dreamweaver Posted April 10, 2009 Share Posted April 10, 2009 Hej alla glada! Min bärbara dator gick sönder häromdagen, eftersom jag aldrig trodde att den skulle gå sönder glömde jag givetvis backuppa filer från dess hårddisk. Jag köpte en externlåda där jag monterade in hårddisken från bärbara i tron om att det skulle vara så enkelt att rädda det som fanns inuti. När jag kopplar in lådan via USB:n så känner den stationära datorn av bara själva "lådan" men inte hårddisken som är inuti. Jag har testat att köra disken som slave / master och utan bygel. Finns det någon lösning på detta problem? Vore trist att förlora allt på den hårddisken. Tacksam för svar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gsb Posted April 10, 2009 Share Posted April 10, 2009 Kolla i Disk Manager om du ser disken. Det kan hända att den inte får någon enhetsbokstav för att den kanske "kolliderar" med din nya C:-disk. /G Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted April 10, 2009 Share Posted April 10, 2009 Kolla i Disk Manager om du ser disken. Det kan hända att den inte får någon enhetsbokstav för att den kanske "kolliderar" med din nya C:-disk./G Kan även bli svårt att få access via windows.... prova i så fall att boota datorn på en Linux Live-CD... sen är det bara att leta upp disken och kopiera! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dreamweaver Posted April 10, 2009 Author Share Posted April 10, 2009 Hej igen! Först och främst, tack för de snabba svaren. I Disk Manager ser jag bara stationära datorns hårddisk samt DVDbrännaren, inget annat. Provade dessutom att se ifall disken kanske dyker upp i Feodora med en Live Cd samt en Mac iBook men det är samma sak. Det kan väl inte vara så att disken helt enkelt har gått sönder? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted April 10, 2009 Share Posted April 10, 2009 Hej igen!Först och främst, tack för de snabba svaren. I Disk Manager ser jag bara stationära datorns hårddisk samt DVDbrännaren, inget annat. Provade dessutom att se ifall disken kanske dyker upp i Feodora med en Live Cd samt en Mac iBook men det är samma sak. Det kan väl inte vara så att disken helt enkelt har gått sönder? Koppla disken löst direkt i stationär dator, så får du svaret... det skulle ju faktiskt kunna vara kabinettet som är trasigt också! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dreamweaver Posted April 10, 2009 Author Share Posted April 10, 2009 Koppla disken löst direkt i stationär dator, så får du svaret... det skulle ju faktiskt kunna vara kabinettet som är trasigt också! Kan man koppla in en 2.5 tums hårddisk direkt in i den stationära? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted April 10, 2009 Share Posted April 10, 2009 Kan man koppla in en 2.5 tums hårddisk direkt in i den stationära? Ja, storleken har ingen betydelse.... har jag hört! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dreamweaver Posted April 10, 2009 Author Share Posted April 10, 2009 Ja, storleken har ingen betydelse.... har jag hört! Haha Jag försökte koppla in disken i den stationära men ingen kabel passade, antar att man måste köpa en adapter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndreasNilemo Posted April 10, 2009 Share Posted April 10, 2009 Haha Jag försökte koppla in disken i den stationära men ingen kabel passade, antar att man måste köpa en adapter? ja typ sånhär http://www.webhallen.com/prod.php?id=8130 Finns nästan överallt där det säljs datorkomponenter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dreamweaver Posted April 10, 2009 Author Share Posted April 10, 2009 ja typ sånhär http://www.webhallen.com/prod.php?id=8130Finns nästan överallt där det säljs datorkomponenter. Tackar, blir till att inhandla det när butikerna öppnar igen efter påskhelgen. Glad påsk allihopa! