Gå till innehåll

Windows 7 RC


mumfie

Recommended Posts

  • Svar 64
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Vad menas att dom fortsätter bygga fast RC byggs stabilare? Förbättrar dom funktioner och inplanterar sedan eftersom in i "orginalet" eller vad är det som görs parallellt?

Jag heter inte Stenis men jag provar att svara ändå, tänk dig såhär.

Varje gång man förändrar något eller lägger till något så finns risken att nya buggar uppstår. Men man vill ju helst att RC'n ska vara helt buggfri.

Därför bestämmer man vid en tidpunkt att NU slutar vi göra ändringar och tillägg och koncentrerar oss på att bara rätta till buggar så att vi vid X datum har en felfri version att släppa som RC.

Men samtidigt vill man ju inte att utvecklingen ska stanna av helt, därför delar man upp arbetet i 2 grenar. Den ena utan någon vidare utveckling, bara buggfixning, alltså den som ska bli RC. Medans den andra fortsätter man utveckla med risk att det uppstår nya buggar i den.

Från den senare grenen kommer det säkerligen att läcka ut fler builds i framtiden precis som det gjort hittills. Vill man ha en så stabil produkt som möjligt så kan det vara bättre att hålla sig till RC'n, men är man nyfiken på att testa eventuella nyga grejer som tillkommit efter så kan man hoppa på någon av de nya buildsen.

Hoppas det var en korrekt beskrivning, annars är det säkert någon som vill uppmärksamma bristerna. :)

Kan jag som vanlig få tag på en RC av W7?

Ja RC'n är publik, den kommer att finnas för nerladdning på Microsofts hemsida precis som build 7000 gjorde. Det senaste datumet som nämnts är väl 5 maj tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menas att dom fortsätter bygga fast RC byggs stabilare? Förbättrar dom funktioner och inplanterar sedan eftersom in i "orginalet" eller vad är det som görs parallellt? Borde det inte vara en vidareutveckling av RC egentligen för att nöta bort fler buggar?

Det finns ett träd, winmain, som är huvudträdet för all kod. Visserligen byggs byggen av Windows 7 dagligen men dessa är sällan felfria. När Microsoft bestämmer sig för att "nu ska vi fixa en RC" så tar de koden från winmain och bryter ut den i ett eget träd, ett RC-träd i det här fallet. Sedan kompileras Windows 7 winmain och RC parallellt. I RC-trädet ser man till att buggar tas bort och att eventuella problem åtgärdas, och när man nått ett bygge i RC-trädet som passerar alla kvalitetstester så säger man att man har en RC som kan skickas ut till alla för testning. Samtidigt som detta sker med RC-trädet så fortsätter arbetet precis som vanligt i winmain-trädet. Ibland kanske buggar eller kodfixar som åtgärdas i RC-trädet återförs till winmain.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det kommer precis som betan att släppas publikt, någon gång i maj.

Strålande att man inte är hemma då, börjar jobba i norge i nästa vecka och kommer inte hem förrän i början av augusti...

:(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Nicklas och Stenis för dom fina svaren.

Nu talar jag hemside kodning istället för Windows.

Då man skapar en stor hemsida så gör man ofta plugins för att på ett lätt sätt kunna lägga till nya funktioner.

Går inte detta att göra med ett os? Man har en huvudkod och sedan inplanterar man olika "plugins" som är olika funktioner i systemet. Väljer vart var och en ska vara. Ungefär som Joomla som många använder. ;)

Strålande att man inte är hemma då, börjar jobba i norge i nästa vecka och kommer inte hem förrän i början av augusti...

Slutar inte betan någon gång runt augusti? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu talar jag hemside kodning istället för Windows.

Då man skapar en stor hemsida så gör man ofta plugins för att på ett lätt sätt kunna lägga till nya funktioner.

Går inte detta att göra med ett os? Man har en huvudkod och sedan inplanterar man olika "plugins" som är olika funktioner i systemet. Väljer vart var och en ska vara. Ungefär som Joomla som många använder. ;)

Woot?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu talar jag hemside kodning istället för Windows.

Då man skapar en stor hemsida så gör man ofta plugins för att på ett lätt sätt kunna lägga till nya funktioner.

Går inte detta att göra med ett os? Man har en huvudkod och sedan inplanterar man olika "plugins" som är olika funktioner i systemet. Väljer vart var och en ska vara. Ungefär som Joomla som många använder. ;)

Jag tror jag förstår vad du fiskar efter :) Eftersom Windows blir mer och mer komponentbaserat kan man säga att detta redan stämmer till viss del, se bara på en Windows Server 2008 eller Server 2008 R2 där du får en slimmad burk och kan lägga till i princip alla delar du vill, Aero, stöd för trådlösa nätverk, backup osv.

Det finns inga tekniska hinder för att låta klientversionen fungera på samma sätt, men det är inte det som är tanken med ett klientoperativsystem, att bara köpa skalet. Åtminstone inte i dagsläget. Många har uttryckt sin önskan om ett gratis grund-Windows och sedan köper man till de komponenter man vill ha... vem vet vad som händer i framtiden? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

konstigt varför inte du? ska du göra nåt special jobb? jag tycker det är skammligt att inte du får internet.. du kan väll be nån ladda ner det åt dig i norge? men det är ju klart att få dom att lyssna är som att skita guld :P speciellt om du ska till oslo eller halden :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tar hellre hem den ifrån MS säkrare.. gud vet vad dom dom som lakt ut den kan ha gjort med den..

