Gå till innehåll

Hur bra är Telia Säker Surf mot andra Antivirusprogram


Recommended Posts

Har nyligen bytt bredband från Com Hem till Telias mobila bredband och undrar nu om en sak som medföljde i förpackningen. Jo Telia Säker Surf är det bättre eller sämre än övriga Antivirusprogram som Avast CIS m.m. Har ej installerat Säker Surf eftersom jag har ett annat Antivirusprogram installerat i datorn.

//DAson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 93
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Bilder i tråden

Jag skulle välja ett annat säkerhetsprogram än det.

Jag har telia säker surf och säger att har du ett som fungerar bra så behåll det,

säker surf har fått väldigt bra betyg på flera tester och jag är jättenöjd fast jag har fått dra ner på flera tjänster då det kräver en del resurser,

senaste versionen är visst inte så resurskrävande,

du kan ju testa och se, jag har aldrig haft problem med Telia säker surf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

T.o.m. sämre än F-Secure, enligt Matousec…

ESS 4: 4 %

F-Secure 8: 12 %

Varför välja bland alternativen i listans botten? :unsure: Listan har en topp också… :rolleyes:

Fast man ska inte stirra sig blind på tester. En annan viktig sak är att man kan hantera sitt program. Det kanske inte ska slöa ner datorn så mycket.

För mig är en annan sak viktig. Det får inte störa mig. Jag testade CIS, oherregud, jag höll på att bryta ihop på det. Det störde mig hela tiden. Möjligt att jag gjorde något fel. Men ut åkte det blixtsnabbt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast man ska inte stirra sig blind på tester.

Sant. Skillnaden mellan olika program är dock, försiktigt uttryckt, enorm. :o Vid detektionsjämförelser brukar det skilja ett par procent eller så…

En annan viktig sak är att man kan hantera sitt program. Det kanske inte ska slöa ner datorn så mycket.

För mig är en annan sak viktig. Det får inte störa mig. Jag testade CIS, oherregud, jag höll på att bryta ihop på det. Det störde mig hela tiden. Möjligt att jag gjorde något fel. Men ut åkte det blixtsnabbt.

Också sant. Man måste kunna sitt program, konfigurera det rätt och förstå de varningar det ger, och varför de ges. ;)

Om du gjorde något fel med CIS vet jag inte, men CIS 3.9 beta, som släpptes i förrgår, har redan fått kritik (från vissa) för att den ger för varningar! :o

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Sant. Skillnaden mellan olika program är dock, försiktigt uttryckt, enorm. :o Vid detektionsjämförelser brukar det skilja ett par procent eller så

Också sant. Man måste kunna sitt program, konfigurera det rätt och förstå de varningar det ger, och varför de ges. ;)

Om du gjorde något fel med CIS vet jag inte, men CIS 3.9 beta, som släpptes i förrgår, har redan fått kritik (från vissa) för att den ger för varningar! :o

Bästa antivirusen?

http://www.av-comparatives.org/images/stor...vc_report21.pdf

Så länge min dator är virusfri, så har jag ett bra antivirus, diskuterar jag. :)

F-Secure är väl inte så dåligt, men kräver för mycket systemresurser för min smak, Avast är betydligt snällare mot datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bästa antivirusen?

http://www.av-comparatives.org/images/stor...vc_report21.pdf

Så länge min dator är virusfri, så har jag ett bra antivirus, diskuterar jag. :)

F-Secure är väl inte så dåligt, men kräver för mycket systemresurser för min smak, Avast är betydligt snällare mot datorn.

Hej alla!

Har bara W-Defender, utan något antivirusprogram. Detta för att se om det finns några hål att komma in i. Men, jag har då inte fått en enda varning ännu så länge, efter 3 månaders test.

Det är ju också så, surfar man bara på ett förnuftigt sätt, så räcker det till med defender!

Ett antivirusprogram är bra, för att kolla om mejlen har nått skräp. Annars räcker defendern fullt ut.

Detta test jag nu gjort är till 100% äkta. Kör säkra sidor, så behöver man inte vara skraj för endera, ormar, hästar osv......