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted April 10, 2009 Share Posted April 10, 2009 Haha Jag försökte koppla in disken i den stationära men ingen kabel passade, antar att man måste köpa en adapter? Jo, om det är en IDE-disk... jag drog den något förhastade slutsatsen att det var en nyare SATA-disk! IDE: http://www.webhallen.com/pic_large.php?id=74950 SATA: http://www.webhallen.com/pic_large.php?id=76399 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dreamweaver Posted April 18, 2009 Author Share Posted April 18, 2009 Hej, Nu har jag provat med en IDE-adapter utan någon som helst framgång. Jag har verkligen ingen aning om hur jag ska gå tillväga för att rädda alla dokument/bilder. Har någon något tips på vad man kan försöka göra härnäst? Tacksam för svar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted April 18, 2009 Share Posted April 18, 2009 Du började med att skriva att den bärbara datorn gick sönder... var det kanske just disken som gick sönder ?!! När det gäller disk-USB -adaptrar så brukar CS (Cable Select) vara det önskade alternativet. Du skall alltså koppla bygeln mellan de två nedre stiften (se bild) B-D. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dreamweaver Posted April 18, 2009 Author Share Posted April 18, 2009 Du började med att skriva att den bärbara datorn gick sönder... var det kanske just disken som gick sönder ?!! När det gäller disk-USB -adaptrar så brukar CS (Cable Select) vara det önskade alternativet. Du skall alltså koppla bygeln mellan de två nedre stiften (se bild) B-D. Hej! Ja precis, själva ingången där man laddar laptopbatteriet har gått sönder. Fick som svar att det skulle kosta mig drygt 2000 kronor att laga, och de kunde då heller inte garantera att det skulle fungera bra efteråt. Disken, såvitt som jag vet, fungerade innan datorn "dog". Men det kanske har gått sönder av någon anledning nu? Gäller det alla hårddiskar? Alltså att det är de 2 nedre stiften man ska bygla? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted April 18, 2009 Share Posted April 18, 2009 Gäller det alla hårddiskar? Alltså att det är de 2 nedre stiften man ska bygla? Bilden och beskrivningen var för en Toshiba disk men detta bör gälla alla 2.5" diskar. (Toshiba vet ju inte var alla deras diskar hamnar...) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dreamweaver Posted April 21, 2009 Author Share Posted April 21, 2009 Hej igen, Efter att ha provat använda hårddisken som extern disk och inte lyckats, provade jag sätta in hårddisken i en annan lånad bärbar dator. Genast kom det upp en ruta där man ska skriva in lösenordet för hårddisken, d.v.s DriveLock password. Jag trodde inte att detta hade någon större roll när man använde hårddisken som extern disk. Googlade lite och det visade sig att hårddisken är rätt värdelöst när den är lösenordsskyddad och kan alltså inte användas varken externt eller internt någon annanstans än på just den bärbara datorn man hade "lösenordet". Typiskt att man skulle ha DriveLock Password på... Blir till att skruva loss moderkortet som är sönder och försöka fixa ingången till batteriladdarens ingång. Tack för all hjälp, det uppskattades verkligen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndreasNilemo Posted April 21, 2009 Share Posted April 21, 2009 Hej igen,Efter att ha provat använda hårddisken som extern disk och inte lyckats, provade jag sätta in hårddisken i en annan lånad bärbar dator. Genast kom det upp en ruta där man ska skriva in lösenordet för hårddisken, d.v.s DriveLock password. Jag trodde inte att detta hade någon större roll när man använde hårddisken som extern disk. Googlade lite och det visade sig att hårddisken är rätt värdelöst när den är lösenordsskyddad och kan alltså inte användas varken externt eller internt någon annanstans än på just den bärbara datorn man hade "lösenordet". Typiskt att man skulle ha DriveLock Password på... Blir till att skruva loss moderkortet som är sönder och försöka fixa ingången till batteriladdarens ingång. Tack för all hjälp, det uppskattades verkligen! Lurigt.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted April 21, 2009 Share Posted April 21, 2009 Ja snacka om att disken var stöldskyddad... . Detta är en erfarenhet som kan ge många en tankeställare. Det är kul med tekniknyheter men det kräver även bra datasäkerhet i form av löpande säkerhetskopiering... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts