Gå till innehåll

Diskussionstråd: Diskussionsinlägg från trådarna Piratnyheter & Piratnytt


Gäst DimensionX

Recommended Posts

Gäst DimensionX
Undrar vem som verkligen gör bort sig, som startar onödiga diskussioner om saker som vi redan vet...

Och likt en dåres envishet vill att alla skall tro på att det han säger är det som gäller...

Lite Livets Ord varning på det här...

men jag kan också ge Dig ett citat:

"Avundas aldrig någon det sken av lycka han har

Du känner inte hans hemliga sorger"

Denna fantastiska visdom får vi tacka för. :)

Har du mer otroliga saker i den vägen?

Vill du ha ett kontrollerat betal internet, så är detta okey.

Barnfamiljer bör inte kunna surfa på mer än anvisade ställen?

Jättebra.

Då kan du och barnfamiljerna som inte kan hantera nätet ha det så.

Men, tvinga inte på oss andra sånt skräp. :)

Du får gärna betala för sidorna också, som du önskade. ;)

Så blir alla nöjda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 223
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Jag ser framför mig ett säkrare Internet, utan massa "skumma" aktörer som tar kontrollen över nätet.

PirateBay i min mening är i nuläget en av dessa skumma aktörer, utan någon som helst koll självkontroll på om torrenterna som delas verkligen är det som de utger sig för, d v s inte massa malware eller virus...

Internet måste styras upp, och detta är en bra början...

Om man bortser från eventuella upphovsrättsliga aspekter i det som finns att tillgå på TPB så ser jag inte något problem med att det finns där. Tycker du det känns tryggare att hämta information eller mjukvara från annat ställe är du naturligtvis tillåten att göra det och aldrig sätta din fot på TPB. Precis som du får lov att göra en operation hos någon skum läkare på någon bakgata i sydamerika istället för en kanske betydligt mer pålitlig läkare i Sverige. "Skumma" aktörer tar bara kontrollen om det de erbjuder är mer intressant än vad de "inte skumma" har att erbjuda.

Det finns massor av legal fri mjukvara att tillgå på Internet, exakt samma mjukvara finns även att köpa från andra ställen som erbjuder t.ex support och garantier för en ökad trygghet för de som tycker det är värt den kostnaden. Eventuella problem med t.ex malware och virus på t.ex TPB är ett utmärkt argument för upphovsrättsindustrin att ta betalt för sina motsvarande tjänster (om de hade haft några). Marknadskrafterna verkar även på Internet och att det inte går att konkurera mot gratis är skitsnack. Man behöver inte lagstifta om allting, en del saker bör reglera sig själv. Börjar man styra över innhållet kommer man aldrig att sluta och världen skulle förlora det bästa verktyg för demokrati och lika mänskliga rättigheter som någonsin funnits. Det är det inte värt hur man än vänder på det.

Internet ska inte styras upp, det vore bara början...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Malou

Hej!

Som moderator är det inte speciellt tillrådigt att ingå i en diskussion. Men jag gör ändå ett litet inhopp för att säga min mening.

Skall villigt erkänna att jag är ingen vän av fildelning på något sätt.

Men det betyder inte att jag är för FRA/Ipred. Tvärtom är mycket emot detta.

Kampen om nätet har bara börjat:

Jag vill kunna få använda sms/messenger/telefon/skype etc... utan att bli kontrollerad. Jag vill kunna få använda mitt Internet med att få surfa runt obehindrat (oavsett vilka sidor) jag besöker.

Det här med att få surfa runt obehindrat är mycket viktigt för mig och andra som är inom spywaresektorn. Hur skulle det se ut om vi blev stoppade/ifrågasatta/kontrollerade/bötfälda etc... i våran jakt på otyg då vi många gånger kanske måste/behöver besöka "oseriösa" sidor för att hämta in information gällande diverse otyg och hur vi bäst skall kunna beskämpa detta osv...

Vidare så vill jag kunna surfa runt/sms'a/messenger/telefon/skype obehindrat som privatperson. Jag behöver ingen som övervakar/bevakar mig och mitt surfande etc... Jag är en myndig person med eget ansvar för mitt görande.

Och kan väl även nämna att den dom som föll idag tycker jag är hutlös.

Om dessa blev så hårt dömda då skall även övriga bovar dömas men till än hårdare/strängare straff.

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Låter som helt rätt inställning Malou.

Vi skall vara rädda om mångfalden och friheten på internet, medan den finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att många barnfamiljer med barn som surfar hej vilt, och de som är mindre kunniga på datorer skulle uppskatta ett "begränsat" och lagstyrt Internet.

Ni är bara uppjagade för att staten och EU går emot era gängse datorvanor...

