Gå till innehåll

Möjligt att nedgradera från Windows 7 till XP


Superlight

Recommended Posts

Jag undrar - varför då? OK att Microsoft är generösa och låter en få använda XP eller Windows 7 på en ny maskin men om det är för att ett visst program inte fungerar i Windows 7 så finns det ju faktiskt möjligheten att behålla både programet och datorn tills ett alternativ dyker upp. Jag finner det högst osannolikt att ETT enda program utvecklat för XP skulle förhindra ett företag att gå över till WINDOWS 7. Och troligen är dessa storvolymföretag redan med och betatestar WINDOWS 7 och kan i ett tidigt skede avgöra om de kan och är villiga att gå över och vilka problem de kan möta. Och det skulle vara intressant att se en lista på standradprogram som inte fungerar W7 men i XP. Ännu roligare vore det med en lista på egenframställda program som inte skulle fungera i W7 och hur många som är beroende av dessa program men det kommer väl aldrig att hända.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det räcker med att en enda applikation, exempelvis ett affärssystem eller något annat kritiskt system sätter käppar i hjulen. Men, ett stort men. För i dagarna har Microsoft släppt en produkt som kallas MED-V, där man på Vista eller Windows 7 kan paketera en applikation att köras i Windows XP, fast helt integrerat i Vista eller Windows 7! Detta är riktigt coolt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft Enterprise Desktop Virtualization (MED-V)

Det låter helt underbart att dom skapat ett sådant verktyg. Med tanke på att många gamla program har haft problem i Vista och kommer garanterat ha det i Se7en så är detta ett mycket fantastiskt steg frammåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det räcker med att en enda applikation, exempelvis ett affärssystem eller något annat kritiskt system sätter käppar i hjulen. Men, ett stort men. För i dagarna har Microsoft släppt en produkt som kallas MED-V, där man på Vista eller Windows 7 kan paketera en applikation att köras i Windows XP, fast helt integrerat i Vista eller Windows 7! Detta är riktigt coolt :)

Jag skall komma ihåg det där när jag blir indragen i betatestningen av W7 på mitt företag (Preem). får väl se till att en lista på affärkritiska system blir gjord och att just de hårdtestas i labbmiljön. Vi har en hel del konstiga saker i vår IT-miljö men av det som jag minns har skapat problem har legat på makronivå i Excel. När den testningen kommer igång är fortfarande för tidigt att säga men troligen inte förrän till hösten efter ett underhållsstopp vi har på raffinaderiet i Göteborg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menas med "Software Assuranc"? Är det en speciell försäkring man kan köpa till? ;)

Det är en slags prenumeration, man köper ett SA-avtal och får då rätt att köra exempelvis alla klient-OS och får rätt att uppgradera när det släpps nya sådana bland annat. Läs mer på http://www.microsoft.com/licensing/softwar...ce/default.aspx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon privatperson som har en sådan tror du?

Ja, Bill Gates :)

Och kanske någon annan extremt intresserad nörd med alldeles för mycket pengar. Tror inte det är riktigt rätt prisklass för att tilltala privatpersoner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...