Gå till innehåll

Egen hårddisk för mina installerade program!


ellabella

Recommended Posts

Hej.

Jag undrar om någon kan hjälpa mig med detta.

Jag har windows vista home premium 64 bit ossystem.

Har haft flera krascher som gjort att jag har varit tvungen att ominstallera windows.

Med följd att alla program och dat försvinner förstås.

Nu undrar jag om man möjligen kan ha alla sina installerade program på en annan hårddisk än där man har sitt windows.

Så att man vid en ominstallation och formatering har alla sin program med koder och data kvar.

Hur funkar det att köra dessa på det ominstallerade windows tro.

Någon som har provat detta kanske och kunde ge mig ett tips.

Jag har 3 hårddiskar i min dator och 3 externa via usb.

Tänkte då ha windows på c-disken och programmappen på d-disken.

Någon som kan hjälpa mig?

MVH/Ellabella

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vet inte om det gåt.. när man installerar vissa spel så sparas viss information i Registret.. men du kan försöka.. och ett tips: Vista Suger. så instabilt!

Definiera "stabilitet".

Jag vet att du anser Windows 7 vara bra, så om du anser Windows Vista vara uselt på grund av citat "det är instabilt" vet du inte vad stabilitet är, gosse min...

Ordet "stabil" missbrukas väldigt här utan att man egentligen vet vad man snackar om. Windows Vista är, vetenskapligt bevisbart, extremt mycket mer stabilt än Windows 7 just nu.

Och nu till själva ämnet; ja, det fungerar utmärkt att ha sina installerade program på en separat hårddisk. Registret spelar ingen roll i de flesta fall, och även om det spelar en roll i vissa fall fungerar det mesta ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat någon gång för länge sedan och tyckte det innebar en massa extra strul så jag gör aldrig så mer. Jag har istället organiserat mina installationsfiler så att det går snabbt och lätt att installera allt efter att man formaterat. Passar även på att kolla ifall det kommit några nyare versioner innan jag installerar dem igen. Tycker det är värt det lilla jobbet när man sedan vet att allt är rent o fräscht. Däremot har jag inga som helst arbetsfiler på C: disken. Det enda jag behöver backupa är mina Internetfavoriter och email.

Det kanske funkar bättre nu för tiden men har svårt att tänka mig det. Men som al6 säger så beror det nog också mycket på vilka program man använder. Jag kan t.ex föreställa mig att Microsofts Officepaket kan få frispel om man gör så då det verkar vilja trassla in sig på alla möjliga ställen i systemet.

Om du tänker prova så kan du ju först kolla om det finns s.k. "portable" versioner av de program du använder, eller kanske finns något motsvarande du kan byta till. De är gjorde så att de ska gå att flytta runt hur som helst och är alltså mindre känsliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om du tjänar något på att installera program på annan disk eller partition, om syftet bara är att få ett lättare arbete vid en omformatering av C.

Många program sprider ut filer över Windowsinstallationen (C ) ändå.

Men det finns en bra lösnig enl. följande:

Om du efter en omformatering och installation av dina program, gör en avbild av systempartitionen och lägger den på en annan disk. Så när du nästa gång har formaterat om C, så kan du sedan bara lägga tillbaka den rena avbilden dit igen.

Du kan läsa mer om det på denna länk:

http://www.supportdata.net/skolor/acronis/text.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gebe en man i min ordning .. kanon program men det är ingen som fattar...

Använder det flitigt hos mina bekanta så dom har en fräsch version om något skulle hända...

Kan även användas som du säger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enda nackdelen med Acronis o liknande är att om det var länge sedan man gjorde imagen så får man in en massa gamla versioner av programmen när man återskapar den. Duger såklart gott åt de flesta men är man lite pedant på gränsen till sinnessjuk så får man svårt att sova. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som att många väljer att "Formatera om datorn" varje gång problem uppstår i stället för att åtgärda felen.

Windows Vista har ett utmärkt system för komplett säkerhetskopiering av systemdisken till DVD eller annan disk.

Om man regelbundet sparar en fullständig system kopia på extradisken så är det bara att lägga tillbaka denna

om man får konstiga fel på systemet. Bara att boota upp på DVD'n och välja återställ systemet...

Flertalet program kan du installera på valfri disk genom att ange "Avancerad/Advanced/Custom" installation.

Programmens inställningar i Registret hamnar dock ändå på systemdisken men många program använder

lokala ini-filer i stället. Man kan även flytta "Mina Dokument" till annan disk om man vill.

Jag har t.ex. min bokföring med egna ini-filer på separat disk och alla spel på en tredje. Alla dessa fungerar fint

oavsett Windows installation. Jag har inte flyttat "Mina Dokument" men kopierar alltid undan dessa före ominstallation

eftersom de flesta personliga programinställningar och spelresultat hamnar där.

Jag har sedan länge en katalog på ena extradisken som heter "Senast installerade program" där jag placerar

installationsfiler för de program som installerats från Internet (gratis program, uppdateringar och installations tips).

Även om dessa programversioner blivit föråldrade så vet jag vad de heter och kan ladda ner uppdateringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...