Har själv barn (4 & 6 år) som börjar intressera sig för datorer och internet. Men jag är emot att staten (Finland i mitt fall) eller något internationellt organ, typ FN eller EU skall begränsa vad mina barn skall ha tillgång till. Det är mitt ansvar och skyldighet som deras pappa att kontrollera.

Om 10 år är de 14 och 16 år. Jag vill inte då att staten skall ge dom utegångsförbud på kvällar efter kl. 18, för att skydda dom mot olika faror. Men visst skulle det vara enkelt för mig, jag skulle inte behöva ta ansvar, det skulle en förmyndarmyndighet göra i mitt ställe.

Vet inte om Du, ByggareBob, ser några likheter här, men jag tycker det är samma sak i båda fallen.

LionKing

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Bra länkar e-son. Så fort mitt avtal med telia löper ut så tänker jag byta, om de inte följer efter vill säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här har ni ett effektivt sätt att protestera... byt ISP! Operatörssamarbetet Integrity, som startats av Bahnhof, verkar dra till sig fler ISP... det innebär, som jag ser det, att det håller på att växa fram en sorts motståndsrörelse även bland Internetleverantörerna, och för att stödja detta initiativ kan man, där det är möjligt, byta till en ISP som har gått med i det här!

Har tyvärr inte möjlighet att byta till någon av dem. Jag har mailat min nuvarande ISP Telia via Integrity sidan, skrev dock ett personligt brev eftersom det färdiga inte kändes rätt. Uppmanade dem att ta offentlig ställning i frågan och sluta upp bakom Integrity annars är jag tvungen att se över möjligheterna att byta leverantör av telekomtjänster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tyvärr inte möjlighet att byta till någon av dem. Jag har mailat min nuvarande ISP Telia via Integrity sidan, skrev dock ett personligt brev eftersom det färdiga inte kändes rätt. Uppmanade dem att ta offentlig ställning i frågan och sluta upp bakom Integrity annars är jag tvungen att se över möjligheterna att byta leverantör av telekomtjänster.

En bra början i alla fall! ;) Själv sitter jag fast i Teliaträsket... i alla fall om jag vill behålla fiberuppkopplingen! :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja vilket ståhej över The pirate bay, alla som har sökt sig dit letar naturligtvis efter lagliga hemsnickrade program, hemvideos och amatör musik, det vet väl alla. De har ju fan inte gjort annat än uppmuntrat till att allt ska vara gratis samtidigt som de själva sitter och håvar in reklampengar.

Där kan man snacka om dubbelmoral.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Ja vilket ståhej över The pirate bay, alla som har sökt sig dit letar naturligtvis efter lagliga hemsnickrade program, hemvideos och amatör musik, det vet väl alla. De har ju fan inte gjort annat än uppmuntrat till att allt ska vara gratis samtidigt som de själva sitter och håvar in reklampengar.

Där kan man snacka om dubbelmoral.

Ser man så ytligt på allt så förstår jag dig. Ser man lite djupare på det så är det inte så enkelt.

Men hur skulle du fatta det?

Så, vad du gör här förstår jag inte riktigt.

Ser du det som jämförbart med gamla tiders stöld i en affär också?

När tåget har gått och du sitter med ByggareBobs 3 sajter som alla är betalsajter med IPRED, FRA, ACTA och 10 lagar till, så kommer du säkert att bry dig lite mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gud vad ni maler på, kolsvart så det bara visslar om det...

Jag ser framför mig ett säkrare Internet, utan massa "skumma" aktörer som tar kontrollen över nätet.

PirateBay i min mening är i nuläget en av dessa skumma aktörer, utan någon som helst koll självkontroll på om torrenterna som delas verkligen är det som de utger sig för, d v s inte massa malware eller virus...

Internet måste styras upp, och detta är en bra början...

Jag hoppas att du är ett internettroll och inte tycker så som du skriver.

Det du vill ha är ett statskontrollerat Internet. Kina kanske vore ett land för dig...Iran skulle nog funka också.

Människor måste gömma sig på nätet. TPB är spärrat från Kina, likförbaskat använder 300 000 kineser TPB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Jag hoppas att du är ett internettroll och inte tycker så som du skriver.

Det du vill ha är ett statskontrollerat Internet. Kina kanske vore ett land för dig...Iran skulle nog funka också.

Människor måste gömma sig på nätet. TPB är spärrat från Kina, likförbaskat använder 300 000 kineser TPB.

:lol:

Bästa kommentaren idag tror jag. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
En bra början i alla fall! ;) Själv sitter jag fast i Teliaträsket... i alla fall om jag vill behålla fiberuppkopplingen! :(

Du också? :D

Jag har ett halvårs bindningstid kvar. <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nädå, jag kan hantera intenet, precis lika bra som du. Så något filter behöver jag inte. men jag vet massor av folk som på ett eler annat sätt inte borde använda sig av Internet överhuvudtaget. Sådana som förgriper sig på barn via Internet, utövar våld, utpressning, sajter med zoofili, sajter med "sjuka" grejer och våldsinnehåll...

