid uppgradering till IE 8

Nån som har några ideer om detta?

/ Starplus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat fixen som finns i följande inlägg?

http://www.alltomxp.se/forum/index.php?s=&...ost&p=78936

Hej e-son!

Tyvärr funkar inte den heller, får upp att filen saknas.

detta är resultatet efter körning.

Q:\>FixupdateXP.bat

Q:\>net stop wuauserv /Y

Tjänsten Automatiska uppdateringar är inte igång.

Du kan få mer hjälp genom att skriva NET HELPMSG 3521.

Q:\>net stop bits /Y

Tjänsten Background Intelligent Transfer Service är inte igång.

Du kan få mer hjälp genom att skriva NET HELPMSG 3521.

Q:\>net stop cryptsvc /Y

Tjänsten Cryptographic Services stoppas.

Tjänsten Cryptographic Services stoppades.

Q:\>ren C:\WINDOWS\System32\Catroot2 oldcatroot2

Det går inte att hitta filen.

Q:\>net start cryptsvc

Tjänsten Cryptographic Services startar.

Tjänsten Cryptographic Services är igång.

Q:\>ren C:\WINDOWS\SoftwareDistribution SoftwareDistribution.old

Antingen är filnamnet duplicerat eller

så finns inte filen.

Q:\>regsvr32 wuapi.dll /s

Q:\>regsvr32 wuauclt1.exe /s

Q:\>regsvr32 wuauclt.exe /s

Q:\>regsvr32 wuaucpl.cpl /s

Q:\>regsvr32 wuaueng1.dll /s

Q:\>regsvr32 wuaueng.dll /s

Q:\>regsvr32 wuauserv.dll /s

Q:\>regsvr32 wucltui.dll /s

Q:\>regsvr32 wupdmgr.exe /s

Q:\>regsvr32 wups2.dll /s

Q:\>regsvr32 wups.dll /s

Q:\>regsvr32 wuweb.dll /s

Q:\>regsvr32 iuengine.dll /s

Q:\>net start bits

Systemfel 2 har uppstått.

Det går inte att hitta filen.

Q:\>net start wuauserv

Systemfel 2 har uppstått.

Det går inte att hitta filen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag föreslår att du börjar med att avinstallera IE8... något verkar återigen ha gått galet med den uppdateringen! När du har rullat tillbaka till IE7 kan du prova att allt fungerar som det skall, annars kan man börja reparera därifrån!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag föreslår att du börjar med att avinstallera IE8... något verkar återigen ha gått galet med den uppdateringen! När du har rullat tillbaka till IE7 kan du prova att allt fungerar som det skall, annars kan man börja reparera därifrån!

Hejsan e-son!

Jag har troligen hittat felet till MS Update :)

Problemet nu är att registret inte tillåter mej att ändra det :(

felet ser ut så här (%fystemroot%\system32\svchost.exe -k netsvcs) därav hittar den inte filen när jag försöker köra winupdate, varför den har ändrat systemroot till fystemroot har jag ingen aning till och sedan låst redigeringen.

Är inloggad som admin så det är inte det som hindrar, felet finns även vid en rollback av IE8 så den är mer relaterad till XP istället för IE som jag trodde i början.

Gärna tips på prog som låter mej redigera registret, har provat några utan framgång men å andra sidan kvittar det om jag kan köra winupdate jag ska ändå byta upp mej till Win7 när skarpa versionen kommer men det irriterar lite iaf ;)

/ Starplus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan e-son!

Jag har troligen hittat felet till MS Update :)

Problemet nu är att registret inte tillåter mej att ändra det :(

felet ser ut så här (%fystemroot%\system32\svchost.exe -k netsvcs) därav hittar den inte filen när jag försöker köra winupdate, varför den har ändrat systemroot till fystemroot har jag ingen aning till och sedan låst redigeringen.

Är inloggad som admin så det är inte det som hindrar, felet finns även vid en rollback av IE8 så den är mer relaterad till XP istället för IE som jag trodde i början.

Gärna tips på prog som låter mej redigera registret, har provat några utan framgång men å andra sidan kvittar det om jag kan köra winupdate jag ska ändå byta upp mej till Win7 när skarpa versionen kommer men det irriterar lite iaf ;)

/ Starplus

Det där måste ju ganska säkert någon trojan eller annat virusaktigt ha ställt till med! Vilken registernyckel handlar det om?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där måste ju ganska säkert någon trojan eller annat virusaktigt ha ställt till med! Vilken registernyckel handlar det om?

Hej!

Felet finns i :

(HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\BITS

(HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\wuauserv

(HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet006\Services\BITS)

(HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet006\Services\wuauserv

(HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet008\Services\BITS

(HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet008\Services\wuauserv

(HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet009\Services\BITS

(HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet009\Services\wuauserv

(HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet010\Services\BITS

(HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet010\Services\wuauserv

Hoppas det var detta du ville veta :)

/starplus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där värdet (%Systemroot%\system32\svchost.exe -k netsvcs) finns på rätt många fler ställen i registret, och om det är fel även där så blir det tufft att rätta till manuellt. Du har dessutom onormalt många "ControlSet0**", så jag skulle föreslå att du kör en fullständig reparation av systemet. Eventuellt kanske du skulle göra en Malwarekontroll innan!

För att reparera systemfilerna... stoppa först i XP-cd´n i läsaren. Starta sedan kommandotolken och skriv sfc /scannow och tryck Enter... följ sedan eventuella instruktioner! När den är klar startar du om och går till Windows update, och ser till så burken blir helt uppdaterad igen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Det där värdet (%Systemroot%\system32\svchost.exe -k netsvcs) finns på rätt många fler ställen i registret, och om det är fel även där så blir det tufft att rätta till manuellt. Du har dessutom onormalt många "ControlSet0**", så jag skulle föreslå att du kör en fullständig reparation av systemet. Eventuellt kanske du skulle göra en Malwarekontroll innan!

För att reparera systemfilerna... stoppa först i XP-cd´n i läsaren. Starta sedan kommandotolken och skriv sfc /scannow och tryck Enter... följ sedan eventuella instruktioner! När den är klar startar du om och går till Windows update, och ser till så burken blir helt uppdaterad igen!

Hej igen e-son!

Nu har jag lyckats återställa winupdate :)

Alla reparationsförsök har misslyckats tidigare så jag fick gå in i registret och fixa det manuellt och det första problemet som jag hittade var att behörigheten till vissa poster i registret hade ändrats till bara läsrättighet.

När detta var fixat så var det att ändra sökvägen till systemroot istället för fystemroot, problemet var att hitta vilken ControlSet0*** som användes så det blev till och ändra alla (får rensa dom onödiga sedan).

Inga maskar eller annat otyg har hittats på datorn så jag har inte en aning om hur det har blivit så och datorn har ju funkat bra ändå men blev lite fundersam över att det inte kom några säkerhetsuppdateringar.

Hade inte tänkt lägga ner nått jobb på detta eftersom allt funkade och Win7 är i antågande, men skam den som ger sej :). [LÖST]

/ Starplus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...