Gå till innehåll

Datorn finner inte den externa hårddisken


Recommended Posts

Hej alla glada!

Min bärbara dator gick sönder häromdagen, eftersom jag aldrig trodde att den skulle gå sönder glömde jag givetvis backuppa filer från dess hårddisk.

Jag köpte en externlåda där jag monterade in hårddisken från bärbara i tron om att det skulle vara så enkelt att rädda det som fanns inuti.

När jag kopplar in lådan via USB:n så känner den stationära datorn av bara själva "lådan" men inte hårddisken som är inuti.

Jag har testat att köra disken som slave / master och utan bygel.

Finns det någon lösning på detta problem? Vore trist att förlora allt på den hårddisken.

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla i Disk Manager om du ser disken. Det kan hända att den inte får någon enhetsbokstav för att den kanske "kolliderar" med din nya C:-disk.

/G

Kan även bli svårt att få access via windows.... prova i så fall att boota datorn på en Linux Live-CD... sen är det bara att leta upp disken och kopiera!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Först och främst, tack för de snabba svaren.

I Disk Manager ser jag bara stationära datorns hårddisk samt DVDbrännaren, inget annat. Provade dessutom att se ifall disken kanske dyker upp i Feodora med en Live Cd samt en Mac iBook men det är samma sak.

Det kan väl inte vara så att disken helt enkelt har gått sönder?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Först och främst, tack för de snabba svaren.

I Disk Manager ser jag bara stationära datorns hårddisk samt DVDbrännaren, inget annat. Provade dessutom att se ifall disken kanske dyker upp i Feodora med en Live Cd samt en Mac iBook men det är samma sak.

Det kan väl inte vara så att disken helt enkelt har gått sönder?

Koppla disken löst direkt i stationär dator, så får du svaret... det skulle ju faktiskt kunna vara kabinettet som är trasigt också!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha :D

Jag försökte koppla in disken i den stationära men ingen kabel passade, antar att man måste köpa en adapter?

Jo, om det är en IDE-disk... jag drog den något förhastade slutsatsen att det var en nyare SATA-disk!

IDE: http://www.webhallen.com/pic_large.php?id=74950

SATA: http://www.webhallen.com/pic_large.php?id=76399

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej,

Nu har jag provat med en IDE-adapter utan någon som helst framgång. Jag har verkligen ingen aning om hur jag ska gå tillväga för att rädda alla dokument/bilder.

Har någon något tips på vad man kan försöka göra härnäst?

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du började med att skriva att den bärbara datorn gick sönder... var det kanske just disken som gick sönder ?!! :huh:

När det gäller disk-USB -adaptrar så brukar CS (Cable Select) vara det önskade alternativet.

Du skall alltså koppla bygeln mellan de två nedre stiften (se bild) B-D.

post-459-1240068813_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du började med att skriva att den bärbara datorn gick sönder... var det kanske just disken som gick sönder ?!! :huh:

När det gäller disk-USB -adaptrar så brukar CS (Cable Select) vara det önskade alternativet.

Du skall alltså koppla bygeln mellan de två nedre stiften (se bild) B-D.

Hej!

Ja precis, själva ingången där man laddar laptopbatteriet har gått sönder. Fick som svar att det skulle kosta mig drygt 2000 kronor att laga, och de kunde då heller inte garantera att det skulle fungera bra efteråt.

Disken, såvitt som jag vet, fungerade innan datorn "dog". Men det kanske har gått sönder av någon anledning nu?

Gäller det alla hårddiskar? Alltså att det är de 2 nedre stiften man ska bygla?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäller det alla hårddiskar? Alltså att det är de 2 nedre stiften man ska bygla?

Bilden och beskrivningen var för en Toshiba disk men detta bör gälla alla 2.5" diskar.

(Toshiba vet ju inte var alla deras diskar hamnar...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Efter att ha provat använda hårddisken som extern disk och inte lyckats, provade jag sätta in hårddisken i en annan lånad bärbar dator. Genast kom det upp en ruta där man ska skriva in lösenordet för hårddisken, d.v.s DriveLock password.

Jag trodde inte att detta hade någon större roll när man använde hårddisken som extern disk. Googlade lite och det visade sig att hårddisken är rätt värdelöst när den är lösenordsskyddad och kan alltså inte användas varken externt eller internt någon annanstans än på just den bärbara datorn man hade "lösenordet". Typiskt att man skulle ha DriveLock Password på...

Blir till att skruva loss moderkortet som är sönder och försöka fixa ingången till batteriladdarens ingång.

Tack för all hjälp, det uppskattades verkligen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Efter att ha provat använda hårddisken som extern disk och inte lyckats, provade jag sätta in hårddisken i en annan lånad bärbar dator. Genast kom det upp en ruta där man ska skriva in lösenordet för hårddisken, d.v.s DriveLock password.

Jag trodde inte att detta hade någon större roll när man använde hårddisken som extern disk. Googlade lite och det visade sig att hårddisken är rätt värdelöst när den är lösenordsskyddad och kan alltså inte användas varken externt eller internt någon annanstans än på just den bärbara datorn man hade "lösenordet". Typiskt att man skulle ha DriveLock Password på...

Blir till att skruva loss moderkortet som är sönder och försöka fixa ingången till batteriladdarens ingång.

Tack för all hjälp, det uppskattades verkligen!

Lurigt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...