Listan kan göras lång...

Och det är där spärrarna bör sättas in...

ACTA, Telekomlagen och IPRED är bara en av dessa åtgärder..

Och den fällande domen i Piratebay-rättegången troligen början på något nytt och bättre internet...

Men sitt ni och gagga här i all evighet, övervakade det är ni redan, det var man redan på växeltelfonisternas tid...Och av Malou :lol:

Du diskuterar så dumt så jag blir illamående av ditt dillande dravel ..Du har ej en minsta susning om vad du diskuterar om

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
ACTA, Telekomlagen och IPRED är bara en av dessa åtgärder..

Och den fällande domen i Piratebay-rättegången troligen början på något nytt och bättre internet...

Ett sånt här internet förstår jag...........

Internet kommer att bli som kabel-tv och bara ge åtkomst till de sidor du betalar för, menar kritikerna. Fri tillgång till webben är ingen mänsklig rättighet, hävdar förespråkarna.

http://www.dn.se/kultur-noje/forhandlingar...mpaket-1.844537

Håller med till 100%...

Barnfamiljerna borde jubla, nu kan deras barn surfa tryggt. Borde införts för längesedan. Betala för det du behöver, så slipper du resten av Internets bakgator...

Själv skulle jag betala för:

dn.se

sl.se

alltomxp.se

Här blev jag ganska paff.

Antingen skojar du, eller så har du en snedvriden syn på människan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Tycker de är jävligt skamligt att sverige inte kan ta sina lagar utan faller för något annat land som USA eller något annan supermakt..

Skrev i ett annat forum så här.

Det var en som tyckte att man skulle döpa om rättegången till NetDeath Trial.

Då svarade jag.

Varför inte "farsen"

För det var väl vad det var?

En spott i ansikten på lagen och rättvisan.

Det mest patetiska jag sett på mycket länge.

Man får fram en fällande dom...utan några egentliga bevis..med skadeståndskrav som består av påhittade fantasisummor utan något som helst bevis eller grund.

Och det utan en antydan att stämma Google eller YouTube.

Jag antar att de amerikanska bolagen inte hade brännmärkt dem.

Det är väl lagbrott om något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Är det bananer man vill ha köper man inte äpplen, är det kabel-TV man vill ha tecknar man inte ett internetabonnemang.

Håller med, jag föreslår att ByggareBob säger upp sitt internet abbonemang och skaffar kabel tv istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Face it.. internet as we know it är över, det är bara att erkänna att vi har haft det för bra välldigt välldigt länge nu och detta är någonting som kommer vara helt sjukt att berätta om för sina barnbarn om 30 år, att i början av tvåtusentalet kunde man ladda ner och upp va man ville på intenet.. fatta va sjukt det måste te sig för dom som lever då, lika sjukt som jag tyckte det va att man som 15 åring kunde köpa startskott till sin pistol (22 salongs ammo)(som man redan hadde) ur hobbex i början av 80 talet (händer ju inte idag direkt), lika sjukt jag tyckte det var när min farsa berättade att man när han va ung kunde köpa både släckt kalk och karbid i affären bara sådär (kommer aldrig ske igen), och lika sjukt som att triokloretylen länge fanns kvar i handrengöring för industribruk trots att det varit förbjudet i de flesta länder i årtionden av förklarliga skäl (svårt att se en sån fullständig ignorans av regler igen), tänk va sjukt det hadde varit om internet uppstod som det ser ut idag NU plötsligt och ingen hadde sett det innan, det hadde ju aldrig behållits i den formen speciellt länge.

Och näe dimman (DimX) jag är inte för några av de lagar som tydligen fullständigt slitit sönder ditt liv till en liten sketen blöt sträng av förtvivlan som du försöker hålla vid liv genom dessa forum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Face it.. internet as we know it är över, det är bara att erkänna att vi har haft det för bra välldigt välldigt länge nu och detta är någonting som kommer vara helt sjukt att berätta om för sina barnbarn om 30 år, att i början av tvåtusentalet kunde man ladda ner och upp va man ville på intenet.. fatta va sjukt det måste te sig för dom som lever då, lika sjukt som jag tyckte det va att man som 15 åring kunde köpa startskott till sin pistol (22 salongs ammo)(som man redan hadde) ur hobbex i början av 80 talet (händer ju inte idag direkt), lika sjukt jag tyckte det var när min farsa berättade att man när han va ung kunde köpa både släckt kalk och karbid i affären bara sådär (kommer aldrig ske igen), och lika sjukt som att triokloretylen länge fanns kvar i handrengöring för industribruk trots att det varit förbjudet i de flesta länder i årtionden av förklarliga skäl (svårt att se en sån fullständig ignorans av regler igen), tänk va sjukt det hadde varit om internet uppstod som det ser ut idag NU plötsligt och ingen hadde sett det innan, det hadde ju aldrig behållits i den formen speciellt länge.