Någon fler som håller med???

:rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag har läst det där testet. Slutsats: inget program stoppar 100 %. Vad mer behöver man veta? :rolleyes: Behovet av andra tekniker än traditionellt antivirus kommer att öka. Definitionerna är ju sällan tillgängliga innan hoten dyker upp… HIPS, brandvägg och buffertöverskridningsskydd, är min modell, kompletterat med antivirus som ett andra skyddslager. Så jag känner mig rätt trygg då jag surfar till Alltomxp. :rolleyes::D (Jag borde börja göra farliga saker! :o)

Så länge min dator är virusfri, så har jag ett bra antivirus, diskuterar jag. :)

Hm… Du är för djupsinnig ibland. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

F-Secure eller Telia säker surf är säkert OK, men NOD32 är snäppet vassare och tar mindre resurser av datorn.

Jag litar helt på NOD32 och har så gjort sedan 2001 Jag använder endast detta skyddsprogram på mina 3 datorer, sen får experterna säga vad dom vill. Jag har inga andra brandväggar än Windows inbyggda och alla andra s.k spionbevakningsprogram, anser jag hör hemma i soptunnan.

Jag fick en s.k mask på en dator 1999, men då visste jag inte ett smack om datorer. Nu vet jag desto mera. :D

Jag är ingen vanlig söndagssurfare heller, utan har besökt dom mörkaste hålen på internet och trots detta, är mina datorer fria från ohyra och virus.

NOD32 Rekommenderar jag starkt och rätt inställt, räcker det. Man måste alltså själv konfigurera programmet, för att få det att funka som det ska, vilket inte många gör. Dom flesta installerar bara och tror att det räcker, det gör det inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gillar inte F-Secure!! och Telia säker surf kör med med den näst nyaste versionen av det. Systemkrävande men ändå relativt klent i jämförelse med Nod 32, Norton IS 2009 och Kaspersky 2009 anser jag efter ha prövat alla namngivna.

Ca 93% i att upptäcka virus och annat skit medans Kaspersky och Norton ligger på närmare 99%

Kör själv Norton IS 2009 om nu någon undgått det ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia Säker Surf hade en riktig "rysarversion" innan den de släppte i november 2008 som heter 8.0.

Den tidigare, jag vill minnas den hette 7.03 eller liknande, den gjorde datorerna till riktiga "zoombies". Jag var hos ett antal personer som "inte förstod" varför deras datorer hade blivit "så sega". Jag avinstallerade Telia Säker Surf och stoppade in några alternativ och "houkus pokus" så funkade datorerna godtagbart igen.

Med version 8.0 går det bättre men jag skulle själv aldrig välja det. Just nu använder jag NOD 32 + Comodos brandvägg på Windows XP. På Windows 7 använder jag Comodo Internet Security och det blir ju bättre och bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säker Surf är ju mer än antivirus, så det ger nog ett fullständigare skydd än t.ex. avast!. Det har bl.a. brandvägg och DeepGuard.

F-Secure ligger dock inte i topp på Matousecs resultatlista

Men eftersom DAson inte nämner någon brandvägg så är det kanske bara Windows egen brandvägg i datorn och då är ju F-secures brandvägg ett riktigt lyft.

Har bara W-Defender, utan något antivirusprogram. Detta för att se om det finns några hål att komma in i. Men, jag har då inte fått en enda varning ännu så länge, efter 3 månaders test.

...

Detta test jag nu gjort är till 100% äkta. Kör säkra sidor, så behöver man inte vara skraj för endera, ormar, hästar osv......

Hur vet du att det inte finns skadliga program i datorn då? Defender är ju dåligt på att upptäcka sådana så vad går ditt test ut på egentligen?

Hmm, det finns ju gott om webbsidor som har varit säkra en dag och hackade dagen därpå och då börjat infektera datorer.

