Gå till innehåll

ADSL och trådlöst nätverk


Recommended Posts

Har suttit vid datorn i åtta timmar nu utan att lyckas lösa denna nöt och hoppas nu på hjälp.

Jag har nyss flyttat från lägenhet med BBB-fiber till hus med ADSL-bredband. Fick ett brev häromdagen med bekräftelse om att vi nu skulle vara uppkopplade mot det världsomspännande nätverket internet igen och glad i hågen efter två månader utan bredband började jag idag koppla ihop skiten. Det gick inte alls.

Jag har i lägenheten haft fiberbredband och använt en Zyxel G-2000-router. Samma lika gäller nu med enda skillnad att jag har ett modem emellan väggen och routern. Stora skillnaden är att medan det fungerade klockrent i lägenheten så är det tvärkört nu.

Om jag kopplar en ethernetsladd (vidare kallad sladd) mellan modemet och datorn så fungerar internet. Jag kommer åt och kan göra inställningar i modemet genom att knappa in 192.168.1.1. Om jag däremot kopplar in samma sladd till routern istället så får jag nada. Eller ja, fick nada ska jag väl kanske säga. Om jag efter att ha kopplat loss sladden från modemet till datorn trycker in reset-knappen på routern, så kan jag komma in i inställningarna för routern på samma ip-adress, dvs. 192.168.1.1. Jag har däremot bara en lokal anslutning och kommer inte längre. Minsta inställning som ändras i routern alternativt om jag ansluter sladden från modemet till densamma så blir jag utkickad och kan inte komma in igen, dvs datorn svarar inte på 192.168.1.1 och jag måste trycka reset på nytt.

Har nu stångat mig blodig mot detta problem och hoppas på hjälp. Ipconfig i cmd ger mig följande:

ethernet:

anslutningsspecifika dns-suffix:

lpv4 adress: 192.168.1.5

nätmask: 255.255.255.0

standardgateway: 192.168.1.1

trådlöst:

anslutningsspecifika dns-suffix:

nätmask: 169.254.43.200

nätmask: 255.255.0.0

standard-gateway: 192.168.1.1

tunnelanslutning till lokalt nätverk:

anslutningsspecifika dns-suffix:

länklokal ipv6-adress: fe80::5efe:169.254.43.200%13

Jag tycker mig ha gått igenom allt sju gånger om nu utan att finna någonting. Det enda som jag stör mig på men som kanske inte är ett problem, är att både modem och router nås från ip 192.168.1.1. Borde inte dessa ha olika nummer?

Snälla hjäälp..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...