Och näe dimman (DimX) jag är inte för några av de lagar som tydligen fullständigt slitit sönder ditt liv till en liten sketen blöt sträng av förtvivlan som du försöker hålla vid liv genom dessa forum.

Eller så gör man som jag blev just medlem i piratpartiet. kör numer vpn tunnel . krypterat med securstar drive crypt. Inte för att jag fildelar utan för att jag anser att nätet skall vara liktydigt med frihet. Vad jag gör på min dator har inte nån med att göra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så gör man som jag blev just medlem i piratpartiet. kör numer vpn tunnel . krypterat med securstar drive crypt. Inte för att jag fildelar utan för att jag anser att nätet skall vara liktydigt med frihet. Vad jag gör på min dator har inte nån med att göra

Det är säkert hur gött som helst, jag bara reflekterar lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Face it.. internet as we know it är över, det är bara att erkänna att vi har haft det för bra välldigt välldigt länge nu och detta är någonting som kommer vara helt sjukt att berätta om för sina barnbarn om 30 år, att i början av tvåtusentalet kunde man ladda ner och upp va man ville på intenet.. fatta va sjukt det måste te sig för dom som lever då, lika sjukt som jag tyckte det va att man som 15 åring kunde köpa startskott till sin pistol (22 salongs ammo)(som man redan hadde) ur hobbex i början av 80 talet (händer ju inte idag direkt), lika sjukt jag tyckte det var när min farsa berättade att man när han va ung kunde köpa både släckt kalk och karbid i affären bara sådär (kommer aldrig ske igen), och lika sjukt som att triokloretylen länge fanns kvar i handrengöring för industribruk trots att det varit förbjudet i de flesta länder i årtionden av förklarliga skäl (svårt att se en sån fullständig ignorans av regler igen), tänk va sjukt det hadde varit om internet uppstod som det ser ut idag NU plötsligt och ingen hadde sett det innan, det hadde ju aldrig behållits i den formen speciellt länge.

Och näe dimman (DimX) jag är inte för några av de lagar som tydligen fullständigt slitit sönder ditt liv till en liten sketen blöt sträng av förtvivlan som du försöker hålla vid liv genom dessa forum.

Låt mig säga så här.

Det beror på oss själva, låter vi detta hända? ;)

Nej?

Bra, då gör vi nåt åt det.

(hoppas att fler hänger på)

Här skall gnällas, bojkottas och köras alla medel för att hålla sig dold.

Förresten, Piratpartiet fick 3.000 nya medlemmar på bara några timmar...undrar varför. ;):)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Face it.. internet as we know it är över, det är bara att erkänna att vi har haft det för bra välldigt välldigt länge nu och detta är någonting som kommer vara helt sjukt att berätta om för sina barnbarn om 30 år, att i början av tvåtusentalet kunde man ladda ner och upp va man ville på intenet.. fatta va sjukt det måste te sig för dom som lever då, lika sjukt som jag tyckte det va att man som 15 åring kunde köpa startskott till sin pistol (22 salongs ammo)(som man redan hadde) ur hobbex i början av 80 talet (händer ju inte idag direkt), lika sjukt jag tyckte det var när min farsa berättade att man när han va ung kunde köpa både släckt kalk och karbid i affären bara sådär (kommer aldrig ske igen), och lika sjukt som att triokloretylen länge fanns kvar i handrengöring för industribruk trots att det varit förbjudet i de flesta länder i årtionden av förklarliga skäl (svårt att se en sån fullständig ignorans av regler igen), tänk va sjukt det hadde varit om internet uppstod som det ser ut idag NU plötsligt och ingen hadde sett det innan, det hadde ju aldrig behållits i den formen speciellt länge.

Och näe dimman (DimX) jag är inte för några av de lagar som tydligen fullständigt slitit sönder ditt liv till en liten sketen blöt sträng av förtvivlan som du försöker hålla vid liv genom dessa forum.

Jag tror inte endel förstår det hela. Det skapas lagar i Sverige som en minoritet vill ha. Folk får fällande domar fast de allra flesta svenskar tycker det är fel. Inser du inte problemet? Det kommer att skapa ett slags rättsförakt eller lagförakt. Jag hoppas du förstår :)

Eller är du här bara för att vara spydig och elak? Det tjänar du inget på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...