Jo, jag har läst det där testet. Slutsats: inget program stoppar 100 %. Vad mer behöver man veta? :rolleyes: Behovet av andra tekniker än traditionellt antivirus kommer att öka. Definitionerna är ju sällan tillgängliga innan hoten dyker upp HIPS, brandvägg och buffertöverskridningsskydd, är min modell, kompletterat med antivirus som ett andra skyddslager.

Eftersom det bara är antivirusprogram som når upp till 97% detekteringsgrad av de skadliga filer som är daterade perioden April -06 - April -08 som får vara med i senaste testet på AV-Comparative så är det ju bara bra program som är med i testet. Comodos antivirusprogram får ju inte vara med av den anledningen (finns en tråd om det i AV-Comparatives forum). I något annat test jag har sett så nådde t ex ClamAV kring 50% så det kan ju vara en himmelsvid skillnad på olika antivirusprogram. Alla de bra antivirusprogrammen har väl utbyggd heuristisk och liknande funktioner så de är verkligen inte beroende på att alla skadliga program finns med som signaturer i databasen, tyvärr så leder det ju i många fall till att falsklarmen har ökat.

Varför inte stoppa en skadlig fil redan under nedladdningen i stället för att vänta tills den fastnar i HIPS eller brandvägg? En majoritet av de skadliga program som jag hjälper till att rensa bort har ju användaren själv installerat och skulle därmed troligen godkänna i HIPS och brandvägg utan att blinka ("konstigt att den här nya "flash"-versionen behöver komma ut på internet men det är väl så bara"). Däremot om antivirusprogrammet klagar under nedladdningen/installationen så reagerar folk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Avast nätsköld har varit extremt effektiv så här långt och detekterar virus långt före det att de är på väg in i datorn. En enda länk på en sida märks direkt som "virushot" om den leder till någon malware. p2p skyddet har också fungerat bra och upptäcker virus snabbt långt före det att de är nedladdade.

Flera sidor som passerade genom F-Secure, blockades direkt av nätskölden i Avast som html trojaner.

Ett bra alternativ till F-Secure, att det är helt gratis skadar inte heller.

Den största nackdelen med de program som jag själv testat så här långt är att de är för processorkrävande för att vara i min smak. Det spelar ingen roll om man har ett bra skydd om programmet äter systemkapacitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju också så, surfar man bara på ett förnuftigt sätt, så räcker det till med defender!

Ett antivirusprogram är bra, för att kolla om mejlen har nått skräp. Annars räcker defendern fullt ut.

Detta test jag nu gjort är till 100% äkta. Kör säkra sidor, så behöver man inte vara skraj för endera, ormar, hästar osv......

Om alla skulle resonera som dig, så skulle vi ha en verklig katastrof på halsen! Det FINNS inget sådant som "Säkra sidor"!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Om alla skulle resonera som dig, så skulle vi ha en verklig katastrof på halsen! Det FINNS inget sådant som "Säkra sidor"!

För att dra det till sin gräns.

- Jag har inte haft ett enda virus i datorn på 3 månader. :)

- Aha? Vad använder du för antivirus?

- Antivirus? :o

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avast nätsköld har varit extremt effektiv så här långt och detekterar virus långt före det att de är på väg in i datorn. En enda länk på en sida märks direkt som "virushot" om den leder till någon malware. p2p skyddet har också fungerat bra och upptäcker virus snabbt långt före det att de är nedladdade.

Jo, jag har sett hur ”effektivt” avast! är. :o

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Jo, jag har sett hur effektivt avast! är. :o

Det där var ju från 2008, antivirus förbättras hela tiden. Så fungerar inte ens mitt som skickar fram en "Stäng anslutning" direkt, dvs kopplar ned från just "den" sajten, innan något hänt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där var ju från 2008, antivirus förbättras hela tiden. Så fungerar inte ens mitt som skickar fram en "Stäng anslutning" direkt, dvs kopplar ned från just "den" sajten, innan något hänt.

Målet är rörligt, och hoten ”förbättras” snabbare än avast!… ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Målet är rörligt, och hoten förbättras snabbare än avast! ;)

Än "alla antivirus" menar du?

Det stämmer.

Virusskaparna ligger alltid steget före, och kommer alltid att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...