Känns som att det är en chansning ändå att ladda hem icke färdiga produkter från Microsoft. Helt plötsligt kanske du har trasiga mp3's på din dator (som var fallet med Betan).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som att det är en chansning ändå att ladda hem icke färdiga produkter från Microsoft. Helt plötsligt kanske du har trasiga mp3's på din dator (som var fallet med Betan).

Helt riktigt! Är man inte beredd på att man kan få en massa extra jobb och bekymmer, skall man aldrig installera beta/RC produkter från NÅGON tillverkare... åtminstone inte på sin ordinarie bruksmaskin. Detta gäller naturligtvis särskilt för operativsystemet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så fort min mamma köper en Laptop så ska jag ta över hennes stationära den är ca 6-7+ år gammal.. när morsan köppte den så var det en superdator :P i nu läget är den en skrothög. men jag ska rusta upp den..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Nicklas och Stenis för dom fina svaren.

Nu talar jag hemside kodning istället för Windows.

Då man skapar en stor hemsida så gör man ofta plugins för att på ett lätt sätt kunna lägga till nya funktioner.

Går inte detta att göra med ett os? Man har en huvudkod och sedan inplanterar man olika "plugins" som är olika funktioner i systemet. Väljer vart var och en ska vara. Ungefär som Joomla som många använder. ;)

Slutar inte betan någon gång runt augusti? ;)

Vad vill du öppnå med ditt inlägg, försöker du jämföra att bygga ett OS med ett CMS system? Självklart består windows av ett _antal_ funktioner som används av varanda på alla möjliga sätt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var precis som Stenis sa. Jag menade att man bygger en grund i systemet och sedan slänger man in olika plugins (komponenter/moduler/tillägg) till dom olika delarna. Detta upplägg användes ju mer eller mindre först på webben (i cms system).

Visst så borde dom kanske inte ge ut en grund gratis utan kanske ta nån 200kr för grunden och sedan kostar varje "plugin" som man vill ha. Detta borde väl Microsoft gå plus på? Man tar mer eller mindre beroende på vad för tillägg det är man köper (efter hur mycket jobb som legat bakom).

fjamsetramsa

Någon som vet om det kommer svenskt språkpaket till rc:n??

Jag tror inte att det kommer något språkpaket till RC utan det är nog bara till dom som blivit utvalda att testa Win7 Sve som får på Svenska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var precis som Stenis sa. Jag menade att man bygger en grund i systemet och sedan slänger man in olika plugins (komponenter/moduler/tillägg) till dom olika delarna. Detta upplägg användes ju mer eller mindre först på webben (i cms system).

Visst så borde dom kanske inte ge ut en grund gratis utan kanske ta nån 200kr för grunden och sedan kostar varje "plugin" som man vill ha. Detta borde väl Microsoft gå plus på? Man tar mer eller mindre beroende på vad för tillägg det är man köper (efter hur mycket jobb som legat bakom).

Jag tror du är lite fel på det med att CMS för webben skulle vara först med "modulbaserad" uppbyggnad. Men hur som helst, vad gäller t.ex Windows finns det ju (minst) en stor anledning varför man inte gör det i full utsträckning. Microsoft vill ju prångla ut ALLA sina "moduler" så att folk använder just dem. Det är ju på det sättet som t.ex deras IE tagit en så stor del av marknaden. Det är många som länge efterfrågat ett totalt slimmat Windows där man själv kan välja exakt vilka "moduler" man vill installera med det. T.ex vill många kunna välja bort just IE men även Windows Media Player för att de föredrar att använda andra alternativ till dem, men även många andra mer diskreta "moduler" vill man kunna vara utan då man aldrig använder dem. Microsoft har bättrat sig på den punkten, bl.a pga stämningar och krav från EU m.m, men det är ännu långt från vad man kan önska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skrev faktiskt mer eller mindre först. ;)

Fast det har ju inte med saken att göra.

Det enda jag ville ha ut var att borde det inte vara lättare att skapa olika moduler istället för att bädda in allt?

Borde vara lättare att hitta fel och rätta till dom om det är i modulerna. För då vet man om en sektion eller program är trasigt så vet man var felet ligger och utan bekymmer bara byta ut den mot en annan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda jag ville ha ut var att borde det inte vara lättare att skapa olika moduler istället för att bädda in allt?

Borde vara lättare att hitta fel och rätta till dom om det är i modulerna. För då vet man om en sektion eller program är trasigt så vet man var felet ligger och utan bekymmer bara byta ut den mot en annan.

Man programmerar ju delvis på det sättet även om det inte syns utåt i form av att man kan ta bort/lägga till modulerna fysiskt.

Ett problem med att göra varje liten del helt fristående är att man samtidigt vill hålla storleken nere genom att centralisera saker som används av flera moduler. Samtidigt underlättar det att man inte behöver uppdatera denna gemensamma kod i alla olika moduler som använder den utan det räcker att man gör det centralt så slår det genom i alla moduler. Det kan ju jämföras med CSS om man åter vill dra en parallell till hemsidor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...